Rokotteiden politiikka -seminaari Turun yliopistolla 16.4.2018

Seminaarissa pureudutaan rokotteisiin ja niistä kieltäytymiseen tutkimuksen näkökulmasta ja tarkastellaan rokotteisiin liittyvää problematiikkaa yhteiskunnallisena sekä poliittisena kysymyksenä. Terveys, tieto ja asiantuntijuus -hankkeemme järjestää seminaarin yhteistyössä Kulttuurisen vuorovaikutuksen tutkijaverkosto KULTVAn sekä Kulttuurin ja terveyden tutkimusyksikön kanssa.

Esityksissä syvennytään muun muassa seuraaviin kysymyksiin: Miten rokotevastaisuus ja luonnonmukainen elämäntapa kietoutuivat yhteen 1900-luvun alun Suomessa? Millaisia poliittisia merkityksiä rokotuksista kieltäytymiseen liittyy ja miten rokotekriittisyys pyrkii horjuttamaan koululääketieteen ja terveysviranomaisten valta-asemaa? Entä miten HPV-rokotetta kehystetään ja kesytetään epidemiologien, rokoteikäisten tyttöjen ja kouluterveydenhoitajien eriävissä sijainneissa?

OHJELMA:
14:15-14:20 Alkusanat
14:20-14:40 Suvi Rytty: Luonnonmukaisen elämäntavan kannattajien rokotusvastaisuus 1900-luvun alun Suomessa
14:40-15:20 Mikko Virtanen: HPV-rokote kehystymisten ja kesyttämisten sommitelmana
15:20-16:00 Johanna Nurmi ja Suvi Salmenniemi: Rokotekriittisyys poliittisena vastarintana

Seminaari on kaikille avoin. Tervetuloa!

Kategoria(t): Uncategorized. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.