Saudiopettajat hakevat Turusta hyviä käytäntöjä koulutuksensa kehittämiseen

09. kesäkuun 2017 Uncategorized 0
Koulutukseen saapuneita opettajia perheineen.

Yhteensä 25 saudiarabialaista opettajaa vahvistaa kieli- ja pedagogisia taitojaan Turun yliopistossa seuraavan puolen vuoden ajan. Koulutusvientinä toteutettava opetus sisältää sekä englannin kielen opiskelua että kasvatustieteiden uusinta teoriatietoa ja käytännön harjoittelua. Koulutuksen maksaa Saudi-Arabian opetusministeriö.

Suomeen on saapunut yhteensä 117 saudiarabialaista opettajaa, joille koulutuksen järjestävät Finland Universityn jäsenyliopistot: Turun, Tampereen ja Itä-Suomen yliopistot, sekä Helsingin yliopiston HY+.

– Koulutuksen tavoitteena on kehittää opettajien kielellisiä taitoja, vaihtaa ajatuksia suomalaisten kasvatustieteiden alan ammattilaisten kanssa sekä omaksua Suomesta parhaita käytäntöjä myös Saudi-Arabiassa toteutettavaksi, koulutuksen koordinaattori Riikka Kuusisto-Kajander kertoo.

Building Leadership for Change on ensimmäinen Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Turun yksikön tiloissa toteuttava koulutusvientihanke. Rauman yksikössä käynnistyi vuoden alussa 25 namibialaisen tulevan opettajan kandidaattikoulutus. Tiedekunta on myös toteuttanut useita koulutusvientihankkeita ostajien kotimaissa.

– Laadukas opettajankoulutus on yksi koulutusjärjestelmän peruspilareista. Kouluttamalla tulevia opettajia maihin, joissa koulutusjärjestelmät kaipaavat uudistusta, voimme koulutusviennin kautta eettisesti tukea näiden maiden koulutusjärjestelmien kehittämistavoitteita, koordinaattori Anna Alasuutari kertoo.

Koulutusta yliopistossa ja normaalikoululla

Koulutus jakautuu kahteen osaan.

– Ensimmäiset kolme kuukautta he opiskelevat yliopistolla englannin kieltä. Sen jälkeen he jakavat viikkonsa niin, että suurimman osan ajasta he seuraavat opetusta Turun normaalikoulussa omaksuen sieltä parhaita käytäntöjä omissa kouluissaan käytettäväksi ja yhden päivän viikosta he ovat yliopistolla opiskelemassa oppimaansa liittyvää teoriaa, Alasuutari kertoo.

Tervetuliaistilaisuudessa kasvatustieteiden tiedekunnan varadekaani Arja Virta muistutti, että koulutus on työtä, jota teemme tulevaisuutta varten, saadaksemme lapsillemme paremman maailman.

Tuoreiden osallistujien saapuminen kampukselle toi asian vahvasti esille. Opettajat olivat saapuneet Suomeen perheineen, mukana oli puolisoita sekä eri-ikäisiä lapsia. Jotta osallistujien saapuminen Suomeen olisi mahdollisimman mutkatonta ja miellyttävää, on yliopisto etsinyt yhteistyökumppaneita tarjoamaan perheille asuntoja, lapsille päivähoitoa ja kerhoja sekä perheenjäsenille kielikoulutusta. Yhteistyötä tehdään myös vapaa-ajan ohjelman järjestämiseksi sekä Turun Islamilaisen Yhteisön kanssa vieraiden kotouttamiseksi. Koulutuksen koordinaattorit auttavat osallistujia kaikissa sekä koulutukseen että asumiseen ja elämiseen liittyvissä asioissa.

Koulutuksen toteuttaja Finland University on Turun, Tampereen ja Itä-Suomen yliopistojen sekä Åbo Akademin yhteinen koulutusvientiyhtiö.

Kirjoittaja Erja Hyytiäinen työskentelee Turun yliopiston tiedottajana ja on mukana aina siellä missä tapahtuu.

Kirjoittaja Riikka Kuusisto-Kajander työskentelee “Building Leadership for Change” -koulutusvientihankkeen koordinaattorina, ja voisi lisääntyneellä paikallistietoudellaan hakeutua jo matkailualalle.