Syksyn 2019 työskentelyä

Hankkeen syyskaudella kokoonnuimme kahdesti koko toimijajoukon kanssa. Ensimmäisessä infoillassa 24.10. orientoiduttiin työskentelyyn alustuspuheenvuorojen sekä Johanna Novákin ja Johanna Vaaherkummun vetämien ryhmäytystehtävien ja Anne Niemisen ohjaaman tulevaisuustyöpajaharjoituksen avulla. Kaisu Helminen, Johanna Novák ja Kirsi White perehdyttivätrakentavan vuorovaikutuksen kysymyksiin. Timo Vuorisalo alusti aiheesta Uhkaako meitä ekokatastrofi? Eero Merimaan aiheena oli ympäristötaide, ekotaide, ekoaktivismi sekä taide ja aktivismi. Mikko Leino alustipoliittisesta osallistumisesta ja Pirita Juppi taas mediasta yhteiskunnallisen osallistumisen välineenä.

Toinen yhteistapaaminen26.11. oli omistettu opiskelijatiimien presentaatioille alustavista työpajaideoista. Opiskelijakollegat ja opettajat antoivat niistä palautetta. Pajojen aiheina olivat mm.  kiusaamisen tunnistaminen ja siihen puuttuminen, disinformaatio, ilmastonmuutos sekä roolit ryhmässä. Näitä käsitellään ainakin forumteatterin, uutislähetyksen, lehden, installaation, roolipelin ja debatin avulla.

Opettajat tapasivat keskenään kahdessa infoiltojen suunnittelutapaamisessa 17.10. ja 15.11. ja tuottivat tiedolliset ja taidolliset materiaalipaketit Moodleen opiskelijoiden tueksi. Lisäksi opettajat tapasivat pienryhmiä ja alateemojen pienryhmäkokonaisuuksia.

Haku työpajoihin avattiin joulukuussa toisen asteen oppilaitoksille jaetulla sähköpostilla, opettajien ainejärjestöjen fb-sivuilla ja hankkeen blogissa.