Palkitsevaa työtä koulutusviennin parissa

25. lokakuun 2017 Uncategorized 0
Palkitsevaa työtä koulutusviennin parissa

Viime kesäkuussa Turkuun saapui 25 saudiarabialaista opettajaa ja rehtoria vahvistamaan kieli- ja pedagogisia taitojaan Turun yliopistossa. Kesän aikana saudivieraat opiskelivat yliopistolla englannin kieltä ja tutustuivat uuteen kotiympäristöönsä Turkuun. Kielijakson päätyttyä saudit siirtyivät koulutuksen seuraavaan vaiheeseen, jossa pureudutaan syvemmin pedagogisiin taitoihin sekä yliopistolla opiskellun teorian että Turun normaalikoululla käsiteltävän käytännön kautta.

Saudivieraat aloittivat Turun normaalikoulussa viiden mentoriopettajan johdolla elokuussa ja kouluvierailuvaihe on nyt puolivälissä. He vaikuttavat hyvin motivoituneilta ja uteliailta kaikesta uudesta ja erilaisesta.

Tämä oppimiskokemus on tarjonnut minulle tapoja uudistaa opetusta ja odotan innolla, että pääsen kuulemaan lisää esimerkiksi ilmiöpohjaisesta oppimisesta. Uskon näiden metodien tulevan tarpeeseen saudiarabialaisen opetuksen kehittämisessä, kommentoi Ghadah Ibrahim.

Kouluvierailuvaihe ei kuitenkaan ole uusi ja jännittävä vain saudeille. Mentoriopettajat ovat sukeltaneet työnsä kautta uusiin haasteisiin ja projekti tarjoaa kaikille mielenkiintoisia oppimiskokemuksia. Ennen projektiin mukaantuloaan mentorit ovat toimineet opetustehtävissä peruskoulun puolella. Aikuisopetus ja asiakaspalvelunäkökulma ovat tuoneet uutta perspektiiviä työhön, vaikka toisaalta peruskouluopetusta tehdessä harjaantuneet taidot ovat tässä työssä tarpeen. Esimerkiksi eriyttäminen ja opiskelijan yksilöllinen huomioiminen ovat ihan yhtä tärkeitä niin aikuisten kuin lastenkin kanssa. Koulutusviennin parissa työskentely kehittää asiantuntijuutta myös tarjoamalla työntekijöille tuoretta näkökulmaa.

Projekti on antanut hienon mahdollisuuden mennä suomalaisen koulutusjärjestelmän ulkopuolelle ja tarkkailla sitä uusin silmin, toteaa Tuire Suvitie.

Esimerkiksi saudiarabialaisten kysymykset peruskoulun opetussuunnitelmasta saavat minut näkemään tutut asiat aivan eri tavalla, Samran Khezri komppaa.

Turun normaalikoulussa riittää vilskettä ja monituisiin vierailijoihin onkin jo totuttu. Saudiarabian vieraat ovat sopeutuneet joukkoon hyvin mukaan.

On ollut ihana nähdä miten hyvin kaikki on sujunut ja kuinka avoimesti norssin koko henkilökunta on ottanut heidät vastaan, kertoo Marjukka Skantsi.

Saudit kokoontuvat kerran viikossa myös yliopistolla ja perehtyvät erityisesti kasvatustieteellisen teorian opintoihin. Siellä heitä opettavat akateemiset tutorit.

Tutori Hanna-Riitta Ståhl iloitsee ammatillisen kehityksen lisäksi uusista tuttavuuksista;

Saudiarabialaisten opettajien kanssa työskentely on ollut todella hauskaa. He ovat yhden päivän viikosta yliopistolla ja tässä ajassa heihin ei valitettavasti pääse tutustumaan kunnolla, toivoisinkin, että voisin viettää enemmän aikaa heidän kanssaan.

Koulutusviennissä tärkeätä ovat sekä näkyvät oppimistulokset, että asiakastyytyväisyys. Saudit vaikuttavat olevan hyvillään saamastaan kokemuksesta ja kiittelevät tutorien ja mentorien yhteistyötä.

On ollut mielenkiintoista ja avartavaa päästä seuraamaan opetusta normaalikoulussa ja analysoimaan sitä mentoreiden kanssa. Yhdistelemällä tutoreiden kanssa opiskelemaamme kasvatustieteen teoriaa ja koulutyön havainnoimista pystyn kehittämään omaa opettajuuttani. Olen hyvin tyytyväinen, sillä ohjelma on tarjonnut minulle ammatillista kehitystä ja samalla olen saanut paljon tärkeitä ystäviä, kuvailee Mohammed Alshehri.

Kuva ja teksti:
Lyydia Mäkinen