Koulutusvientiä Kataloniaan

23. toukokuun 2016 Uncategorized 0
Koulutusvientiä Kataloniaan

Toivotimme tiedekuntaan tervetulleiksi 47 rehtoria Kataloniasta 13.–14.4.2016.  Rehtorit tulivat tutustumaan suomalaiseen koulutusjärjestelmään ja hakemaan uudistusideoita omiin kouluihinsa Espanjan Katalonian maakunnassa. Osallistujia oli kaiken tasoisista kouluista lastentarhoista toisen asteen kouluihin saakka.

Ryhmällä riittikin ihmeteltävää kun heille esiteltiin koulutusjärjestelmämme ja opettajankoulutuksen perusteita. Suurta hämmennystä aiheutti varsinkin opettajien ammattikuntaa kohtaa osoitettu kunnioitus ja nuorten halukkuus hakea opettajakoulutukseen. Olemmekin saaneet myös itse suomalaisessa opettajankoulutuksessa mukanaolevina tuntea suurta ylpeyttä siitä kuinka motivoituneita ja ansiokkaita opettajaopiskelijamme ovatkaan. Saimme SO5-harjoittelijamme Santun myös mukaan kertomaan rehtoreille opettajankoulutuksesta opiskelijan näkökulmasta.

Vierailun toisena päivän rehtorit pääsivät vierailulle Turun Normaalikoulun lukion Sepänkadun yksikköön tutustumaan oppitunteihin ja juttelemaan opettajien kanssa. Ryhmä pääsi seuraamaan taloustiedon, historian ja biologian tunteja, joiden aikana heräsi paljon kysymyksiä opiskelijoiden vapaudesta ja oppituntien vapaamuotoisuudesta. Lukion opettajat pääsivät selvittämään, että oppilaille annetaan paljon vastuuta omasta oppimisestaan ja oman osansa tekemisestä ryhmätyöskentelyssä, jotta he kehittävät taitoja tulevia opintoja sekä työelämään varten.

Kahden päivän vilinän jälkeen olikin jo aika toivottaa ryhmälle hyvästit ja toivottaa heidät lämpimästi tervetulleiksi uudestaan.

Teksti ja kuva:

Anna Alasuutari

Kirjoittaja toimii koulutusviennin koordinaattorina kasvatustieteiden tiedekunnassa