Teknologiakasvatus varhaiskasvatuksessa – tuttua ja tuntematonta

Projektitutkijat Jan Varpanen ja Sini Leikkola sekä professori Kirsti Karila Tampereen yliopistosta vierailivat Tutkittua varhaiskasvatuksestablogissa ja kirjoittivat teknologiakasvatuksesta varhaiskasvatuksessa INNOPLAY-hankkeessa saatujen kokemusten pohjalta.

Teknologiakasvatus määritellään varhaiskasvatussuunnitelman ja esiopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (OPH 2018;2014) osaksi varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa toteutettavaa toimintaa. Teknologiakasvatus näyttäytyy usein uutuutensa vuoksi haastavana ja vieraana aiheena varhaiskasvatuksen toimijoille. Mutta mitä teknologiakasvatus sitten on? Riittääkö, että lasten annetaan pelata Ekapeliä silloin tällöin vai pitäisikö teknologiaa ymmärtää enemmänkin ilmiönä? Mitä teknologia edes on ja mitä siitä olisi varhaisvuosina tarkoitus oppia?

Näihin kysymyksiin kirjoittajat pyrkivät vastaamaan Teknologiakasvatus varhaiskasvatuksessa – tuttua ja tuntematonta ‑blogikirjoituksessaan, jossa he esittelevät INNOPLAY-hankkeessa syntyneitä kokemuksia teknologiakasvatuksen käytännön toteutusmahdollisuuksista. Samalla kirjoittajat pohtivat, millaista osaamista teknologiakasvatus opettajilta vaatii ja millaisia mahdollisuuksia tällaisen osaaminen hankkimiselle avautuu hankkeessa toteutetun jatkuvan oppimisen mallin puitteissa.

Kannattaa tutustua Tutkittua varhaiskasvatuksesta –blogiin myös laajemmin. Siellä on kattavasti erilaisia tutkittuun tietoon perustuvia blogikirjoituksia laajalta joukolta kirjoittajia ja uusia kirjoituksia tulee säännöllisesti.

Varpanen, J., Leikkola, S. & Karila, K. (25.9.2020). Teknologiakasvatus varhaiskasvatuksessa – tuttua ja tuntematonta [blogikirjoitus]. Haettu osoitteesta https://tutkittuavarhaiskasvatuksesta.com/2020/09/25/teknologiakasvatus-varhaiskasvatuksessa-tuttua-ja-tuntematonta/

Jätä kommentti