Meidän ryhmä toimii!

Ideamme on yksinkertainen: jotta jokaisella on hyvä olla, ryhmän tulee toimia. Aarrekartta työvälineenä auttaa päiväkoti- tai eskariryhmää hitsautumaan yhteen, ystävystymään ja toimimaan yhdessä. Se edistää koko ryhmän sekä henkilökunnan välistä ilmapiiriä ja sitä kautta jokaisen lapsen yksilöllistä hyvinvointia. Se on työväline opettajalle varhaiskasvatuksen ilmapiirin parantamiseen ja lasten hyvinvoinnin lisäämiseen 3-6-vuotiaiden lasten ryhmissä​.

Ilmapiirin merkitys

Turvallisessa ilmapiirissä erilaisten tunteiden näyttäminen on sallittua ja henkilöstö auttaa lapsia tunteiden ilmaisussa ja itsesäätelyssä. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa ilmapiiriin yhdistyy monta merkitystä: turvallinen, muita kunnioittava, luottamuksellinen, myönteinen ja kiireetön. ​Ilmapiirin rakentaminen ja parantaminen vaatii monipuolista toimintaa, johon sovelluksemme Aarrekartta on apuna.

Miten Aarrekartta toimii?

Valmis ideamme sisältää seinälle laitettavan kartan sekä oppaan opettajalle, joka on ladattavissa sekä paperiversiona, että virtuaaliversiona​. Aarrekartta on suunniteltu yhdelle lukukaudelle, alkaen elokuusta ja loppuen toukokuuhun​. Se sisältää 18 erilaista etappia, joilla pyritään parantamaan ryhmän toimintaa, ilmapiiriä ja jokaisen yksilöllistä hyvinvointia. Yksi etappi suoritetaan yhdessä ryhmän kanssa kahden viikon aikana. Etapit on suunniteltu niin, että ne voi sisällyttää normaaliin päiväkodin toimintaan, jolloin ne eivät ole yksittäisiä suoritteita vaan toimiva kokonaisuus. Opettajan oppaassa kerrotaan etapin aihe ja vinkkejä sen toteuttamiseen. Kuitenkin niihin on jätetty varaa, jotta jokainen opettaja ja hänen tiiminsä voivat käyttää hyödyksi omiakin ideoita etapin tavoitteiden toteuttamiseen. Linkit tulostettavaan Aarrekarttaan sekä tulostettavaan ja sähköiseen opettajan oppaaseen löytyvät tämän blogipostauksen lopusta.

Tavoitteena toimiva kokonaisuus

Sovellus on apuväline johdonmukaisen toiminnan toteuttamiseen. Aarrekartta yhdistää irrallisia toimintoja kokonaisuudeksi. Tällä kokonaisuudella saadaan tavoitteellisesti kehitettyä myönteistä ilmapiiriä päiväkotiryhmässä. Kun kartta on näkyvissä päiväkotiryhmässä, saadaan lapset osallistettua toimintaan ja tavoitteeseen. Etapit on pyritty suunnittelemaan huomioiden päiväkodin toimintakausi, erilaiset merkitykselliset päivät sekä ryhmän kehittyminen. Tavoitteena on osallistaa myös perheet päiväkodin toimintaan.

Minkälaisia etapit ovat?

Syksy polkaistaan käyntiin tutustumalla toisiin. Ensimmäinen etappi käsittelee tätä tärkeää vaihetta; uusien ihmisten tapaamista ja heidän kanssaan toimimista. Parin ensimmäisen viikon aikana keskitytään ystäväsuhteiden rakentamiseen, jokaiseen tutustumiseen sekä iloisen ilmapiirin saavuttamiseen.

Vuoden viimeinen etappi osuu sopivasti äitienpäivään, jolloin jokaisen lapsen vanhemmat, sekä äidit että isät, kutsutaan aamukahville päiväkotiin. Lapset osallistuvat kahvituksen järjestämiseen ja suunnittelevat sinne esimerkiksi yhteisen musiikkiesityksen. Vuoden aikana näiden kahden etapin väliin mahtuu monta muuta etappia, joissa käsitellään mm. empatiaa, vuorovaikutusta, ristiriitatilanteita ja itsetuntoa.

Mitä sitten kun aarre löytyy?

Aarrekartan maalissa odottaa toimivan ja hyvinvoivan ryhmän kevätretki​. Lukuvuoden aikana opittuja taitoja pääsee soveltamaan yhteisellä kevätretkellä. Näin lapsilla on jotain tavoiteltavaa vuoden aikana. Kevätretki on lapsille viimeinen yhteinen saavutus ennen kesää.

Näin varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoina toivomme Aarrekartastamme olevan hyötyä ja iloa niin uraansa opettajana aloittaville, kuin jo vuosia kentällä työskennelleille opettajille!

Taipale Johanna, Teittinen Anni ja Vainisalo Helena

Sähköinen opettajan opas: https://www.thinglink.com/card/1316811957222768642

Tulostettava opettajan opas: https://seafile.utu.fi/f/cebee33704e74c74a9af/

Tulostettava Aarrekartta: https://seafile.utu.fi/f/bc19cd8604bc42118589/

Odota Aarrekartan aukeamista rauhassa, jos kartta ei aukea selaimessa, kokeile sen aukaisemista Adobe Reader ohjelmalla.

2 vastausta artikkeliin “Meidän ryhmä toimii!”