Vuoteni tapahtumavastaavana 2020-2021

Moikka uusi ausku,

Oletko pohtinut hallitukseen hakemista? Ehkä olet, mutta moni asia mietityttää: Miten hallitustoiminta sopii yhteen kiireiseksi ja raskaaksi kuvatun pedagogisten vuoden aikana? Onko hallitustoiminnalle aikaa ja vuodesta tulee aivan liian raskas? Tai ehkä pohdit, että voiko hallitukseen hakea, jos ei ole aiempaa kokemusta hallitustoiminnasta.

Oman kokemukseni mukaan hallitustoiminta sopii oikein sulavasti osaksi pedagogisten vuotta. Hallitustoiminnassa pääsee syvemmin pedagogisten opintojen maailmaan sekä pystyy vaikuttamaan omiin opintoihinsa. Aiempaa kokemusta ei tarvita, TurAuksella on ollut useammankin kerran myös puheenjohtajina ensimmäistä kertaa hallitushommiin astuvia. TurAuksen toiminta on myös hieman erilaista esimerkiksi muihin opiskelijajärjestöihin verrattuna: kokouksia on noin kerran kuussa ja hallitusvuoden tahti kulkee vahvasti linjassa opintojen kanssa. Hallitustoiminnasta on myös konkreettista hyötyä harjoitteluissa, sillä esim. hallituksen jäsenet saavat 15 tuntia harjoittelutunteja hallitustoiminnasta, jonka voi jakaa aineauskuilla 2-4 harjoittelujakson välillä ja aikuisauskuilla molemmilla harjoittelujaksoilla. Oman hallituskauden aikana pääsee myös usein näkemään konkreettisian vaikutuksia omasta toiminnasta, mikä on ollut ainakin itselle hyvin motivoivan ja palkitsevan tuntuista – tai noh, omalla kohdalla hallituskausien, mutta myös yhden kauden aikana on päässyt näkemään jo muutosta! Isoimpana konkreettisena muutoksena on ollut auskutuutorointi, joka on nyt toista vuotta käytössä. Fun fact: Auskutuutoroinnista on otettu koppia myös muilla paikkakunnilla, ja tänä vuonna Tampereella ja Jyväskylässä järjestetäänkin ensimmäistä kertaa tuutorointia auskuille!

Mutta nyt siis itse asian pihviin eli tapahtumavastaavuuteen: Tapahtumavastaavan pesti on TurAuksessa hauska ja muihin järjestöihin verrattuna pieni pesti. Pedagogisten vuoteen eivät ymmärrettävästi sovi viikoittaiset tapahtumat, mutta tapahtumavastaavana pääset tuomaan muille auskuille välillä mukavia rentouttavia hetkiä kiireisen auskuvuoden keskellä. Perinteisiä auskuvuoden tapahtumia ovat kahvitusten ja iltakoulujen lisäksi mm. pikkujoulut ja Educa-messujen bussikuljetukset. Tapahtumavastaavana pääset siis harjoittelemaan opettajan työhön kuuluvia käytännön taitoja, kuten yleisellä tasolla tapahtumien ja ohjelman suunnittelua, budjetointia ja toteuttamista sekä konkreettisemmalla tasolla mm. tapahtumakuvauksien runoilua, bussien kilpailuttamista, mukana olijoiden varmistamista ja muuta fasilitointia. Tapahtumavastaavuus voi olla hyvinkin sun juttu, jos tykkäät olla varmistamassa, että kaikilla on hauskaa ja kaikki sujuu suunnitellusti hyvin.

On tärkeää myös muistaa, ettet jää tapahtumavastaavan pestissä ikinä yksin, vaan hallitus jakaa joustavasti vastuuta myös erilaisten pestien välillä – kukaan ei siis jää hallitushommissa yksin, vaan hallituslaiset tukevat toisiaan tehtävissään!

Suosittelen hyvin vahvasti TurAukseen hakemista kaikille sitä yhtään harkitseville – TurAuksessa pääset tutustumaan muihin opeopiskelijoihin yli ainerajojen sekä ympäri Suomea ja itse olen ainakin oppinut vuosien aikana paljon. TurAuksen hallitustoiminta ei vie samalla tavalla aikaa kuin muu hallitustoiminta ja TurAus sulautuu toimivaksi osaksi auskuvuotta kouluharjoittelun ja vahvasti auskuvuoteen sitoutuvien tapahtumien ja muun toiminnan kautta. Kannattaa siis ehdottomasti tulla mukaan!

Ja kenties, ehkä vuoden kuluttua, jos opeopinnoissa vaikuttamisesta ja opeopiskelijuudesta oikein syttyy, saatat olla junassa matkalla kohti SOOLin kokousta jossain päin Suomea, niin kuin minä tätä blogikirjoitusta kirjoittaessa.

Nähdään vaalikokouksessa 7.10!

Enni Keski-Saari