Lasten tunnetaitojen kehittäminen satukirjan avulla.

Lapsen kyky säädellä tunteitaan alkaa kehittymään vauvasta lähtien. Sosiaaliset- ja tunnetaidot ovat tärkeitä lapsen onnellisuuden ja elämänhallinnan kannalta. Myötätunnon ja empatian kasvattaminen lisää hyvinvointia ja ehkäisee väkivaltaista käytöstä. Laajassa mittakaavassa tarkasteltaessa lasten tunnetaitojen ja empatiakyvyn puutteet altistavat vuorovaikutusongelmiin. Yleisin riskitekijä lasten psyykkisten häiriöiden syntyyn on kasvuympäristön asianmukaisen tuen puute.

Nikolan seikkailu päiväkodissa

Halusimme luoda helpon keinon jolla tukea lasten tunnetaitojen ja empatiakyvyn kehittymistä. Loimme satukirjan, jolla näitä taitoja voi kehittää jokaisena päivänä, niin kotona kuin varhaiskasvatuksessa. Satukirjassa päähenkilö Nikola seikkailee päiväkodin ympäristössä ja kohtaa arkisia pulmatilanteita, joissa tarvitaan tunnetaitoja. Pulmiin löytyy erilaisia vaihtoehtoja, sekä annetaan tilaa itsepohdiskelulle. Kirjaa voidaan lukea lapselle niin päiväkodissa lapsiryhmässä, kuin kotona vanhempien kanssa. Lapselle tulee antaa tilaa pohtia toimivia ratkaisuja tilanteisiin, mutta aikuisen tehtävä on auttaa epäselvyyksissä ja erimielisyyksissä.

Kenelle tunnesatu sopii?

Tämä tunnesatu toimii parhaiten päiväkoti- sekä esikouluikäisille lapsille. Sadun miljöö ja tilanteet on kirjoitettu päiväkoti-ikäisen lapsen silmin, jolloin tarina voi olla liian yksinkertainen ja vaatimaton kouluikäiselle lapselle. Satukirjaa voi lukea päivittäin vaikka kappaleen verran aamupiirissä, jonka jälkeen tarinaa pohdiskellaan yhdessä. Tarinaan voidaan palata päivän mittaan, sekä lapset saavat tarinasta tukea mahdollisiin ristiriitatilanteisiin.

Emmariia Saine, Henna Ukkonen, Sissi Suojanen