Kas!
21.11.2025
Ammattitaitoa opettajille virtuaalisen joulukalenterin avulla
Nettiin rakennettu, pedagoginen joulukalenteri tuo lukuintoa luokkiin ja kehittämisideoita kirjallisuuskasvatukseen. Joulukalenteri pohjautuu TARU® – Tarinoilla lukijaksi -malliin, jonka taidelähtöisistä lukemaan...
14.11.2025
Käykö turvallisuuskampanja kaikille? – Erilaiset oppijat ja mielekkäät oppimiskokemukset turvallisuuskasvatuksessa
Turvallisuudesta puhutaan paljon ja monesta näkökulmasta; maailmanpolitiikan ja kyberturvallisuuden kysymyksistä aina yritysturvallisuuteen ja arjen riskienhallintaan. Harvemmin kuitenkaan puhutaan siitä, miten...
31.10.2025
Jatkuva opetussuunnitelmatyö tiedekunnassamme
Tiedekunnassamme aloitettiin vuoden 2025 alussa prosessi, jota nimitämme jatkuvaksi opetussuunnitelmatyöksi. Toiveena on, että jo ennen yliopiston johtamaa ops-prosessia aloitamme isompien...
20.10.2025
Itsearvioinnit valottavat tutkielmaopintojen haasteita ja onnistumisia
Kasvatustieteellisiin aineopintoihin sisältyy kahdeksan opintopisteen tutkielma (proseminaari) -opintojakso, joka on monelle opiskelijalle yksi opintojen mielenkiintoisimmista mutta samalla haastavimmista etapeista. Opintojakson...
14.10.2025
Yhteiseksi tavoitteeksi yliopisto-opiskelijoiden opintoihin kiinnittyminen
Koulutuksen läpäisyn vahvistaminen ja Suomen korkeakoulutettujen nuorten aikuisten määrän nostaminen ovat pääministeri Orpon hallitusohjelmaan 2023 listattuja tavoitteita. Opiskelijoiden siirtymää toiselta...
11.9.2025
Kohtaamisia, ei kuiluja – tutkimus ja työelämä dialogissa
Tiedekuntamme työelämäprofessori, opetusneuvos Pia Kola-Torvinen piti alla olevan puheen aiheesta ”Kohtaamisia, ei kuiluja – tutkimus ja työelämä dialogissa” työelämäprofessuurikauden avajaistilaisuudessa...
17.6.2025
Vuoden 2025 alumni nosti juhlapuheessaan esiin kuuntelemisen voiman ja arvojen merkityksen
Kasvatustieteiden tiedekunta valitsee vuosittain vuoden alumnin. Vuonna 2025 vuoden alumniksi valittiin rehtori Pasi Björk, joka piti puheen tiedekunnan publiikissa 6....
16.6.2025
Osaan opettaa inklusiivisesti, mutta haluanko?
Inkluusio on perusopetuksen keskeinen tavoite, jonka tarkoituksena on tarjota jokaiselle oppilaalle yhdenvertaiset mahdollisuudet oppimiseen omista taustoista tai tuen tarpeesta riippumatta....
2.6.2025
Puutarhamusiikkia – pikkunorssilaisten kanssa kevättä ihmettelemässä musiikin keinoin
”Avarassa valoisassa, puutarhassa kukkivassa” raikui laulu keväisessä Rauman seminaarin puutarhassa, kun varhaiskasvatuksen opettajaksi opiskelevat järjestivät Pikkunorssin lapsille toiminnallisen musiikkitapahtuman. Tapahtuman...
21.5.2025
Tarinaessut – oppimista, yllätyksiä, aktiivisuutta ja iloa varhaiskasvatusikäisten lukuhetkiin
Lukemisen ilon tutkijan Geoffrey Wilhelmin (2016) mukaan lukemiseen suuntautumisessa tärkeää on leikillisyys ja tarinaan eläytyminen, itsestä tai itselle merkityksellisistä asioista...
14.5.2025
Robotit ovat keskuudessamme – mitä nykypäivän taitoja ne meille opettavat?
Robotiikan käyttö ja osaaminen on ottanut yhteiskunnassa suuren harppauksen 2000-luvulla. Arkielämässä tulee jatkuvasti vastaan erilaisia robotiikaksi luokiteltavia koneita ja laitteita....
8.5.2025
Vuoden 2024 alumni: ”Koulutuksen asiantuntijoina teillä on valta vaikuttaa”
Kasvatustieteiden tiedekunta valitsee vuosittain vuoden alumnin. Vuonna 2024 vuoden alumniksi valittiin koulutusasiantuntija Lyydia Mäkinen, joka piti puheen tiedekunnan publiikissa 6....
14.4.2025
Kevään kukkaloistoa Raumalla – Flipped learning taitopedagogiikassa
Seminaarin puutarha, Suomen ainoa vielä toiminnassa oleva opettajankoulutukseen liitetty puutarha, on merkittävä kulttuuriperintökohde. Ainutlaatuinen puutarha mainittiin ensimmäisen kerran Rauman seminaarin...
3.4.2025
Miten ope jaksaa moninaistuvassa koulussa?
Työhyvinvointi on tärkeää opettajan jaksamiselle, alalla pysymiselle sekä oppilaan oppimiselle ja hyvinvoinnille. Tutkimusten mukaan opettajan työ on kuormittavaa ja riski...
14.2.2025
Hopsin rooli avoimen yliopiston opiskelijoiden minäpystyvyyden tukemisessa
Turun yliopiston avoimen yliopiston opinnoissa opiskelijoita ohjataan opintojen alkuvaiheessa kirjoittamaan henkilökohtainen opintosuunnitelma eli hops. Hopsissa opiskelija kuvaa esimerkiksi millaisia odotuksia,...
15.1.2025
Oppimisympäristöjen turvallisuus perusopetuksessa – tilannekuva ja kehittämistarpeet
Koulujen turvallisuus on ajankohtainen ja tärkeä aihe, sillä oppilaiden ja henkilökunnan hyvinvointi sekä oppimistulokset ovat olennaisesti sidoksissa turvalliseen oppimis- ja...
13.11.2024
Digitalisaatio murentaa itsesäätelytaitoja ja oppimistuloksia
Oppimistulosten heikentyminen on hälyttävää. Heikkojen lukijoiden osuus on kolminkertaistunut 2000-luvun alun seitsemästä prosentista 21,4 prosenttiin. Yhä useammat eivät jaksa enää...
18.10.2024
Avoimen väylä: illuusio tasa-arvon ideaalista vai todellinen mahdollisuus?
Yhdenvertaiset mahdollisuudet korkeakoulutukseen pääsyyn henkilön taustasta tai ominaisuuksista on riippumatta mahdollisuuksien tasa-arvon ideaali. Avoin yliopisto mainostaa itseään avoimena mahdollisuutena tutkintotavoitteiseen...
2.9.2024
LUKUPUHTIA LUKUTEATTERISTA – Tarinallisuus ja elämykselliset menetelmät yhdessä paketissa
Heikkenevän lukutaidon kohentamiseksi tehdään urakalla työtä. Lukemaan innostavia menetelmiä laaditaan yhä enemmän tutkimuspohjaisesti siten, että ne huomioivat kaikentyyppiset lukijat ja...
5.8.2024
Lukutuuli puhaltaa iloa, intoa ja asiantuntijuutta kuntien lukutaitostrategioihin! – Ilmoittautuminen nyt auki
Turun yliopiston opettajankoulutuslaitos on saanut Opetushallituksen rahoituksen opettajien täydennyskoulutukseen lasten ja nuorten lukutaidon vahvistamiseksi. Lukutuuli – Lukeminen ja lukumentorit kunnissa...
25.6.2024
SIMHE-palvelujen koulutus- ja uraohjaus tukee Suomeen muuttavia opettajia
Turun yliopiston SIMHE-ohjauksessa käy vuosittain noin pari sataa henkilöä. Enemmistö SIMHE-asiakkaista on ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita maahanmuuttajia, jotka etsivät koulutustaan vastaavaa...
18.6.2024
Rauman kampus kouluttaa Suomen Ilmailuopistossa
Turun yliopiston opettajankoulutuslaitos on tehnyt sopimuksen Suomen Ilmailuopiston opettajien kanssa koko henkilöstölle suunnatuista koulutuskokonaisuuksista. Ensimmäinen koulutuskokonaisuus (5 op) on nyt...
13.6.2024
Onko väkivalta hyväksyttävä osaksi opettajan työtä?
Väkivalta on tullut osaksi opettajan työtä. Mediassa on uutisoitu viime vuosina useita kertoja opettajien kohtaamasta väkivallasta. Opettajien ammattijärjestön työolobarometrien mukaan...
5.6.2024
Draaman ja pedagogiikan vuoropuhelua – Varhaiskasvatuksen integraatioprojekti Viron lapsilähtöisen pedagogiikan kehityksen tukena
Suomessa elettiin 1990-luvulla varhaiskasvatuspedagogiikan renessanssiaikaa, jolloin pedagogista ajattelua kehitettiin lapsilähtöisempään suuntaan. Samaan aikaan neuvostodiktatuurin mukaiset Viron varhaiskasvatuksen kankeat hierarkiset pedagogiset...
29.5.2024
Lukumaan Lumoa (LULU) rakentamassa – Kirjasto tukee perheiden ja varhaiskasvatuksen lukutaitotyötä LULU-hankkeessa
Lasten lukemisen tukeminen on suomalaisen yhteiskunnan painopistealueita. Syksyllä 2023 alkaneessa Lukumaan Lumo – LULU-hankkeessa tuetaan kirjastojen, varhaiskasvatuksen ja varhaiskasvatusikäisten lasten...
8.5.2024
Yhteistyötä käsityönopetuksessa: miten käsityönopettajan ja koulunkäynninohjaajan yhteistyö toimii käytännössä?
Käsityöoppiaineen muututtua kohti kokonaisen käsityön mallia on käsityönopettajan rooli muuttunut oppiaineen kohdalla. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden uudistuksien myötä on siirrytty pois...
22.4.2024
Tavoitteena jokaisen oppilaan hyvä lukukokemus – MORE-hankkeessa kehitetään koulujen ja kirjaston yhteistyötä Reading for Pleasure -pedagogiikan hengessä
Turun yliopiston Rauman kampus on mukana Erasmus+-rahoitteisessa kehittämis- ja tutkimushankkeessa: Setting up a Reading Motivator in the Digital Age: Introducing...
10.4.2024
Huomaa hyvä – Miksi positiivisten turvallisuushavaintojen kerääminen koulussa kannattaa?
Pyrittäessä kehittämään koulun – tai minkä tahansa organisaation – turvallisuutta ja turvallisuuskulttuuria ajantasaisen tilannekuvan muodostaminen on tärkeää. Jotta pystytään asettamaan...
18.3.2024
Pyörätuolioppilaan opetus teknisen käsityön oppimisympäristössä: mitä haasteita se tuo ja miten opettajat ratkaisevat ne?
Koulumaailma muuttuu ympäröivän maailman mukana. Tasa-arvo ja ihmisten yhdenvertaisuus ovat niitä arvoja, joita pidetään itsestäänselvyytenä. Näiden arvojen lisäksi myös inkluusio...
7.3.2024
Kestävän kehityksen yhteistyötä: käsityökasvatusta SPR:n kanssa
Rauman kampuksella käsityönopettajaksi opiskelevat pohtivat maisterivaiheen opintojaksolla Käsityö ja kestävä tulevaisuus, miten he itse opettaisivat peruskoulun 7. luokkalaisille kestävään kehityksen...