Kahdeksan yrityskertomusta kriisiajasta

Saavutimme maaliskuun lopussa kahdeksan pk-yrityksen seurannassamme yhden vuoden merkkipaalun. Tähän 12 kuukauteen mahtuu kriisin käynnistyminen ja alun epätietoisuus, tilanteiden ja näkymien vaihteluita, useampia korona-aaltoja, niin helpottuneita hetkiä kuin epätoivoakin. Iloisena toteamme, ettei kuitenkaan yhtään konkurssia.  

Tapahtumia ja mielenkiintoista seurattavaa on kertynyt vuoden jaksolla paljon työn tekemisen murroksesta strategisiin uudelleenlinjauksiin, riskienhallinnasta kansainvälisen liiketoiminnan uudelleenmäärittelyyn, talouden hallinnan kehittämisestä henkilöstön yhteisöllisyyden edistämiseen. Jokainen yritys on poikkeuksellisena ajanjaksona omalla tavallaan muuttunut. 

Olemme kirjoittaneet ja analysoineet tapahtumia tähän asti ilmiökeskeisesti, mutta nyt päätimme tehdä toisin. Tässä analyysissä käsittelemme vuoden pituista poikkeustilannetta yrityskohtaisesti. Olemme koonneet yrityskohtaisen vuosikertomuksen keskeisimpien tapahtumien ja koronavuoden rakentumisen kautta, ja lisäksi olemme sijoittaneet täydentävästi yrityskohtaiset tapahtumat aikajanalle.

Analyysimme on tällä kertaa normaalia paljon pidempi, mutta toivomme että sisältö kiinnostaa myös tavallista enemmän.  


Yritys A – Puu- ja metallituotteita valmistava yritys 

Yritys A on jo useampia vuosikymmeniä toiminut puu- ja metallituotteita valmistava, tilaratkaisuja tuottava sekä erilaisiin asennuspalveluihin erikoistunut yritys. Yrityksen liiketoiminnassa Suomen merkitys on ollut aina isoin, mutta suora kansainvälinen vienti on lisännyt osuuttaan 2010-luvulla. Vuosi 2019 oli liikevaihdoltaan yrityksen ennätysvuosi, ja vuoteen 2020 yritys lähti kasvuodotuksin. 

Alkuvuosi 2020 yrityksessä käynnistyi erittäin lupaavin kasvunäkymin. Koronaan yritys heräsi nopealla tahdilla maaliskuun alussa ja ehti käynnistää tästä johtuen yt-neuvottelut ennen kansallisen poikkeustilanteen julistamista. Kriisin alku toi maaliskuun aikana tullessaan raaka-aineiden toimitusongelmia, eteenpäin siirtyneitä tilauksia ja toimituksia sekä matkustusrajoitteita, jotka seisottivat kansainvälisiä asennuksia oikeastaan koko kevään. Johti kiitteli useaan kertaan henkilöstön asennetta, toimenpiteitä ja keskittymistä oleelliseen. Etätyöt käynnistettiin välittömästi konttorin puolella ja valmistava työ organisointiin uudelleen. Asiakkaat rupesivat olemaan poikkeuksellisen paljon yhteydessä ja varmistelemaan tilannetta toisesta poikkeustilaviikosta lähtien. 

Yrityksen kevät oli sekavaa aikaa mutta tasoittui kesään mennessä varsin normaaliksi liiketoiminnaksi. Keväälle jaksolle mahtui sekä taloutta tasapainottavia rahoitustoimenpiteitä että päätös jatkaa kaikkia käynnissä olevia kehittämistoimenpiteitä riippumatta tilanteesta. Osa henkilöstöstä oireili paineisessa tilanteessa, osa puolestaan jatkoi entistä tehokkaammin ja tuottavammin. Kesän alkuun mennessä tilanteen normalisoituminen muutti myös henkilöstön käyttäytymistä ja varotoimenpiteistä ajoittain lipsuttiin.  

Vaikka kesän alku näytti monella mittarilla hyvältä, mm. asennusryhmät pääsivät ensi kertaa matkustamaan kriisin alkamisen jälkeen ulkomaille, kesä kääntyi syksyksi ankeammissa tunnelmissa. Projektien lykkäysten toinen ja vakavampi aalto ajoittui kesään ja alkusyksyyn, joka lopulta pakotti myös yrityksen reagoimaan uusilla yt-neuvotteluilla, ja tällä kertaa myös irtisanomisilla, tilanteeseen lokakuussa. Loppuvuosi 2020 mentiin erittäin suuressa epävarmuudessa ja uusmyynnin totaalisessa pysähtymisessä. Koronatilanne toi ajoittain henkilöstölle haasteita mm karanteenien muodossa. 

Alkuvuoteen 2021 muodostui selvä taantuma, jota yritys ei saanut lukuisista toimenpiteistä huolimatta tasoittumaan. Tilanne lähti korjaantumaan kevättalven aikana merkittävien uusien kauppojen myötä, jotka olivat kokoluokassaan ensimmäiset lähes vuoden kestäneen kriisin aikana. Tulevaisuutta katsotaan tällä hetkellä varsin toiveikkaana mutta samalla asiakastoimialojen riskit tiedostaen. Vuoden 2021 liiketoiminnallinen ennuste on keväällä selvästi parempi kuin mitä se oli loppuvuodesta 2020. 

Vuosi 2020 jätti lopulta käteen noin 35%:n liikevaihdon laskun, kahdet yt-kierrokset ja jälkimmäisen osalta pysyvän työntekijämäärän laskun. Liiketoimintaa ei näistä huolimatta ole oleellisesti muutettu, joskin jonkin verran yritys on pyrkinyt kasvattamaan uutta palveluliiketoimintaan. Kehityshankkeista yritys on pitänyt kiinni kynsin hampain. Kansainvälinen liiketoiminta on ollut täysin pysähdyksissä syksystä 2020 alkaen eikä myöskään näytä muutoksen merkkejä, osin matkustusrajoituksistakin johtuen. Kansainväliset hankintaongelmat ajoittuivat ainoastaan kevääseen 2020 eivätkä ole sen jälkeen uusiutuneet. Suomalaiset asiakkaat ovat samalla osoittaneet kasvavaa kiinnostusta paikalliseen hankintaan ja toimitusketjuriskien minimoimiseen. Yrityksen tuloksentekokyky suli käytännössä kokonaan pois ja palaa sen oman arvion mukaan takaisin normaaliin kenties vasta 2022 tai 2023.  

Yrityksen johdon uskoa tulevaan testattiin moneen kertaan vuoden 2020 aikana, mutta se on kestänyt toistaiseksi kaikki kriisin eri vaiheet.  


Yritys B – Tekninen tukkukauppa    

Yritys B on 1990-luvulla perustettu teknisen tukkukaupan yritys, joka on kasvanut suhteellisen tasaisesti viimeisten viiden vuoden aikana. Yrityksen liikevaihto saavutti ennen koronaa 2010-luvun ennätystasonsa. Liiketoiminta on toistaiseksi ollut vain kotimaista mutta laajentumista ulkomaille lähdettiin suunnittelemaan juuri ennen koronaa. Yrityksen liiketoiminta vuoteen 2020 asti oli pelkästään tuotemyyntiä. 

Hyvä alkuvuoden tilanne jatkui yrityksessä vielä pandemiatilanteen leviämisenkin jälkeen ja varsinaisesti vaikutukset alkoivat tuntumaan vasta huhtikuun puolivälin paikkeilla, kun viikkotasoinen myynti ensi kertaa laski edellisvuoden vertailukohtaa alemmaksi. Tämän jälkeen epävarmuus toisaalta levisi nopeasti sekä tärkeimpiin asiakkaisiin että yritykseen itseensä niin, että yritys ennakoi huhtikuun lopussa liiketoimintavolyyminsä laskevan jopa 35% koko vuonna. Yrityksen omia arvoverkostoja haastoivat erityisesti komponenttipula, ei pelkästään kysynnän muutokset, jotka pakottivat monet asiakkaat supistamaan toimintaa ja pakkolomauttamaan henkilöstöä. Yritys myös itse koki huhtikuusta alkaen merkittäviä toimitusongelmia ja viivästyksiä muualta Euroopasta. 

Suhteellisen nopeasti tilanne toukokuussa alkoi kuitenkin tasaantumaan ja optimismi tulevasta kasvamaan. Yritys teki merkittävimmät kehitystoiminnan linjaukset ja päätökset toukokuussa ja elokuussa, joista osasta sittemmin luovuttiin ja osa puolestaan on jalostunut uudeksi liiketoiminnaksi, mm. palveluliiketoiminnaksi, vuoden 2021 puolella. Viime vuoden kesä rahoitti tilannetta huomattavasti ja kasasi samalla odotuksia uuteen nousuun syksyksi. Pääosin odotukset täyttyivät ja vuosi 2020 päätettiin tilanteeseen nähden erittäin positiivisissa merkeissä. Koko vuoden saldoksi muodostui lopulta noin 15%:n liiketoimintavolyymin tippuminen sekä tuloskunnon pysyminen käytännössä ennallaan. 

Yrityksen B tapauksessa koronavuosi osoitti toimitusketju- ja tarjontaongelmat pitkälti kevään 2020 ongelmaksi, joita ei sittemmin ole tarvinnut todistaa uudelleen, vaikka terveystilanne monissa Euroopan maissa on viime kevääseen verrattuna ollut huomattavastikin pahempi.  

Korona vaikutti osaltaan yrityksen kehittämispanostuksiin nopeuttavasti. Yritys päätti merkittävistä kehittämistoimenpiteistä kriisin lähes pahimmassa vaiheessa osin siksi, että kehittämistyöhön oli aikaisempaa enemmän aikaa ja osin siksi, että uudistuminen kriisitilanteessa katsottiin välttämättömäksi. Näiden tueksi saatiin myös julkista rahoitusta, joka ei ollut tiedossa toimenpiteistä päätettäessä. Vaikka panostukset toivat mm. uuden liiketoiminnan muodon, palvelut, yhdestä keskeisestä tavoitteesta yritys joutui kuitenkin luopumaan toistaiseksi: kansainvälistymisen käynnistäminen. Sen aika tulee kenties joskus myöhemmin. 

Läpi pandemian erilaisten ajanjaksojen yrityksen toimintaa kuvasi erittäin vakava suhtautuminen terveysriskeihin. Yritys piti todella tarkkaa linjaa sosiaalisissa kontakteissa, ohjeistuksissa, etätyössä tai työlounaissa. Osin siksi, että pienessä yrityksessä yksikin tautitapaus olisi saattanut kriisiyttää toiminnan pahasti. Vuoden 2020 kokemusten ja toimenpiteiden pohjalta yritys katsoo suhteellisen luottavaisesti eteenpäin, vaikka vuoden 2021 aloitus ei täysin vastannutkaan odotuksia. 


Yritys C  – Tekniset palvelut  

Yritys  C  on  noin kymmenen vuotta sitten perustettu vahvalla kasvu-uralla ennen koronaa ollut pk-yritys. Se tarjoaa asiakkailleen sekä operatiivisia että  konsultatiivisia  palveluita ja työstää digitaalisia ratkaisuja täydentämään portfoliotaan.  Vuonna 2019 yritys  kaksinkertaisti liikevaihtonsa ja teki vahvaa positiivista tulosta. Myös henkilöstön määrä on kasvanut viime vuodet.   Yrityksessä on sekä asiantuntijatyötä että tuotannollista työtä tekevää henkilöstöä.  

Maaliskuussa 2020 kun  poikkeusolot  todettiin,  tilanne asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden osalta oli sekava ja tietoa tihkui hyvin rajallisesti.  Yritys kuitenkin pyrki selvittämään nopeasti tilannekuvan ja päätti  sitten  miten se itse toimii.  Käytännössä muutokset toteutettiin ensimmäisen viikon aikana.  Asiantuntijatyötä tekevät henkilöt  siirrettiin  etätyöhön ja tuotannollinen toiminta jäsennettiin erittäin nopeasti uudelleen kontaktien minimoimiseksi.  Koko henkilöstö jatkoi täysipäiväistä työtä.   

Toisella viikolla asiakkaat alkoivat ottaa yhteyttä yritykseen ja  avasivat keskusteluja siitä miten poikkeuksellinen tilanne hyödynnetään  toiminnan kehittämiseksi.  Jo toisella viikolla kriisin mahdollisuuksia avaava puoli alkoi näkyä.  Samalla oli kuitenkin huoli tilauskannan jatkuvuudesta.   

Huhti-toukokuun taitteessa yrityksessä koetaan  huomattava  kassariskitilanne,  kun ison asiakkaan maksut viivästyvät  ja on epäselvää kykeneekö asiakas maksamaan merkittäviä rästejä.  Toukokuun alussa asiakas maksoi saatavat ja riskitilanne normalisoitui.  Tämän kokemuksen myötä riskipuskureita kasvatettiin huomattavasti.   

Jo toukokuussa 2020 yrityksessä nähtiin, että korona on muuttanut ja tulee muuttamaan asiakkaiden käyttäytymistä merkittävästi. Yritys panostikin  heti keväästä 2020 lähtien tavanomaista enemmän kehitykseen.  Samalla yrityksessä päätettiin siirtää fokusta suorittavasta työstä kohti digitaalisia ja  konsultatiivisia  tarjoomia; skaalautuvuutta painottaen.   

Korona-aikana yrityksen johto on myös saanut tärkeän muistutuksen siitä, miten tärkeää henkilöstön kanssa on  kommunikoida yhteisistä tavoitteista ja strategian uudistuksista.  Poikkeustilanteessa johto linjasi uudelleen yrityksen kehityssuuntaa ja painotuksia, mutta henkilöstö koki tilanteen  hämmentävänä  kun kokonaiskuvaa ei viestitty riittävästi.   

Kriisin myötä yrityksessä myös alettiin tehdä tarmokkaasti töitä asiakasportfolion laventamiseksi. Myös johdon näkemys siitä, että merkittävä kasvu syntyy  kansainvälisiltä markkinoilta  vahvistui kriisin edetessä.  Vuoden koronakokemuksen jälkeen yrityksen näkemys omasta tulevaisuudestaan on hyvä. Vuoden aikana tehty kehitystyö tukee tulevaa kasvua.  


Yritys D – Ohjelmistotuotteet  

Yritys D  on  ohjelmistoratkaisuja  tarjoava  pieni yritys, joka oli saanut ennen koronapandemiaa kasvatettua liikevaihdon hieman päälle miljoonaan euroon. Tulos oli viimeisimmät vuodet ollut selkeästi plussalla. Yritys teki töitä kansainvälistymisen eteen varsinkin Iso-Britannian ja Baltian suunnalla. Henkilöstöä yrityksessä  on viime vuodet ollut aavistuksen alle kymmenen henkeä.   

Koronan tuomiin  poikkeusoloihin  yritys reagoi nopeasti. Koko  henkilöstö  siirtyi muutamassa päivässä  etätyöhön  ja johto alkoi välittömästi  kontaktoida  asiakkaita  selvittääkseen  miten  niiden  toiminta  poikkeusoloissa  jatkuu.  Alle kahdessa viikossa yritys oli  käynyt tilanteen läpi asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa ja jättänyt Business Finlandille rahoitushakemuksen  ratkaisunsa  käyttöönoton kehittämistä koskien.  Kolmannella viikolla yrityksessä siirryttiin lyhennettyyn  työviikkoon,  mikä  jatkui  toukokuun loppuun.   

Huhti-toukokuussa 2020 epävarmuus koronan vaikutuksista yrityksen nykyisiin ja potentiaalisiin asiakkaisiin varjosti näkymiä. Toukokuun lopusta alkaen saadut uudet asiakkuudet  kuitenkin  alkoivat valaa uskoa työntäytteiseen loppuvuoteen.  Kesällä 2020 koronatilanne Suomessa oli hyvin rauhallinen ja yritys piti jopa asiakaspalavereja  kasvotusten.   Kesällä yritys panosti  omien sisäisten toimintamalliensa systematisointiin ja täsmentämiseen, mitä se tekee jatkuvasti asiakkaidensa kanssa, mutta koronatilanne pakotti viilaamaan myös omaa toimintaa laajamittaisen etätyön aikakaudelle.   

Vaikka töitä riitti, niin syksyllä 2020  yrityksessä  vallitsi tilanteeseen alistunut tunnelma ja johto oli todennut, että omaa toimintaa kehitetään ja jatketaan sillä ajatuksella, että homma  toimii  vaikka koronatilanne jatkuu toistaiseksi. Eli toivo epidemian laantumisesta hyllytettiin.   

Yrityksen talous on ollut vakaa läpi koko koronavuoden. Asiakkaat ovat maksaneet laskunsa ajallaan ja kuukausilaskutukseen perustuva ansaintamalli on ollut yritykselle eduksi.  Koronavuoden aikana  yritys on  joutunut kehittämään toimintamallejaan. Etänä tapahtuvat myyntineuvottelut ovat edellyttäneet kattavampaa  materiaalia  ja käyttöönottovaihe systemaattisempaa valmistautumista. Kehitetyt toimintamallit luovat hyvän pohjan menestyä jatkossa.   

Korona on muuttanut toimintaa monilla toimialoilla yritykselle D edulliseen suuntaan. Muutokset luovat kysyntää yrityksen tarjoamalle ratkaisulle. Haasteena kuitenkin on, kuten oli jo ennen koronaa, saada asiakkaat kehittämään omaa toimintaansa, jotta ne voivat saada ratkaisusta tavoittelemaansa lisäarvoa.  Vuoden 2020 aikana monissa yrityksissä oli tavallista enemmän aikaa käytettävissä kehittämiseen. Kysynnän piristymisen myötä asiakkailla on jälleen kädet täynnä töitä ja kehittämiseen käytettävissä oleva aika on kortilla. 


Yritys E – Ohjelmistokehitys 

Pari vuosikymmentä ohjelmistokehityksen parissa toimineen yrityksen liikevaihto oli ennen vuotta 2020 kasvanut n. 15-20 prosentin vuositahdilla. Myös kannattavuus oli ollut positiivisessa kehityssuunnassa. Vuodesta 2020 tuli kuitenkin koronan myötä välivuosi. Tulosmittarit osoittivat kuitenkin lähes samaa tasoa kuin edeltävänä vuonna 2019, mikä yrityksessä on pidetty varsin hyvänä saavutuksena. 

Yritys oli käynyt varsin vahvan muodonmuutoksen jo muutama vuosi sitten, jonka aiheutti tärkeän asiakkaan menettäminen. Vahva riippuvuus yhdestä asiakkaasta oli lähes kohtalokas. Tämän jälkeen yritys aloitti asiakassalkuston hajauttamisen, mikä on osoittautunut hyväksi lähtökohdaksi koronakriisistä selviämiseen. Panostaminen julkiseen sektoriin on myös jälkikäteen osoittautunut hyväksi suuntaukseksi. Yrityksen toiminta olikin varsin pitkään suhteellisen vakaa koronakriisin aikana. Vasta vuoden 2021 alussa on koettu ensimmäisiä varsinaisia uhkia asiakasrintamalla – uhkia, jotka realisoituessaan haastavat kasvutavoitteita.  

Yrityksen kansainvälistymistoimenpiteet olivat käytännössä seis koko vuoden 2020, mutta nyt alkuvuodesta on yrityksen kv-markkinoilla ollut piristymisen merkkejä. Yritys on edelleen varsin riippuvainen kotimarkkinoista, ja on siksi jo jonkun aikaa hakenut kasvua ulkomailta. 

Siirtyminen etätyöhön siirtyi varsin vaivattomasti, koska yrityksellä oli jo suhteellisen pitkä kokemus monipaikkaisesta toiminnasta. Yritys panosti lisäksi heti koronakriisin alusta laajasti henkilöstön työvälineisiin ja kotiolosuhteiden ergonomiaan. Haasteita etätyöstä koettiin lähinnä perheissä, joissa lasten päivähoito keskeytyi tai koulu siirtyi etämoodiin. Vaikka koronasulun päätyttyä kesällä 2020 yrityksen toimisto on ollut auki, pääosa henkilöstöstä on jatkanut etätyössä. Nyt keväällä 2021 yrityksessä aloitetaankin koronan jälkeisen työn suunnittelua; mikä on toimiston merkitys ja rooli, miten fyysinen ja digitaalinen yhteispeli toteutetaan ja kehitetään? 


Yritys F – Mainos- ja viestintätoimisto 

Pienessä mainos- ja viestintätoimiston kannalta koronakriisi alkoi vauhdilla. Useat asiakkaat tarvitsivat kriisin iskiessä mm. kriisiviestintään apua. Koronasulun myötä myös markkinoinnin tarve muuttui nopeasti. Esimerkiksi kodin, pihan tai mökin kunnostus- ja huolto nousi suosioon, kun muu vapaa-ajan vietto rajoitettiin vahvasti. Nopealla reagoinnilla yritys F onnistui saamaan useita toimeksiantoja ja jopa uusia asiakkuuksia – samalla kun isommat kilpailijat joutuivat lomauttamaan työntekijöitään ja menettivät hetkellisesti toimintakykynsä tämän kautta. 

Alkuvuosi oli muutenkin alkanut vahvasti, ja yrityksen odotukset koko vuodelle olivat positiiviset. Vuodesta odotettiin vahvaa kasvuvuotta, mikä ei kuitenkaan toteutunut. Mutta varsin lähelle alkuperäisiä tavoitteita päästiin, johon yrityksessä aktiivinen omistajajohto oli loppujen lopuksi varsin tyytyväinen. Talouden tukemiseksi yritys haki ja sai kehitysrahoitusta, jota hyödynnettiin verkkokaupan kehittämiseen ja käyttöönottoon. Verkkokauppa ei ole kuitenkaan vielä osoittautunut isommaksi tulonlähteeksi, ja yrityksessä on todettu että onnistuakseen digitalinen kaupankäynti vaatii paljon enemmän panostusta sekä saumattomampaa yhteispeliä yrityksen muun toiminnan kanssa kuin alussa oltiin uskottu. Kokemus pidettiin hyvänä valmisteluna matkalla kohti yhä vahvempaa digitalista viestintää ja markkinointia.  

Siirtyminen etätyöhön ei sinänsä ollut ongelmallista, koska pienessä yrityksessä oli jo pitkään totuttu toimimaan monipaikkaisesti. Luovuutta vaativat työvaiheet aiheuttivat kuitenkin alussa haasteita. Myös uusasiakashankinta on koettu haasteellisena. Toisaalta yrityksen prospektilista uusista asiakkaista on jäänyt työkiireiden takia hyödyntämättä. Asiakashankintaan ei ole riittänyt aikaa, koska toimeksiantoja on saatu pitkin vuotta kiitettävästi. Yritys on itse pitänyt nopeaa reagointi- ja palvelukykyä sekä ongelmien ratkaisukykyä tärkeimpinä menestystekijöinä tähän. Lisäksi positiivinen ja vahva ”can-do” asenne on auttanut yrityksen henkilöstöä selviämään epävarmuuden tuomista paineista.  

Yritys päätti loppuvuodesta 2020 siirtyä uusiin, jopa aikaisempaa isompaan toimistotilaan, kun hyvä tilaisuus tarjoutui. Päätöksellä haluttiin myös varmistaa, etteivät tilat rajaisi kasvumahdollisuuksia kun päästään koronavaiheesta. Vuodenvaihteesta alkaen onkin aloitettu rekrytointi, ja yksi uusi tiimiläinen sekä pari harjoittelijaa ovat aloittaneet yrityksessä. Alkuvuosi 2021 on alkanut varsin vahvana ja yritys näkee pitkittyneestä koronatilanteesta huolimatta edelleen mahdollisuuksia kasvuun ja hyvään toimintavuoteen. 


Yritys G – Logistiikkapalvelut 

Vajaa kymmenen vuotta logistiikkapalveluita tuottaneelle yritykselle G kulunut vuosi on tarkoittanut useita varsin laajamittaisia muutoksia. Jo ennen koronakriisiä yritys oli aloittanut varsin laajamittaisen digitalisten palveluiden kehittämisprosessin, joka koronan myötä sai varsinaisen happotestauksen. Yritys on jatkanut kehitysinvestointejaan koronakriisin aikana ja 2020-2021 aikana palvelukehitykseen tullaan panostamaan enemmän kuin koko yrityksen historian aikana. Samanaikaisesti liikevaihto on kutistunut kolmanneksella kuluneen vuoden aikana supistuneiden rahtivolyymien myötä. 

Johto on kuitenkin vakuuttunut yrityksen strategiasta ja kehityssuunnasta, ja uskovat tuotteeseensa vahvasti. Koronan lisäämä digitalisointivauhti sekä yrityksen oma kokemus kriisin alla toimimisesta ovat vahvistaneet tämän. Yritys reagoikin hyvin nopeasti maaliskuussa 2020 ilmenneisiin äkkimuutoksiin. Yrityksen vakavaraisuudesta ja maksukyvystä on pitkin matkaa pidetty erityistä huolta, esimerkiksi tiukentamalla kassavirran seurantaa, neuvottelemalla valmiiksi kriisilainoja, sekä hakemalla Business Finlandin kehitystukea. BF:n tuki on myös mahdollistanut kehittämisen jatkuvuutta, ja keväällä toteutetut lomautukset olivat kokonaisuudessaan suhteellisen kevyet. 

Vuodet 2020 ja 2021 ovat kuitenkin taloudellisesti varsin raskaita yritykselle. Vaikka rahtiliikenne on kriisin alun poikkeuksista lukuunottamatta sujunut korona-aikana varsin hyvin, on vähentynyt kuljetustarve näkynyt yrityksen laskutuksessa. Vasta syksyllä 2021 yritys odottaa pääsevän takaisin kasvun tielle. Tätä kasvua ollaan palvelukehityksen lisäksi valmisteltu organisoitumalla eri palvelulinjojen ympärille, vaihdettu rooleja ylimmässä johdossa, sekä täsmärekrytoitu osaajia. Erityisesti myyntiin ja asiakasviestintään on panostettu, koska koronavaihe on korostanut näiden tärkeyttä. Uusasiakashankinta ei ole ollut helppoa, mutta panostamalla yritys on onnistunut saamaan useita uusia asiakkaita. 

Yritys siirtyi syksyllä myös uusiin kasvua salliviin, moderneimpiin toimitiloihin, joskin maaliskuusta 2020 asti henkilöstö on pääosin toiminut etänä. Yritys oli ennen koronakriisiä myös panostanut etätyökaluihin, joten siirtyminen etämoodiin sujui pääosin ongelmitta. Sisäistä kommunikointia on myynnin lisäksi pidetty haasteellisimpina asioina etätyön suhteen. Epävarmuuden tuoma paine on koestanut henkilöstöä ja yrityksen johtoa, mutta onnistumiset ovat siivittäneet uskoa huomiseen ja omaan tekemiseen. 


Yritys H – Infra- ja kiinteistöhuolto 

Kriisin alkaessa yrityksellä H oli vakaa taloustilanne ja hyvä tilauskanta. Tilanne on myös jatkunut pitkin kulunutta vuotta varsin vakaana. Yleisesti katsottuna koronakriisi ei ole tähän asti merkitsevästi muuttanut yrityksen toimintaa tai suunnitelmia. Kyllä, siinä missä muutkin kiinteistö- ja infrahuoltoa toteuttava henkilöstö on myös joutunut käyttämään suojaimia ja huolehtimaan käsihygieniastaan. Varikolla ei ole myöskään voitu pitää samalla tavalla tiimipalavereita kuin ennen. Muutoin työnteko on ollut varsin samankaltaista kuin ennen koronaa. ”Lunta pitää aurata koronasta huolimatta”, yrityksen toimitusjohtaja kommentoi tilannetta. Koronan alussa suurimpana uhkana pidettiin henkilöstön sairastuminen. Varahenkilöstöä kun ei ole helppoa löytää. 

Taloudellisesti vuosi on siten sujunut hyvin, joskaan yritys ei ihan päässyt tilikauden tavoitteisiin 2020, mutta syy tähän ei välttämättä edes johdu koronasta. Ennen koronaa alkanut palvelutarjonnan uudistaminen on jatkunut, joskin toiminta yhteistyökumppanien kanssa on etätyöpakotteesta johtuen ollut hitaanlaista yrityksen oman kokemuksen mukaan. Uudistamisella on haettu kannattavuuden parantamista kasvattamalla palvelutarjonnan arvonluontia. Uudistaminen on tulossa tarpeeseen, koska markkinalla on havaittu kasvavaa hintakilpailua, joka vahvistuessaan synnyttäisi haitallista hintaeroosiota. 

Vaikkakin korona ei ole toistaiseksi aiheuttanut suoria uhkia tai isompia muutostarpeita, alkuvuodesta 2021 on havaittu muutamia vakavasti otettavia signaaleja; viivästyneitä hankintaprosesseja ja -päätöksiä, urakkakokonaisuuksia pilkottu pienempiin osiin ja hajautettu useammalle toimijalle. Nämä voivat enteillä tietynlaisia uhkia liittyen julkiseen hankintaan. Nämä markkinat reagoivat oleellisesti hitaammin koronan kaltaisiin kriiseihin, ja yritys H edustaa täten hyvää esimerkkiä kriisien vaikutusten syklisyydestä. 


LOPUKSI

Yrityskertomuksissa ja tekemissämme avaintapahtumien koosteessa kuvastuu paljon samaa. Kevät 2020 oli kokonaisuudessaan huomattavasti tapahtumarikkaampi vaihe kuin syksy tai vuoden 2021 alku. Kriisi käynnistyi nopeasti mutta yritykset myös reagoivat tilanteeseen välittömästi. Poikkeustilanteen alku ei muodostunut liiketoiminnalliseksi kriisiksi kenellekään, ja vaikutusten ensimmäinen aalto alkoi asteittain kohdistua osaan yrityksistä huhtikuusta lähtien. Jatkokertomuksissa kevään jälkeen yksilöllisyys korostuu eri tavoin. 

Yksilölliseltä vaikuttaa ehdottomasti se, kuinka paljon ja milloin pandemia seuraamiamme yrityksiä kuritti. Kahta yritystä yli 30 prosentin liikevaihdon laskulla ja tuloksen häviämisellä, muutamaa yritystä lukujen valossa loppujen lopuksi ei mitenkään – oikeastaan päinvastoin. Kertomukset kuvaavatkin sitä, miten b2b-liiketoiminnassa arvoketju- ja toimialakohtaiset tekijät voivat vaikuttaa yritysten kehitykseen pandemian kaltaisessa tilanteessa huomattavasti enemmän kuin esimerkiksi yksityisen kulutuksen muutokset tai viranomaisrajoitukset, joista yritysjoukkomme kärsi hyvin vähän. Kahden yrityksen merkittävää liikevaihdon laskua muihin verrattuna selittääkin juuri yhden toimialan ongelmat ja haasteet kriisissä.  

Yritysten kehitystoiminta on kriisistä huolimatta jatkunut vahvana. Kriisi on jopa osin vauhdittanut kehitystoimenpiteitä, mutta myös muuttanut kehittämisen fokusta. Joitain kehitystoimenpiteitä on jäädytetty odottamaan suotuisampia aikoja, ja muutamissa tapauksissa lopetettu kokonaan. Kaikki kriisin aikana tukirahoitusta hakeneet yritykset ovat saaneet julkista kriisitukea. Tuki on toiminut tärkeänä mahdollistajana kehittämistoiminnan jatkuvuuden kannalta. Yritykset ovat tuen voimin panostaneet pääasiassa uusiin liiketoiminta-alueisiin ja palveluihin. Seurannan aikana olemme kuitenkin havainneet, etteivät nämä panostukset uuteen liiketoimintaan ole merkittävästi tuoneet liikevaihtoa. Toistaiseksi. Haasteena on osin ollut saada asiakkaat mukautumaan tai uskaltamaan kokeilla uusia palveluita tai toimintatapoja. Kriisin aikana luonnollinen taipumus on yleensä pyrkiä pelastamaan olemassa olevaa, eikä uusia juttuja haluta kauhean herkästi kokeilla. Panostuksilla voi kuitenkin olla tärkeä rooli kriisin jälkeisessä maailmassa. Kun yhteiskunta ja liike-elämä avautuvat, talous elpyy ja kasvaa, uudella tarjonnalla voi olla tärkeä merkitys. 

Kuusi kahdeksasta seuraamastamme yrityksestä hakee liiketoiminnan kasvua kansainvälistymällä. Kulunut vuosi näyttää jakaneen nämä kuusi kansainvälistyjää kahteen ryhmään: ne, joilla kansainvälistyminen on pysähtynyt ja ne, jotka ovat etsineet uusia toimintatapoja kun tapaamiset kasvotusten eivät ole mahdollisia. Kolmella yrityksellä kansainvälistymispyrkimykset seisahtuivat kuin seinään maaliskuussa 2020 ja ne ovat edelleen täysin jäissä. Yhdellä näistä kansainväliset toiminnot edellyttävät läsnäoloa ja kahdella muullakaan aiemmin toteutettu kansainvälistymismalli ei nyt ole mahdollinen.  Muilla kolmella kansainvälisten kasvun tavoittelijalla pyrkimykset seisahtuivat samalla tavoin pandemian alkaessa, mutta loppuvuotta 2020 kohden yrityksissä todettiin, ettei enää voida vain odotella tilanteen avautumista ja ne alkoivat etsiä vaihtoehtoisia tapoja avata kv. markkinoita. Kaikki kolme ovat panostaneet yhä enemmän sopivien kansainvälisten kumppaneiden löytämiseen. Tässä on esimerkiksi käytetty innovaatioita ja/tai vientiä edistävien organisaatioiden tarjoamin pitchaus-mahdollisuuksia.  Kaksi yritystä on tehnyt tietoisen päätöksen pyrkiä uusille markkinoille nimenomaan valikoidun kumppanin kanssa, eikä aiemmin toteutetulla mallilla, jossa uuteen maahan avataan oma toimista ja palkataan oma työntekijä. Nähtäväksi jää miten pysyvä tämä muutos on.  

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *