Viikot 24-25 (24.8-6.9): Fokus myynnissä

Näin syksyn kynnyksellä liiketoiminta on nyt selvästi vilkastunut kaikissa seurattavissa yrityksissä. Kesän jälkeen ollaan taas täydessä työn touhussa, esimerkiksi myyntityön ja asiakaskontaktoinnin, kehittämisen ja uusien yhteistyökonseptien lanseeraamisen suhteen. Seurattavat yritykset ovat kuitenkin keskenään selvästi eri tilanteissa. Koronan aiheuttama häiriötilanne vaikuttaa yhä selkeämmin eri yrityksiin eri sykleissä. Tämä riippuu osin siitä millä markkinoilla tai missä kohtaa arvoketjua toimitaan. 

Esimerkiksi vaikutukset yritysten myyntiin ovat olleet vähintään kahtiajakoiset. Osalla myynti väheni nopeasti jo keväällä kun rajoitustoimien myötä esimerkiksi tehtaita suljettiin ulkomailla. Toisilla taas vaikutukset alkavat vasta nyt konkretisoitua kun asiakkaiden huonontuva tilanne kumuloituu arvoketjussa ylöspäin tai jo kauan sitten myydyt projektit alkavat valmistua. Yksi haastateltavista totesikin, että nyt on alettava merkittävästi panostamaan myyntiin, jotta töitä riittää myös ensi vuonna. Noin puolet seuraamistamme yrityksistä onkin panostanut koronaepidemian aikana myyntiin entistä vahvemmin. Panoksia on laitettu sekä uusasiakashankintaan että lisämyyntiin olemassa oleville asiakkaille. 

Myyntipanostusten rinnalla kolme yritystä on aktiivisesti tehnyt töitä muokatakseen asiakasportfoliotaan. Yksi yritys on viime viikkoina tarkastellut asiakkuuksiaan kriittisesti ja pyrkii karsimaan kannattamattomat asiakkuudet pois. Toinen yritys kasvattaa panostuksia julkisen sektorin asiakkaisiin ja kolmas tekee töitä vähentääkseen yhden toimialan merkittävää painoa portfoliossa.  

Seuraamistamme kahdeksasta yrityksestä kahdella ei ole tavoitteena kansainvälistyä, vaan niiden toiminta on ja tulee olemaan puhtaasti kotimarkkinoilla. Kuudella yrityksellä joko jo on kansainvälistä toimintaa (vientiä tai hankintaa ulkomailta) tai se on tavoitteena. Kaikkien kuuden kansainvälistä kasvua tavoittelevan yrityksen osalta kansainvälistymispyrkimykset ovat koronan takia käytännössä nyt jäissä. Osa haastatelluista on todennut, että kansainvälistymistä päästään edistämään vasta kun epidemiatilanne, matkustusrajoitukset ja turvallisuuden tunne antavat myöden matkustaa kohdemarkkinoille luomaan kontakteja. 

Edellä mainittujen toimenpiteiden painotus näyttäisi samalla vaikuttavan yritysten kehitystoimintaan siten, että alkusyksyn fokus on pääosin jo aikaisemmin tänä vuonna tehdyn kehitystyön hedelmien korjaamisessa eikä niinkään kokonaan uusien kehityshankkeiden käynnistämisessä. Usealla yrityksellä onkin tavoitteena uusien tai paranneltujen palvelujen lanseeraaminen syksyllä, joillakin ensi keväänä. Kuten edellä totesimme, tässä tilanteessa pääosin Suomessa. Kehitystyön tuloksena yritykset ovat tuomassa markkinoille uusia palveluita ja tuotteita, digitalisoituja ratkaisuja ja uudenlaisia tuoteominaisuuksia. Kehitystyön tuloksina nähtäneen myös markkina-alueiden laajentumista Suomessa niin maantieteellisesti kuin uusien toimialojen osalta. Myös sisäisten prosessien kehittäminen on edennyt korona-aikana aikaisempaa nopeammin ja laajemmin. 

”Kevään linjausten mukaisesti kohti palveluita, ehkä laajennetaan markkina-aluetta myös, ensi vuodesta alkaen”  

Myynnin, asiakkuuksien ja kehitystyön ohella yritykset fokusoivat tällä hetkellä toimintaansa edelleen vahvasti työskentelyolosuhteiden parantamiseen, työntekijöiden henkiseen hyvinvointiin ja terveysturvallisuuteen. Yksittäiset yritykset kiinnittävät samalla kasvavaa huomiota myös omien resurssiensa joustavaan käyttöön ja hyödyntämiseen yrityksen erilaisissa toiminnoissa sekä esimerkiksi uudenlaisiin rekrytointivaatimuksiin.  

Muutoin arki vaikuttaisi sujuvan varsin hyvin. Edelleen tasapainoillaan etä- ja toimistotyön eri muodoissa. Osassa yrityksissä ollaan pääosin etätyössä ja toisissa pyritään olemaan läsnä niin kauan kuin vain riskittömästi pystytään. Koulustartti toi osaltaan syysflunssat mukanansa, mikä on aiheuttanut ylimääräisiä haasteita lasten kotihoidon järjestämiseen ja koronatestaukseen liittyen. Koronatestitulosten odotusaika mainitaan myös haasteellisena ja osin turhauttavana seikkana.  

Kaikissa seurattavissa yrityksissä ajatukset tulevaisuudesta ovat edelleen epävarmuuden siivittämiä. Monen mielestä koronatilanteessa joudutaan elämään vielä pitkään, selvästi pitkälle ensi vuoteen. Varovaisia arvioita vuoden 2021 syksyn osalta uskalletaan osin esittää, mutta yleisesti valmistaudutaan henkisesti pitkään poikkeustilaan.  

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *