Apurahauutisia!

Jaana Saarikoski: Omakuva työpaikalla, 2020, digitaalinen valokuva.

Mitä tapahtuu, kun kuvataiteilijasta tulee observatoriota tutkiva kansatieteilijä? Ajan koneet -kollektiivin Jaana Saarikoski sai Suomen kulttuurirahaston puolen vuoden työskentelyapurahan kulttuurien tutkimusta ja visuaalisia taiteita yhdistävälle työskentelylle, jonka aiheena on Tuorlan observatorio. Hän on työskennellyt observatorion esineistön luetteloinnin parissa vuodesta 2018.

-Turun yliopiston keskusarkistossa on kattava Tuorla-kokoelma ja observatoriolla on mielenkiintoista esineistöä. Etsin arkistosta ja observatoriolta taideteoksiin soveltuvaa aineistoa ja tietoa, joka täydentää esineluetteloa, hän kertoo.

Saarikosken työskentely apurahakaudella koostuukin arkisto- ja esinetutkimuksesta sekä veistosten, valokuva-, ja videoteosten toteuttamisesta. Hän tallentaa työskentelyprosessiaan päiväkirjaan teksti- ja kuvamerkinnöin. Valmiita teoksia voi bongata hänen nettisivuiltaan: https://jaanasaarikoski.wordpress.com/

-Tutkin millaisiin esineinstallaatioihin ja muihin teoksiin Tuorlan observatorion esineistö taipuu. Tarkastelen omaa prosessiani myös etnografisesti ja kirjoitan siitä tieteellisen artikkelin. Esineet ja niiden paikka omassa elämänkaaressaan materiaalista hylätyksi tai museoesineeksi päätyneenä, kantavat lukemattomia merkityksiä. Minua kiinnostaa kuvataide rajapintana, joka voi avata uusia näkökulmia myös muissa, kuin taidemuseoissa tai -näyttelyissä, Saarikoski kertoo.

Jaana Saarikoski: Yksityiskohta teoksesta Ajan pyörä, 2018, kaksiosainen veistos. Pyörän vanne, kengänpohjat, sammal, paperinaru.

Rahoituksen saaminen tälle projektille juuri nyt on tärkeää, koska observatorion tulevaisuus on kysymysmerkki. Observatorion alueella on toistakymmentä havaintorakennusta ja tähtitornia ja lisäksi yli kuudenkymmenen vuoden ajalta kertynyt materiaalinen aineistovaranto.

-Ihanaa, että pääsen heti maisterin paperit saatuani kehittämään taiteellista työskentelyäni ja yhdistämään siihen kansatieteen ja Tuorlan asiantuntijuuttani, Saarikoski iloitsee. Tavoitteeni on luoda minulle sopivia, uusia toimintatapoja visuaalisten taiteiden ja kulttuurien tutkimuksen piiristä.

Turun yliopiston Tuorlan observatoriolla on ollut Suomen suurin tähtitieteen tutkimuslaitos, jota ovat johtaneet maamme maineikkaimpiin tieteilijöihin kuuluvia henkilöitä, kuten Yrjö Väisälä, Liisi Oterma, ja Esko Valtaoja. Observatorio sijaitsee Turun kupeessa Piikkiössä ja se perustettiin 1952. Vuoden 2018 keväällä tutkijat siirtyivät observatoriolta Turun kampukselle ja nyt myös siitä lähtien observatoriolla toimineen Turun yliopiston Tiedekeskus Tuorlan toiminta on mahdollisesti siirtymässä muualle.

#skr2020 #kulttuurirahastontuella