Terveyttä Indonesiaan

24. maaliskuun 2017 Uncategorized 0
Terveyttä Indonesiaan

Savusumu, lämpö, kosteus, kaoottinen liikenne, ystävälliset ihmiset ja terveydenhuollon haasteet – siinä päällimmäiset tunnelmat ensi kertaa Indonesian pääkaupungissa Jakartassa vieraillessani.

Opettajat, terveydenhuollon ammattilaiset ja vanhemmat – kaikki yhdessä lapsen hyvinvointia tukemassa

Kyseessä oli Finland Universityn järjestämä matka, jolla oli mukana UTU:n ja UEF:n henkilökuntaa. Matka oli jatkoa viime vuoden aikana käynnistyneelle yhteistyölle indonesialaisten lääkäreiden ja muiden terveysalan toimijoiden kanssa. Syyskuussa 2016 Turussa vieraillut delegaatio oli vaikuttunut suomalaisen äitiys- ja lastenneuvolajärjestelmän kattavuudesta ja sen vaikutuksesta alhaiseen äiti- ja lapsikuolleisuuteen.

Massiivinen liikenne satoine skoottereineen ja autojonoineen aiheutti hämmennystä. Kaupunki itsessään on erikoinen sekoitus uusia lasiseinäisiä pilvenpiirtäjiä, slummihökkeleitä, katukeittiöitä, joutomaata ja kaikkea näiden väliltä. Julkinen liikenne on olematonta ja päivistä iso osa kuluikin auton kyydissä kokouspaikasta toiseen siirryttäessä. Vierailimme parin päivän vierailun aikana yhdellä yksityisklinikalla, kahdessa sairaalassa sekä maan terveysministeriössä. Tapasimme useita eri organisaatioita ja ammattiryhmiä edustavia ihmisiä. Keskusteluja käytiin niin pilottihankkeen käynnistämisestä äitiys- ja lastenneuvolajärjestelmän pystyttämiseksi muutamaan sairaalaan kuin laajemmankin yhteistyön mahdollisuuksista ministeriötasolla.

Indonesian valtiontalouden kasvusta huolimatta maan äitikuolleisuus ei ole juurikaan parantunut viime vuosien aikana, minkä lisäksi mm. aliravitsemus ja äitien alhainen koulutustaso edelleen heikentävät maan kansanterveyttä. Haasteina ovat myös 250-miljoonaisen väestön valtava koko ja sijoittuminen lukuisille eri saarille. Varallisuuserot ovat merkittävät ja fyysinen etäisyys lähimpään sairaalaan vaihtelee suuresti eri alueilla. Maan terveydenhuolto on sekä valtiollisten toimijoiden että yksityissairaaloiden käsissä ja mitä ilmeisimmin hoidon ja seurannan toteutus ja laatu vaihtelevat suuresti. Keskusteluissa nousivat esille myös lääkäripula ja laadukkaan jatkokoulutuksen puute.

Tutustumassa yhteen Siloam -ketjun 26 sairaalasta

Tapaamamme ihmiset olivat erittäin kohteliaita ja ystävällisiä ja he tuntuivat arvostavan läsnäoloamme ja näkemyksiämme. Maassa vaikutti olevan voimakas tahtotila paremman tulevaisuuden luomiseksi uusille sukupolville. Yhteistyömme indonesialaisten kanssa jatkuu ja pilottihankkeen jatkosuunnitelmat ovat jo käynnistyneet. Niiden myötä toivomme pääsevämme laajemminkin tukemaan heitä heidän pyrkimyksissään parantaa kansalaistensa terveyttä ja hyvinvointia.

Terhi Heino

Kirjoittaja työskentelee lääketieteellisen tiedekunnan 50% koulutusvientikoordinaattorina ja herättää rakkaudellaan tuliseen ruokaan ihmetystä indonesialaisten keskuudessa. Ensi kerralla on kuulemma tarjolla vihreää chiliä 😉