Taideopiskelijat utopioita etsimässä

Turun AMK:n kuvataidetaideopiskelijat paneutuvat utopioihin kuvataiteilija Lilli Haapalan vetämässä kaksiosaisessa työpajassa ja tulokset nähdään Utopiaako? -projektin päätöstapahtumassa elokuussa 2021. Teokset sekä yleisöä osallistava taiteellinen tehtävä esitetään silloin Väisälän avaruuspuiston tiloissa ja sen lähiympäristössä.

Syksyn 2020 työpaja on parhaillaan käynnissä ja sen tarkoituksena on antaa ajatuksen leikkiä vapaasti ja haaveilla suuruudenhulluistakin ideoista. Mitä kaikkea hyvää tulevaisuus voisikin tuoda tullessaan? Miksi utopioissa katsotaan niin usein poispäin maapallolta? Millaisessa utopiassa haluaisimme elää? Kevään 2021 työpajassa taas aletaan etsiä ratkaisuja ja toteutuskelpoisia teosideoita.

Työpajassa on mm. pohdittu todellisuuden ja fiktion välistä raja-aluetta, käyty harrastamasssa harhailua situationistien tyyliin, vierailtu Lilli Haapalan näyttelyssä Blues Aboa Vetus Ars Nova -museossa sekä katsottu planetaarioesityksiä Väisälän avaruuspuistossa. Huomenna, syksyn työpajan päätöspäivänä, alkavat utopiat ottaa ensimmäisiä hahmojaan.

Löydetyt tekstit ja harhailu ideoinnin metodina. Kuva Lilli Haapala.
Tekstit luettiin muille osallistujille. Kuva Lilli Haapala.
Kalliotunnelissa on työskennellyt mittaustensa parissa Yrjö Väisälä, eräs Suomen tunnetuimmista tieteentekijöistä. Tunnelissa on nyt esillä avaruustutkimukseen liittyviä kuvia. Kuva Lilli Haapala.
Vanha tieteellinen esineistö kiinnosti. Kuva Sari Torvinen.
Peetu Sillanpää veti mielenkiintoisen kierroksen avaruuspuistossa. Kuva Sari Torvinen.
Lilli Haapalan alustusluento. Kuva Sari Torvinen.