Miksi suomalaislapset tekevät KiVa Koulu -harjoituksia sukkasillaan?

01. syyskuun 2016 Uncategorized 0
Miksi suomalaislapset tekevät KiVa Koulu -harjoituksia sukkasillaan?

KiVa Koulu on tuttu termi monelle suomalaiselle. Pikku hiljaa alkaa Suomessa olla myös suuri määrä nuoria, jotka ovat itse käyneet KiVa-koulunsa. KiVan tunnettuus ei kuitenkaan rajoitu vain Suomen rajojen sisäpuolelle vaan kysyntä maailman parhaaksi todetulle koulukiusaamisen vastaiselle toimenpideohjelmalle on suuri myös globaalisti – ja siksi KiVa on paketoitu vientituotteeksi.

Koulukiusaaminen itsessään on valitettavan tuttu ilmiö jokaisessa koulussa ympäri maailmaa kulttuurista riippumatta. Eroja toki löytyy muun muassa siinä, kuinka suuri ongelma koulukiusaaminen on. Esimerkiksi naapurimaassamme Ruotsissa koulukiusaaminen on määrällisesti paljon pienempi ongelma kuin Latinalaisen Amerikan maissa. Eroja on myös siinä, tunnustetaanko kiusaaminen ongelmana kouluissa tai julkisessa keskustelussa. Rehtori saattaa esimerkiksi ajatella, että ottamalla koulukiusaamisen vastaisen ohjelman käyttöön koulussaan tulee samalla paljastaneeksi vanhemmille, että meidän koulussa kiusataan. Kuka haluaisi lähettää lapsensa sellaiseen kouluun? Tällainen ajattelu on kaukana siitä, että koulussa tiedostetaan tarve kiusaamisen vastaiselle työlle – myös ennaltaehkäisylle – joka päivä. Työsarkaa siis riittää!

KiVa Koulu -ohjelmalla on hyvä maine maailmalla. Jokaisella työmatkalla kohtaan ihailevia kysymyksiä Suomen koulujärjestelmästä ja KiVa Koulun erinomaisista tuloksista. Eräskin saksalainen psykologi luuli suomalaisen PISA-menestyksen olevan osittain myös KiVa Koulun ansiota. Monesti maailmalla ihmetellään, miksi KiVa Koulu toimii tutkimusten mukaan niin hyvin? Miten Suomessa on onnistuttu vähentämään koulukiusattujen ja kiusaajien määrää niin paljon? Tätäkin on tutkimusryhmämme tutkinut. Välillä huomaamme, että KiVan ”taikaa” etsitään hyvinkin ihmeellisistä asioista. Eräs meksikolainen opettajaryhmä pohti: ”Pitääkö koululaisten tehdä KiVa-harjoitukset sukkasillaan, jotta harjoitukset toimivat?”. Kengättömyys suomalaisissa luokkahuoneissa ei kuitenkaan taida olla KiVan toimivuuden kannalta se merkittävä tekijä. Olemme kuitenkin oppineet, että lokalisaatiotyössä on tärkeää ottaa huomioon monenmoisia asioita – sukista lähtien!

Teksti:

Johanna Alanen, KiVa Koulu

Kirjoittaja työskentelee kansainvälisen toiminnan projektipäällikkönä, ja on useaan otteeseen saanut huomata, kuinka suomalaisten lasten kengättömyys sisätiloissa herättää kummastusta.

Kuva: KiVa Koulu