Laura Salonen INVEST Blog 16/2020 Joka vuosi suuri osuus suomalaisesta työikäisestä väestöstä on työelämän ulkopuolella työkyvyttömyyden vuoksi. Työkyvyttömyydestä aiheutuvat ongelmat käyvät kalliiksi sekä yhteiskunnalle, työnantajille että yksilöille – lisäksi ne jakautuvat epätasaisesti eri väestöryhmien välillä. Työkyvyttömyyden ehkäisemiseksi ja jäljellä olevan työkyvyn ylläpitämiseksi tarvitaan varhaista tukea ja monipuolisia toimia eri elämän […]
Sarah Malamut INVEST blog 15/2020 Tovereihin kohdistuva aggressiivinen käytös on vakava ongelma lasten ja nuorten vertaissuhteissa. Aggressiiviseen käyttäytymiseen liittyy myös muita sosiaalisia, emotionaalisia ja käyttäytymiseen ylipäätään liittyviä vaikeuksia (Card & Hodges, 2008). Siksi on tärkeää saada kattava käsitys siitä, ketkä nuoret ovat alttiimpia kohtelemaan muita aggressiivisesti tai keitä toverit kohtelevat […]
Sarah Malamut INVEST blog 14/2020 Peer victimization – being targeted with aggression by one’s peers – is a serious problem for children and adolescents. In particular, peer victimization is related to social, behavioral, and emotional difficulties (e.g., Card & Hodges, 2008). This is why it is important to have a […]
Niko Eskelinen INVEST blog 13/2020 Suomalainen yhteiskunta on vaurastunut huimin harppauksin reilun sadan vuoden ajan. Yhä suurempi osa väestöstä voi hyvin ja entistä useampien elintaso, elämänlaatu ja elintavat ovat kiistatta kohentuneet. Kaikki suomalaiset eivät ole kuitenkaan samassa määrin päässeet mukaan yhteiskunnan myönteiseen kehitykseen. Hyvinvoivan ja vauraan enemmistön varjossa on edelleen […]
Johanna Kallio & Mia Hakovirta INVEST blog 12/2020 Suomessa lasten hyvinvoinnin monia myönteisiä kehityskulkuja varjostaa lapsuuden eriarvoistuminen. Sosiaaliturvaan ja erityisesti koulutukseen sekä perhepolitiikkaan panostaminen näkyy Suomessa syrjäytyneiden ja köyhien lapsiperheiden vähäisenä määränä verrattuna moneen muuhun maahan. Siitä huolimatta Suomessa elää joukko lapsia, joiden elämää varjostaa köyhyys ja huono-osaisuus. Köyhissä kotitalouksissa […]
Elina Kilpi-Jakonen & Outi Sirniö INVEST Blog 11/2020 Keskustelussa kouluttautumisesta keskitytään ennen kaikkea nuorten koulutukseen. Yhä useampi suomalainen kouluttautuu kuitenkin myöhemmällä iällä esimerkiksi täydentämällä aiempaa osaamistaan tai etsiytymällä uudelle alalle. Tutkintotavoitteisessa koulutuksessa oli vuonna 2018 lähes 9 prosenttia suomalaisista 30–65-vuotiaista ja tämä osuus on ollut tasaisessa nousussa vuodesta 2004 (Tilastokeskus […]
Elina Kilpi-Jakonen & Outi Sirniö INVEST Blog 10/2020 To what extent do individuals benefit from returning to formal education at a later age? To answer this question we have employed full-population register data and a long-term perspective of labour market outcomes both before and after educational enrolment among adult learners […]
Sanna Herkama & Juuso Repo INVEST Blog 9/2020 Kevään poikkeusolot ovat aiheuttaneet erityisiä vaikeuksia toisen asteen opintoja päättäville nuorille. Monilla nuorilla ammattiin valmistuminen lykkääntyi ja koulujen sulkeutuminen vaikeutti ylioppilaskirjoituksia. Muuttuneet valintakoeprosessit sekä etänä järjestetyt valintakokeet koettiin kuormittavina. Lukuisat nuoret jäivät myös ilman kesätöitä tai valmistumisen jälkeistä työpaikkaa. Valmistuminen poikkeusoloissa on […]
Elina Tiiri INVEST Blog 8/2020 Loppuvuodesta syntyneet lapset ovat monessa suhteessa epäedullisemmassa asemassa kuin alkuvuodesta syntyneet. Uusien tutkimustulosten perusteella lapsen suhteellinen ikä vuosiluokan sisällä on yhteydessä kiusaamiseen ja kiusatuksi tulemiseen. Suhteellisella iällä tarkoitetaan lapsen ikää suhteessa vuosiluokan muiden lasten ikään – toisin sanoen tammikuussa syntyneet ovat suhteessa vanhimpia, joulukuussa syntyneet […]
Sanna Herkama & Juuso RepoTranslation Anna Murgo INVEST Blog 7/2020 INVEST Psychology and KiVa Programme research team at the University of Turku offered Finnish KiVa schools an extraordinary corona survey to be filled in 4-13 May 2020. The survey was available for all grades of comprehensive school (grades 1-9 meaning […]
Sanna Herkama & Juuso Repo INVEST Blog 6/2020 Kaikissa oppilaitoksissa on opiskeltu etänä maaliskuun puolivälistä saakka. Polttava kysymys monissa keskusteluissa tämän jälkeen on ollut se, kuinka lapset ja nuoret voivat. Kuinka opiskelu kotona on sujunut? Saavatko oppilaat tukea oppimiseen? Miten poikkeusolot vaikuttavat oppilaiden mielialaan ja mitä heidän kaverisuhteisiinsa kuuluu? INVEST […]
André Sourander INVEST Blog 5/2020 Osassa perheitä koulujen avautuminen tällä viikolla aiheuttaa huolia. Vanhemmat saattavat miettiä esimerkiksi, kasvaako perheen sairastumisriski tai pelottaako lasta mennä kouluun pandemian takia. Myös kavereiden ja opettajan tapaaminen tai koulutyöstä suoriutuminen pitkän etätyöskentelyjakson jälkeen saattaa jännittää tai pelottaa lasta. Kaikki tämä on luonnollista. Huolia ja pelkoja […]