Itsenäisyyspäiväjuhlat koulutusvientimarkkinoiden kilpailijoille

07. joulukuun 2016 Uncategorized 0
Itsenäisyyspäiväjuhlat koulutusvientimarkkinoiden kilpailijoille

Työskentely ulkomailla ei kunnioita suomalaisia pyhäpäiviä, joten itsenäisyyspäivä oli tänä vuonna Omanissa työskenteleville asiantuntijoillemme tavanomainen työpäivä. Paitsi että itsenäisyyspäivän kunniaksi, englannin opettajien täydennyskoulutusohjelman erityisasiantuntijamme Katrina, järjesti koulutusviennin parissa toimiville kansainvälisille kilpailijoillemme pienet juhlat glögin, piparkakkujen ja Suomi-visan äärellä.

Työskentelemme Omanissa opetusministeriön alaisuudessa toimivassa opettajien täydennyskoulutuskeskuksessa, jossa toimii useita kansainvälisiä asiantuntijoita. Jokainen keskuksen koulutusohjelmista on alunperin kansainvälisen toimijan suunnittelema ja käynnistämä – lisäksi kansainvälisiä toimijoita on tukemassa keskuksen toiminnan strategisempaa kehittämistä. Turun yliopiston asiantuntijat ovat mukana kehittämässä tutkimusvalmiuksia ja englannin opettajien täydennyskoulutusohjelmaa.

Kansainväliset toimijat keskuksella ovat kilpailijoitamme koulutusvientimarkkinoilla. Yhteistyö heidän kanssaan auttaa kuitenkin meitä ymmärtämään suomalaisen koulutusviennin erityispiirteitä: mikä on erityistä ja poikkeuksellista juuri suomalaisten tarjoamassa tuessa. Jokaisen kansainvälisen toimijan toimintatavoissa ja palveluissa näkyvät heidän omasta järjestelmästään kumpuavat erityispiirteet, joiden tunnistaminen ei ole helppoa ilman vertailukohtaa.

Toisaalta kansainväliset kollegamme ovat myös vertaistuki ja valtava voimavara työssämme. Työstä, haasteista ja onnistumisista keskustellaan avoimesti kansainvälisellä joukolla, sillä kohtaamamme ongelmatilanteet ovat usein hyvin samankaltaisia. Kansainväliset kollegat ymmärtävät loistavasti, miksi koko koulutusohjelman elektroninen materiaali on jaettu kouluttajille printattuna. Kas näin:

imag4252ad

Siis mieluummin katsomme kansainvälisiä kollegoitamme yhteistyökumppaneina kuin kilpailijoina. Yhteistyöstämme on hyötyä meille molemmille, ja  myös asiakkaalle.

Anna Hirsikoski
Brahea-keskus
Kirjoittaja toimii projektipäällikkönä koulutusviennissä ja juo Omanissa ollessaan glögin lisäksi myös paljon melko huonoa pikakahvia.