Vuoteni puheenjohtajana 2020–2021

Hei uudet auskut!

Paljon onnea pääsystänne opettajan pedagogisiin opintoihin! Pääsette viettämään ikimuistoista ja ihan erilaista opiskeluvuotta. Kehitytte ja kasvatte valtavasti ihmisinä ja opettajina.

Näin alkuvaiheessa olette huomanneet, että auskut tarvitsevat tahoa, joka huolehtii ja ajaa omia etuja. Turun Auskultantit ry – tuttavallisemmin TurAus – on jo 50 vuotta toiminut turkulaisten auskultanttien edunvalvojana. Nyt jos koskaan sulla on mielettömän upea tilaisuus sukeltaa koulutuspolitiikan kiehtovaan maailmaan ja lähteä mukaan hallitustoimintaan. TurAuksesta löytyy kaikkea aina edunvalvonnasta kahvin keittämiseen. Ensimmäinen tarjoaa loistavia tilaisuuksia tutustua henkilökuntaan, ja jälkimmäisen kautta pääset tutustumaan niihin upeisiin ihmisiin, jotka sun kanssa opiskelevat.

Miksi itse lähdin vuosi sitten mukaan TurAuksen toimintaan? Olin kiinnostunut järjestöstä jo valintakokeen yhteydessä. Henki Educariumilla järjestetyssä kahvituksessa oli lämmin ja innostava. Liityin TurAuksen jäseneksi hetimmiten valintakoepäivien jälkeen. Minuun jäi kipinä TurAuksen hallitukseen lähtemiseen, ja odotinkin tulevaa syksyä innostuneena.

Lokakuun alkuun 2020 mennessä olin tehnyt päätöksen, että asetun ehdolle TurAuksen kauden 2020–2021 puheenjohtajaksi. Ilmaannuin vaalikokoukseen ja ilmaisin olevani käytettävissä puheenjohtajan tehtävään. Esittäydyin ja kertoilin fiiliksistäni, ja tulin valituksi. Muistan yhä, kuinka vaikea minun oli samana iltana tai edes seuraavana päivänä saada ruokaa syötyä: niin pistoksissa ja onnellinen olin valinnastani ja siitä, että pääsen ajamaan auskujen yhteisiä asioita mahtavan hallitusporukan kanssa.

Paljon on Aurajoessa vettä virrannut tuosta lokakuisesta hetkestä. Matkan varrella on tullut tutustuttua opeopiskelijoihin eri puolita Suomea muun muassa SOOLin puheenjohtajakoulutuksen sekä liittokokouksen kautta. Verkostoituminen ihmisten kanssa on ollut yksi puheenjohtajakauteni parhaista anneista. Yhteistyötä on päässyt tekemään monien eri tahojen kanssa: hallitusporukan lisäksi olen tutustunut järjestötoimijoihin TYYn ja SOOLin alaisuudessa, palaveerannut henkilökunnan kanssa monien eri asioiden tiimoilta sekä päässyt antamaan lausuntoja erilaisiin koulutuspoliittisiin asioihin eri tasoilla. Olen puhunut toukokuussa pidetyssä järjestömme etä-50-vuotisjuhlassa sekä esilukenut Comeniuksen valan uusille auskuille Hyvin pedagogisen rastikierroksen päätteeksi. Fiilikseni on oikeastaan suunnilleen sama kuin viime keväänä auskuvuoden päätyttyä: olen saanut tehdä ja kokea niin paljon, että luulen, etten varmaan milloinkaan pysty käsittämään sitä kaikkea. Yksin en ole asioita tehnyt: minulla on ollut suuri kunnia toimia aikaansaavan ja omistautuneen hallituksen kanssa, ja etäilystä huolimatta olemme toteuttaneet runsaasti asioita, pitäneet huolta auskujen eduista sekä kehittäneet järjestömme toimintaa monin eri tavoin. TurAuksen hallitus nauttii sekä auskujen että henkilökunnan arvostusta, mistä olen erittäin ylpeä.

Kaikki hyvä kuitenkin loppuu aikanaan, ja vanhojen toimijoiden on aika väistyä ja tehdä tilaa uusille. Lokakuun 14. päivä klo 23.59 alkaa viimeinen minuuttini TurAuksen puheenjohtajana, ja 15.10. klo 00.00 puheenjohtajana aloittaa uusi kasvo. Kuka hän on? Se voit olla juuri sä!

Jos haluat ottaa kaiken irti pedagogisten vuodestasi, uppoutua auskujen edunvalvontaan, tehdä merkityksellisiä asioita muiden hyväksi yhdessä muiden kanssa ja solmia verkostoja mahtavan ausku- ja opeopiskelijayhteisön kanssa, TurAuksen puheenjohtajan pesti on sua varten.

Nähdään vaalikokouksessa!

Mikko Kiippa