Kuva Nanna Rintala

Sata ruokatarinaa Seinäjoen seudulta

Jokaisella ruualla on tarinansa. Jokaisella syöjällä on oma tarinansa. Yhdessä ne muodostavat elävien tarinoiden verkon, jonka kudelmat leviävät suunnasta toiseen, joustaen ja muokkaantuen. Välillä joku lanka katkeaa ajan haurastamana, mutta samalla syntyy toisaalla uusi, tiheämpi ja kestävämpi kudelma.

Ruokatarinoiden verkko on kiehtova juuri siksi, että se on alati muokkaantuva ja aina omaa aikaansa heijastava kokoelma, joka kertoo perinteistä ja niiden muutoksista, ja itseasiassa peilaa monin tavoin myös koko yhteiskunnan muutoksia.

Etelä-Pohjanmaan Maa- ja kotitalousnaiset sekä Turun Yliopiston Elintarvikekehityksen toimipiste Seinäjoella lähtivät yhdessä keräämään Seinäjoen seudun pitäjistä ruokatarinoita. Tarinankeruuillat toteutettiin suureksi osin Maa- ja kotitalousnaisten verkoston kautta virikekeskusteluiltoina, avoinna oli myös nettilinkki, jonne tarinoita sai vapaasti jättää. Virikekeskustelut toteutettiin tutkimusjohtaja ja dosentti Sulevi Riukulehdon opastamalla tekniikalla.  Lisäksi haastateltiin yksittäin kourallinen ruokaharrastajia, jotta mukaan saatiin myös miehiä ja keskustan alueen ihmisiä. Yhteensä ruokatarinoiden tuottamiseen osallistui yli 100 henkilöä ikähaitariltaan +30:stä aina lähes 90-vuotiaaseen asti.

Ja mikä sitten on ruokatarina? Se voi olla anekdootinomainen muistelo tai juttu, mutta hyvin usein se on myös terävä havainto, mielipide, resepti tai ruuanvalmistusvinkki. Laveasti ottaen se pitää sisällään kaiken, mitä kullakin tulee mieleen ruuasta ja omasta suhteestaan siihen. Tarinasammio on ehtymätön ja jokainen tarina ehdottomasti arvokas ja vaalittava.

Tarinankeruuilloissa muisteltiin, naurettiin, liikututtiin, hämmästeltiin ja vertailtiin. Puheensorina täytti tuvat ja parituntinen loppui aina aivan liian nopeasti (usein vasta kolmen tunnin kuluttua). Olemme koostaneet esiin tulleista aiheista lyhyitä blogikirjoituksia, joihin sisältyy keräystavoitteeksi asettamamme 100 valikoitua tarinaa. Toivottavasti lukukokemus tuo mieleesi omia tuttuja, vähän unohtuneitakin ruokatarinoita ja siivittää keskustelua ruokaan liittyvistä tarinoista kotona ja ystävien keskuudessa niin ruokapöydän ympärillä kuin muuallakin.

Kiitämme projektin rahoittajaa SEINÄJOEN SEUDUN KEHITTÄMISYHDISTYS LIIVERI RY:tä.