Kas!
13.11.2024
Digitalisaatio murentaa itsesäätelytaitoja ja oppimistuloksia
Oppimistulosten heikentyminen on hälyttävää. Heikkojen lukijoiden osuus on kolminkertaistunut 2000-luvun alun seitsemästä prosentista 21,4 prosenttiin. Yhä useammat eivät jaksa enää...
18.10.2024
Avoimen väylä: illuusio tasa-arvon ideaalista vai todellinen mahdollisuus?
Yhdenvertaiset mahdollisuudet korkeakoulutukseen pääsyyn henkilön taustasta tai ominaisuuksista on riippumatta mahdollisuuksien tasa-arvon ideaali. Avoin yliopisto mainostaa itseään avoimena mahdollisuutena tutkintotavoitteiseen...
2.9.2024
LUKUPUHTIA LUKUTEATTERISTA – Tarinallisuus ja elämykselliset menetelmät yhdessä paketissa
Heikkenevän lukutaidon kohentamiseksi tehdään urakalla työtä. Lukemaan innostavia menetelmiä laaditaan yhä enemmän tutkimuspohjaisesti siten, että ne huomioivat kaikentyyppiset lukijat ja...
5.8.2024
Lukutuuli puhaltaa iloa, intoa ja asiantuntijuutta kuntien lukutaitostrategioihin! – Ilmoittautuminen nyt auki
Turun yliopiston opettajankoulutuslaitos on saanut Opetushallituksen rahoituksen opettajien täydennyskoulutukseen lasten ja nuorten lukutaidon vahvistamiseksi. Lukutuuli – Lukeminen ja lukumentorit kunnissa...
25.6.2024
SIMHE-palvelujen koulutus- ja uraohjaus tukee Suomeen muuttavia opettajia
Turun yliopiston SIMHE-ohjauksessa käy vuosittain noin pari sataa henkilöä. Enemmistö SIMHE-asiakkaista on ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita maahanmuuttajia, jotka etsivät koulutustaan vastaavaa...
18.6.2024
Rauman kampus kouluttaa Suomen Ilmailuopistossa
Turun yliopiston opettajankoulutuslaitos on tehnyt sopimuksen Suomen Ilmailuopiston opettajien kanssa koko henkilöstölle suunnatuista koulutuskokonaisuuksista. Ensimmäinen koulutuskokonaisuus (5 op) on nyt...
13.6.2024
Onko väkivalta hyväksyttävä osaksi opettajan työtä?
Väkivalta on tullut osaksi opettajan työtä. Mediassa on uutisoitu viime vuosina useita kertoja opettajien kohtaamasta väkivallasta. Opettajien ammattijärjestön työolobarometrien mukaan...
5.6.2024
Draaman ja pedagogiikan vuoropuhelua – Varhaiskasvatuksen integraatioprojekti Viron lapsilähtöisen pedagogiikan kehityksen tukena
Suomessa elettiin 1990-luvulla varhaiskasvatuspedagogiikan renessanssiaikaa, jolloin pedagogista ajattelua kehitettiin lapsilähtöisempään suuntaan. Samaan aikaan neuvostodiktatuurin mukaiset Viron varhaiskasvatuksen kankeat hierarkiset pedagogiset...
29.5.2024
Lukumaan Lumoa (LULU) rakentamassa – Kirjasto tukee perheiden ja varhaiskasvatuksen lukutaitotyötä LULU-hankkeessa
Lasten lukemisen tukeminen on suomalaisen yhteiskunnan painopistealueita. Syksyllä 2023 alkaneessa Lukumaan Lumo – LULU-hankkeessa tuetaan kirjastojen, varhaiskasvatuksen ja varhaiskasvatusikäisten lasten...
8.5.2024
Yhteistyötä käsityönopetuksessa: miten käsityönopettajan ja koulunkäynninohjaajan yhteistyö toimii käytännössä?
Käsityöoppiaineen muututtua kohti kokonaisen käsityön mallia on käsityönopettajan rooli muuttunut oppiaineen kohdalla. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden uudistuksien myötä on siirrytty pois...
22.4.2024
Tavoitteena jokaisen oppilaan hyvä lukukokemus – MORE-hankkeessa kehitetään koulujen ja kirjaston yhteistyötä Reading for Pleasure -pedagogiikan hengessä
Turun yliopiston Rauman kampus on mukana Erasmus+-rahoitteisessa kehittämis- ja tutkimushankkeessa: Setting up a Reading Motivator in the Digital Age: Introducing...
10.4.2024
Huomaa hyvä – Miksi positiivisten turvallisuushavaintojen kerääminen koulussa kannattaa?
Pyrittäessä kehittämään koulun – tai minkä tahansa organisaation – turvallisuutta ja turvallisuuskulttuuria ajantasaisen tilannekuvan muodostaminen on tärkeää. Jotta pystytään asettamaan...
18.3.2024
Pyörätuolioppilaan opetus teknisen käsityön oppimisympäristössä: mitä haasteita se tuo ja miten opettajat ratkaisevat ne?
Koulumaailma muuttuu ympäröivän maailman mukana. Tasa-arvo ja ihmisten yhdenvertaisuus ovat niitä arvoja, joita pidetään itsestäänselvyytenä. Näiden arvojen lisäksi myös inkluusio...
7.3.2024
Kestävän kehityksen yhteistyötä: käsityökasvatusta SPR:n kanssa
Rauman kampuksella käsityönopettajaksi opiskelevat pohtivat maisterivaiheen opintojaksolla Käsityö ja kestävä tulevaisuus, miten he itse opettaisivat peruskoulun 7. luokkalaisille kestävään kehityksen...
22.2.2024
Rauman norssilla toimitaan ja tutkitaan – oppilaat tutustumassa matematiikkaan ja luonnontieteisiin
Rauman normaalikoululla aloitettiin tämän lukuvuoden osalta LUMA- työryhmässä (matemaattis-luonnontieteelliset aineet) suunnittelemaan teemaviikkoja, jolloin oppilailla olisi mahdollisuus osallistua sellaiseen luokkaa kiinnostavaan...
16.2.2024
Oppimistulosten kääntäminen nousuun vaatii pohdintaa, aikaa ja useita erilaisia toimia
Koulutuksella on ratkaiseva merkitys siinä, että jokainen lapsi ja nuori voi kasvaa täyteen potentiaaliinsa ja tavoitella unelmiaan. Onkin välttämätöntä huolehtia...
28.11.2023
Osallisuus on osa hyvinvointia
Aikuisina pyrimme rakentamaan yhteiskuntaa tulevien sukupolvien parhaaksi ja heidän puolestaan. Vähitellen olemme kuitenkin havahtuneet siihen, ettei tapamme toimia vastaa lasten...
14.11.2023
Opettajien kouluttaminen inklusiivisten kasvatus- ja oppimisympäristöjen asiantuntijoiksi
Inklusiivisen kasvatuksen ja opetuksen lähtökohtana on kaikkien lasten ja nuorten ja myös oppimisen moninaisuus. Moninaisuus tarkoittaa sitä, että kaikilla oppijoilla...
11.10.2023
Innovaatiokurssi tuottaa laadukkaita ratkaisuja sykkeen ja sykevälivaihtelun mittaamiseen
3.10.2023
”Mitä jos opettaja kehuu oppilasta? ” – Siitä voi tulla molemmille hyvä mieli!
27.9.2023
Miten tehdään turvallinen koulu?
12.9.2023
SIMHE auttaa tunnistamaan maahanmuuttajan aiemmin hankitun osaamisen
23.8.2023
Työpaikkailmoituksien tutkimuksesta (ja ChatGPT:n hyödyntämisestä blogipostauksessa)
10.8.2023
Rethinking Childhood Observations
29.6.2023
Student life in the middle of a pandemic
29.6.2023
Opiskeluarkea kriisin keskellä
28.6.2023
Aikamme viheliäiset ongelmat ja kestävän kehityksen kasvatuksen lupaukset: Esittelyssä kestävä kehitys, kasvatus ja koulutus -opintokokonaisuus
9.6.2023
OPEN KULMAsta foorumi oman opetuksemme kehittämiselle
6.6.2023
Tarinoita mediasta ja medialla – Tehtävänä pelastaa lukutaito
8.5.2023
Megamokailija vai aikuinen?