STOP, älä kiusaa

Kiusaaminen on aihe, joka on ajankohtainen asia niin koulumaailmassa kuin työmaailmassakin. Vaikka kiusaamisesta puhutaan enemmän kouluissa kuin päiväkodeissa, niin ei silti tule unohtaa puuttua kiusaamiseen jo päiväkodissa. Lapsien kanssa olisi hyvä käydä kiusaamistilanteita koko ryhmän kanssa ja miten niihin voi reagoida: kiusaaminen ei kosketa vain yhtä tai kahta lasta, vaan koko päiväkotiryhmää (Repo,122). ​Haluamme tulevina varhaiskasvatuksen opettajina puuttua kiusaamiseen aikaisessa vaiheessa ja opettaa lapsille mikä on oikein ja mikä väärin. Pyrimme opettamaan kiusaamista turvallisin keinoin.  

Sovellus 

Meidän sovelluksemme ajatuksena on se, että lapsille syntyisi käsitys esimerkiksi myöntämisestä, ymmärtämisestä, anteeksipyynnöstä, sovittamisesta, lupaamisesta ja vastuuntunnosta. Lasten on hyvä oppia jo varhaiskasvatuksessa kiusaamisen erilaisia muotoja. Kun varhaiskasvatuksessa annetaan hyvä pohja, niin lasten on helpompi tunnistaa kiusaamista koulussa. Kehittelimme erilaisia kuvakortteja päiväkodin arkeen, joissa käydään erilaisia kiusaamistilanteita läpi. Kortit helpottavat tunnetaitojen tunnistamisessa ja niiden käsittelyssä. Kortteja pystyttäisiin myös käyttämään apuna negatiivisten tunnetilojen tunnistamisessa (Repo, 19, 210.)  

Kuvakorteissa Simo-siili seikkailee tutuissa tilanteissa, joita päiväkodissa esiintyy. Tilanteita ovat esimerkiksi erilaiset riitatilanteet, konfliktit, töniminen ja repiminen. Simo-siilin kuvakortit soveltuvat niin päiväkotiin kuin kouluunkin ja ne ovat jaoteltuna eri väreihin kiusaamisteemojen mukaan. Samat kuvakortit voivat kulkea lasten mukana päiväkodista kouluun, jolloin kortit olisivat lapsille jo tuttuja.  

Käyttö arjessa 

Kortteja voidaan käydä ensiksi päiväkodin ryhmän kesken läpi ja myöhemmin niitä voi myös soveltaa päiväkotielämään ottamalla kortin esiin esimerkiksi riitatilanteessa ja käymällä kortin kysymykset lapsien kanssa läpi. ​Kun kortit ovat lapsille tuttuja, niin lapset voivat omatoimisesti tarkastella kortteja ja hakea kortit, kun itse havaitsevat riitatilanteen.  

Ison kuvakortin takana esitetään erilaisia kysymyksiä, muun muassa: ​ 

Mitä kuvassa tapahtuu? ​ 

Miten voisit mahdollisesti auttaa kuvassa olevaa lasta?

Mitä sanoisit kuvan lapselle?​ 

​ 

Saako näin tehdä?

Haluaisitko itse joutua tällaiseen tilanteeseen? ​ 

Saako kaveria kohdella näin? ​ 

Haluaisitko itse joutua tällaiseen tilanteeseen? ​  ​ 

Simo-siilin kokemiin kokemuksiin ja tunteisiin lapset voivat samaistua aikuisen kanssa turvallisesti ja aikuisen opastuksella miettiä mitä tilanteessa voi tehdä. ​Kortit opettavat myös lapsia tunnistamaan kiusaamistilanteita ja kertomaan niistä aikuisille. Korteista lapset saavat myös esimerkkejä, joiden avulla he voivat selvittää aikuisen opastuksella riitoja (Repo, 130.) 

Kuvittajat: Tiina Tähtinen ja Aino Virtanen

-Veera Tunturi, Tiina Tähtinen, Aino Virtanen ja Evi Vuong

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *