Ramadan Mubarak, Ramadan Kareem!

30. heinäkuun 2016 Uncategorized 0

WP_20160604_19_12_13_Pro

Muslimeiden pyhä kuukausi Ramadan on ohi päätösjuhlineen ja työ on palautumassa normaaliksi. Paastokuukauden ajankohta vaihtelee kuun liikkeiden mukaan ja alkaa eri maissa eri päivinä. Saudi-Arabiassa ja Arabiemiraateissa aloitettiin ennen Omania, ja vielä paria päivää ennen ei tiedetty Ramadanin tarkkaa alkamisajankohtaa.

WP_20160604_19_13_24_Pro

Omanilaiset suhtautuvat Ramadaniin eri tavoin. Paastonajan katsotaan olevan hyväksi terveydelle ja kauden alkua odotettiin innokkaasti. Harras vakaumus nousi monen puheesta esiin. Toiset kuitenkin arvelivat, että Ramadanista tulee koettelemus, jos työssä on käytävä samalla. Lämpö koettelee päivällä, eikä laske yöksi, vaikka sisätilat ovatkin hyvin ilmastoidut. Useat pitivätkin koko kuukauden vapaata ja jatkavat lomaansa aina heinäkuun loppuun.

WP_20160604_19_16_50_ProValtio julkaisi paastokuukauden aikaiset toimintaohjeet ja suosituksen lyhennetystä kuuden tunnin työpäivästä. Pyhän kuukauden aikana kaikki nautinnot ovat kiellettyjä. Syöminen, juominen ja tupakointi eivät ole sallittuja päivällä julkisissa tiloissa. Ruokailla voi vasta auringonlaskun jälkeen. Toiset nauttivat yöllä runsaan Iftar -aterian, vaikka useimmat syövät vain yhden aterian päivässä ja senkin hyvin kevyesti.

Jo pienet lapset kasvatetaan Ramadaniin. Hyvin pienet kokeilevat paastoa 1-2 päivää, mutta murrosiässä oletetaan lasten jo noudattavan paastoa koko kuun kierron. Pyhä kuukausi päättyy 3 päivän Eid-juhlintaan, jolloin arabimaissa on tavallista teurastaa muutama lammas tai lehmä, ja antaa lihaa lähialueen vähävaraisille. Hyväntekeväisyys liittyy tiiviisti paastonajan traditioihin, ja juhlinnan aikana grillatun lihan tuoksu leijailee joka puolella.

Meille maassa työskenteleville paastokuukausi asetti haasteita normaaliin työskentelyyn. Päivällä ruokaa sai vain hotelleista ja niitä ei löytynyt työpaikan lähettyviltä. Mikäli omia eväitä halusi nauttia, kulttuuria kunnioittaen oli niitä syötävä muiden näkymättömissä suljettujen ovien takana. Paastopäivät olivat myös kahvittomia päiviä. Sen vastapainoksi ravintolat, kaupat ja ostoskeskukset olivat auki pitkin yötä.

Teksti ja kuvat: Riikka Kuusisto-Kajander

Kirjoittaja työskentelee asiantuntijana koulutusvientihankkeessa Omanissa ja on ihastunut arabialaiseen ruokaan.