The Department of European and World History, Turun yliopisto / University of Turku

Kriisin keskellä -kurssilla perehdyttiin tautien historiaan

Koronakriisin kiihtyessä maaliskuussa 2020 yliopistojen opetus siirtyi nopeasti verkkoon. Poikkeuksellisessa tilanteessa heräsi myös tarve saada tietoa tautien historiasta ja niiden yhteiskunnallisista vaikutuksista. Tutkijatohtorit Pia Koivunen ja Maija Ojala-Fulwood valmistelivat pikavauhdilla kurssin, jonka nimeksi muotoutui Kriisin keskellä – tautiepidemiat, uhkakuvat ja selviytymisstrategiat.

Kurssilla sukellettiin tartuntatautien historiaan uutisoinnin, muistamisen ja kokemuksen, kansainvälisten suhteiden ja historian käytön näkökulmista. Kurssin ideana oli tarkastella paitsi menneitä epidemioita ja niiden yhteiskunnallisia vaikutuksia, myös pohtia yhdessä käynnissä olevan koronapandemian eri ulottuvuuksia. Erityisesti pienryhmissä käydyt keskustelut koronakriisin eri puolista tarjosivat monen kaipaaman vertaisyhteisön ja saivat kiitosta opiskelijoilta.

Seuraavassa juttusarjassa julkaisemme opiskelijoiden tekstejä, joissa tarkastellaan espanjantaudin uutisointia, tautikokemuksia, kansainvälistä yhteistyötä isorokon taltuttamiseksi sekä historian käyttöä koronakriisistä käydyissä keskusteluissa.

Lisätietoa kurssista mediassa:

Tiedelinja Kulkutautien historiaa 27.5.2020 (tallenne)

Aamulehti, 13.4.2020, Ihminen on päihittänyt pandemiat monta kertaa ennenkin – Historiantutkija paljastaa, että monet selviytymiskeinomme ovat tuttuja jo vuosisatojen takaa

Jätä kommentti