Kuva Nanna Rintala

Tutkimusta ja tarinaa lakeuksien lautasilta -blogi kertoo Etelä-Pohjanmaalla toimivan elintarvikekehityksen tutkimusyksikön tuotoksista.

Turun yliopiston Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksen yksi professuureista toimii osana Etelä-Pohjanmaan korkeakouluyhdistystä, ns. EPANET-verkostoa. Elintarvikekehityksen professuuri on vuodesta 2008 alkaen keskittynyt monialaisiin tutkimus-, kehitys- ja yhteistyöhankkeisiin, joiden punaisena lankana ja yhteen sovittavana liimana on ollut ”Maku ja terveys” – ruoan nautittavuuden ja terveellisyyden keskinäinen suhde ja vuorovaikutus.  Noh, viime vuosina mukaan on nivoutunut myös muut ruoalle ja suomalaiselle ruokaketjulle tärkeät teemat, kuten paikalliset raaka-aineet ja kestävä ruokaketju.  Syy, miksi maku on nivottu mukaan kaikkiin aktiviteetteihin, on ollut oivallus, että henkilökohtainen ruokakokemus kuitenkin aina viime kädessä ratkaisee sen, mitä me valitsemme ruokakoriimme ja lautasellemme.

Yhteistyö sekä Turun yliopistossa että monitieteisessä, useita suomalaisia yliopistoja ja tutkimuslaitoksia kokoavassa EPANET-verkostossa on tuottanut mielenkiintoisia monialaisia tuotoksia väitöskirjoista (Hanna-Leena Hietaranta-Luoma, Tommi Kumpulainen ja Maija Paakki) taide- ja kulttuuritapahtumiin.  Eri alojen tutkijoiden, taiteilijoiden ja keittiömestareiden kanssa julkaisemamme Moniaistinen keittokirja on edelleen ainutlaatuinen julkaisu, josta olemme ylpeitä.

Tätä kirjoittaessa, elokuussa 2021, ryhmään kuuluu kuusi eri alojen tutkijaa ja ammattilaista.  Tässä blogissa kerromme tutkimus- ja kehitysprojekteistamme ja tekemisistämme tieteen, taiteen ja ruokakulttuurin saroilla.

Korona-pandemian jatkuessa kotitoimistolla,

9. elokuuta 2021