Hiljainen kirja varhaiskasvatukseen

Tämän etevästi suunnitellun ja valmistetun Hiljaisen kirjan takana on Heli Keski-Äijö. Hän opiskelee varhaiskasvatuksen opettajaksi Turun yliopistossa ja toteutti Hiljaisen kirjan osana opintojaan. Hiljainen kirja on nokkela, moneen tilanteeseen sopiva ja hiljainen ratkaisu erilaisten aktiviteettien tuomiseksi varhaiskasvatusikäisille.  Kirjan pääset näkemään käytössä alla olevalta videolta. Lue lisää kirjasta videon alta.

Hiljainen kirja tehdään yleensä pehmeistä materiaaleista, kuten kankaasta tai huovasta. Käytettävyyttä ajatellen suunnittelin tekeväni kirjan sellaisista materiaaleista, että kirjan voisi myös pestä, joten jätin huopakankaan pois materiaalivalinnoista, vaikka sitä olisikin ollut helppo käyttää. Kirja auttaa pieniä lapsia oppimaan uusia taitoja ja rauhoittumaan, ja sitä voidaan käyttää apuna opetuksessa.

Suunnittelin kirjaa käytettäväksi esimerkiksi sellaisiin hetkiin, joissa lapsi tai lapset tarvitsee hetken omaa aikaa, odottaa huoltajaa hakemaan, on yksin hereillä muiden nukkuessa tai tarvitsee lisäharjoitusta joihinkin motorisiin taitoihin. Kirjaa voi käyttää itsenäisesti tai aikuisen ohjauksessa, mutta monta lasta ei voi käyttää kirjaa samanaikaisesti.

Hiljaiseen kirjaan etsin ideoita Pinterestistä käyttämällä hakusanoina hiljainen kirja, quiet book tai busy book. Kirjassa on erilaisia aktiviteetteja, kuten vetoketjun sulkemista, neppareiden avausta, nauhojen solmimista, värien ja muotojen yhdistämistä. Netissä on paljon erilaisia ideoita.

Keskeistä on värikkyys ja lapsia kiinnostavat aiheet. Halusin tehdä kirjasta sellaisen, että lapsi tunnustelee sitä mielellään, mutta mukana on myös pedagogista näkökulmaa. Halusin tehdä kirjasta sellaisen, ettei siinä ole irtoavia osia, joten suunnittelussa otin huomioon sen, että kaikki osat pysyvät kirjassa mukana. Pyrin käyttämään materiaaleina paljon jo minulla valmiina olleita materiaaleja ja kierrätysmateriaaleja.

Kannen väritys on rauhoittavan sinisävyinen, teksti on kirjailtu vohvelikankaaseen puuvillalangalla. Nappi ja nauha pitävät kirjan kiinni. Ensimmäisellä aukeamalla voi harjoittaa matemaattisia taitoja: helmitaululla voi laskea ja tutkia värejä, vertailla leppäkerttujen avulla käsitteitä pieni ja suuri, ylös ja alas, sekä oikealle ja vasemmalle. Kuviot voi yhdistää toisiinsa muodon tai värin perusteella. Keskiaukeamalla on erilaisia tunnusteltavia pintoja: eläimet on valmistettu eri kankaista ja niihin voi yhdistää ruokia, joissa on erilaisia pintoja ja muotoja. Myös keskellä kulkevassa nauhassa on erilaisia eläimiä tutkittavaksi. Seuraavalla sivulla voi avata teltan vetoketjun ja löytää vielä yhden leppäkertun. Vohvelikankaaseen on kirjailtu tunnusteltavaksi ja laskettavaksi puuvillalangasta kukkia, jotka on kirjailtu perusvärein. Tennarin avulla voi harjoittaa sorminäppäryyttä ja opetella solmimaan nauhaa. Metallirenkaat ovat toisella puolen kenkää hopean- ja toisella puolen kullanvärisiä, joten tässäkin voi tehdä vertailua. Nauha on kiinnitetty kenkään. Takasivulla on huovutettu hämähäkki, jolla on puuvillalangasta virkatut jalat ja suu. Hämähäkille voi muotoilla langoista verkkoa, kiertämällä lankoja eri väristen ja muotoisten nappien ympärille. Nappeja voi tutkia esimerkiksi värin tai muodon perusteella, ja niitä voi myös laskea.

Kirja sopii mielestäni varhaiskasvatukseen monenikäisille, sillä pienemmät voivat keskittyä materiaalien tunnusteluun ja tutkimiseen ja isommat saavat sen lisäksi harjoittaa vaativampia taitoja. Kirja ei kuitenkaan kestä kovaa kohtelua, kuten repimistä, joten varhaiskasvattajan tehtäväksi jää arvioida se, kenen käyttöön kirja soveltuu. Paljon riippuu myös varhaiskasvattajan mielikuvituksesta ja kekseliäisyydestä, millä tavoin kirjaa voidaan käyttää.

– Heli Keski-Äijö

 

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *