Hymyauskut 2020-2021

Järjestön juhlavuoden kunniaksi Turun Auskultantit ry päätti ottaa itselleen uuden perinteen: Vuodesta 2021 vuosittain pedagogissa opinnoissa auskut valitsevat aineryhmittäin keskuudestaan hymyauskut. Hymyauskut ovat kannustavia, huomaavaisia, idearikkaita ja positiivista ryhmähenkeä aineryhmään tuovia henkilöitä.

Hymyauskut on nyt valittu ja julkistettu TurAuksen vuosijuhlilla. Hymyauskut saivat palkkioksi diplomin ja kunniahaalarimerkin. Lisäksi TurAus lahjoitti hymyauskujen nimissä Kirkon ulkomaanavun Toisenlaisen lahjan kautta opettajan lapselle.

Kysyimme tämän vuoden hymyauskuilta seuraavanlaiset kysymykset:

  1. Miksi päädyit hakemaan pedagogisiin opintoihin?
  2. Mikä oli parasta auskuvuodessa?
  3. Mitä opettajuus merkitsee sinulle?
  4. Millaisia terveisiä haluaisit lähtettää tuleville auskuille?

Iita Heinonen – äidinkieli ja kirjallisuus, suomi toisena kielenä

  1. Olen halunnut aina (vähintään ala-asteen kolmosluokasta asti) äikänopettajaksi, joten hain yliopistoon juuri opettamisen eli haaveammattini takia. Odotin tätä vuotta pitkään, ja tämä on ollut ehdottomasti paras opiskeluvuosistani.
  2. Vuodessa parasta oli ehdottomasti harjoittelu Turun Norssilla. Koronan takia jokaisella auskulla oli tänä vuonna vain kaksi ohjaavaa opettajaa, ja itse onnistuin saamaan maailman ihanimmat ohjaajat. Opin heiltä hyvin paljon. Huippujen ohjaajien lisäksi etenkin yläastelaisista jäi muutamia oppilaita mieleen. Vuorovaikutus oppilaiden kanssa oli ihan huikeaa. Nyt harjoittelun päätyttyä olen muutamia kertoja nähnyt oppilaitani kaupungilla ja he moikkaavat aina iloisesti huutaen “Moi Ope!” ja vilkuttaen perään. Lisäksi sain tänä vuonna paljon uusia ystäviä ja tulevia kollegoita. Yhdessä vietetyt hetket Zoomissa ja Norssilla norssipullien ja kahvikupin ääressä olivat ihanan virkistäviä, sillä samojen ajatuksien jakaminen ja asioiden yhdessä pohtiminen oli itselläni tärkeää ja auttoi myös jaksamaan eteenpäin.
  3. Opettajuus merkitsee minulle haaveammattia ja jotakin merkityksellistä. Nuorten ihmisten ohjaaminen elämässä eteenpäin on korvaamatonta ja minä saan tulevaisuudessa tehdä tätä!
  4. Koittakaa saada kaikki irti tulevasta vuodesta, sillä harjoitteluvuosi on ihan mieletön kokemus! Välillä (etenkin ensimmäisessä harkkajaksossa syksyllä) saattaa olla todella kiireistä, mutta älkää murtuko paineen alla ja heittäkö hanskoja tiskiin. Lisäksi Turun Norssin kahvilan pullat ja munkit on testaamisen arvoisia! Tsemppiä siis tuleville auskuille ja ihanaa kesää!:)

Meri Pulkkinen – ruotsi & äidinkieli ja kirjallisuus (vieraat kielet)

  1. Pohdin opettajuutta yhtenä ammattivaihtoehtona, sillä omat ruotsinopettajani ovat aina olleet mahtavia. Olin kuitenkin epävarma, haluanko oikeasti opettajaksi, mutta tein päätöksen hakea mukaan opintoihin. Se oli oikea valinta, sillä vuoden aikana totesin opettajuuden olevan unelma-ammattini.
  2. Kohtaamiset oppilaiden kanssa! On ollut ihanaa huomata, miten oppilaat alkavat pikkuhiljaa luottaa minuun ja alkavat kertomaan juttuja omasta elämästään. Etenkin hetket, jolloin oppilaat tulevat innoissaan luokkaan ennen oppitunnin alkamista ja alkavat juttelemaan kaikenlaista, ovat olleet vuoden parhaita hetkiä. Silloin tuntuu, että olen onnistunut työssäni.
  3. Opettajuus on mahdollisuus päästä vaikuttamaan lasten ja nuorten elämään olemalla yksi luotettava aikuinen heidän elämässään. Samalla pääsen tietysti opettamaan itselleni tärkeää ainetta. Toivon myös, että saisin oppilaat arvostamaan ruotsin kielen opiskelua ja kokemaan sen mielekkäänä ja tärkeänä tulevaisuuden kannalta.
  4. Luottakaa itseenne! Vuosi tulee olemaan raskas ja täynnä epävarmuuden hetkiä, mutta luottakaa siihen, että pärjäätte ja osaatte. Ja kuunnelkaa oppilaita, heillä on oikeasti aivan mahtavia tarinoita kerrottavanaan!

Pirkka Hallamaa – englanti (vieraat kielet)

  1. Opettajan ammatti on ollut alusta lähtien syyni opintoihin, joten pedagogisiin lähteminen oli itsestäänselvyys.
  2. Hyvin muista yliopistovuosista poikkeava vuosi. Paljon konkreettista tekemistä ja sen kautta oppimista. Uusi ihana opiskeluporukka, joiden kanssa on ollut mukavaa viettää aikaa myös Zoomin kautta.
  3. Opettajuus on yksi tärkeimmistä yhteiskuntamme ammateista. Opettajilla on suuri etuoikeus ja vastuu motivoida nuoria oppimaan tarvittavat asiat tulevaa varten. Lisäksi opettajan tulee pyrkiä luomaan jokaiselle oppijalleen kuultu olo ja luoda heille turvallinen opetustila.
  4. Ottakaa kaikki irti tulevasta vuodesta. Vaikka deadlinet ja työt saattavat välillä uuvuttaa, koettakaa myös pysähtyä nauttimaan erityisestä vuodestanne! Opittavaa ja koettavaa on paljon.

Juho Kyyrönen – matematikka, fysiikka, kemia

  1. Tavoitteenani on valmistua matemaattisten aineiden opettajaksi. Pedagogiset opinnot taitaa olla välttämätön ja suositeltava osa opintoja, jos haluaa matemaattisten aineiden opettajaksi.
  2. Opetusharjoittelu. Se on opintojen kannalta todennäköisesti lähimpänä työtä, mihin opinnoissani valmistaudun. Opetusharjoittelussa parasta on mahdollisesti se, kun turvallisessa tilanteessa pääsee harjoittelemaan erilaisia opettamisen keinoja.
  3. Mielenkiintoista ja arvokasta työtehtävää. Kehittyä voi loputtomiin ja kehittyminen opettajuudessa on mielenkiintoista. Opettajana toimiminen vaikuttaa tärkeältä tehtävältä. Samalla voi olla jollain tavalla kiinni niissä oppiaineissa, mitkä ovat opintojen aikana kiinnostaneet.
  4. Opetusharjoittelu on tosiaan turvallinen tilanne kokeilla erilaisia opettamisen keinoja. Kannattaa siis kokeilla.

Juulia Virta – matematiikka, kemia ja tietotekniikka (mafyke)

  1. Hain mukaan pedagogisiin opintoihin, sillä minulla on ollut kokoajan tavoitteena valmistua yliopistosta aineenopettajaksi.
  2. Parasta auskuvuodessa oli sen tuoma kokemus opettamisessa ja se, että pääsi testaamaan opittuja asioita myös oikeissa luokkahuonetilanteissa. Lisäksi parasta oli mafyke-auskujen yhteishenki ja se, että kaikki auttoivat ja kannustivat toisiaan.
  3. Opettajuus merkitsee minulle sitä, että pääsen auttamaan suurta joukkoa nuoria heidän elämänsä myllerryksen keskellä. Toivon antavani ainakin pienen palan positiivisuutta jokaiselle tulevalle oppilaalleni. 
  4. Tsemppiä tulevaan vuoteen ja muistakaa haastaa itseänne ja mielipiteitänne opettajuudesta. Ps. Syksyllä nähdään 🙂

Eeli Partanen – historia ja yhteiskuntaoppi

  1. Opettajuus kulkee suvussani ja perheessäni, joten opettajaksi opiskeleminen oli helppo valinta.
  2. Parasta vuodessa on ollut oman aineryhmäni auskukollegat, jotka toivat toisinaan raskaaseen auskuvuoteen piristystä, yhteisöllisyyttä sekä paljon tarvittua tukea. Lisäksi Turun normaalikoulun avoimuus ja upeat oppilaat tekivät opetusharjoittelusta mieluisan.
  3. Minulle opettajuus merkitsee nuorten kohtaamista yksilöinä. Tärkeintä opettajalle on olla empaattinen ja lämmin sekä luoda sellainen ilmapiiri, jossa kaikkien on turvallista oppia.
  4. Muista olla itsellesi armollinen, sillä vuosi on työntäyteinen. Nauti opetusharjoittelusta sillä auskuvuosi on aikaa, jolloin voit keskittyä vain oppimiseen.

Nina Stjernvall-Kiviniemi, uskonto (ev-lut.)

  1. Olen ollut jo pitkään työelämässä ja kaipasin taukoa ja uusia tuulia. Olen kahden opettajan lapsi ja naimissa kahden opettajan lapsen kanssa, joten sosiologian tenttikirjan lause ”omistautuminen opettajaksi ei ole yhteiskunnallinen sattuma tai yksilöllinen valinta, vaan takana on kokonainen perhehistoria” tuntuu osuvalta.
  2. Opiskelu kaikkineen on ollut tosi mukavaa. Edu-viikoilla on ollut hienoa olla uusimman tieteellisen tiedon äärellä, myös Norssissa oppi paljon paitsi opettamisesta myös itsestään. Ja meillä on ollut ihana, innostunut ja kannustava auskuporukka : )
  3. Luultavasti en hakeudu töihin opettajaksi kouluun, mutta opettajuus on myös mielentila – utelias ja avoin tapa katsella maailmaa.
  4. Edessänne on monella tapaa antoisa vuosi! Iloa ja tsemppiä, nauttikaa ja muistakaa levätä!  

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *