Yliopistot haluavat rakentaa Suomen hyvinvointia – luvatun rahoituksen toteutuminen on elintärkeää

Suomen ja maailman ongelmat ja ilmiöt ovat monimutkaisia. Tarvitsemme luotettavaa ja laadukasta tutkimusta ja korkeinta koulutusta, jotta voimme ymmärtää maamme ja maailman menoa ja muutoksia kokonaisvaltaisemmin.

Yliopistoilla on kyky vastata maailman viheliäisiin ongelmiin korkealaatuisella tutkimuksella ja asiantuntijoiden koulutuksella. Yliopistot voivat rikkoa yhden totuuden ratkaisumalleja ja putkiajattelua. Tämän me voimme tehdä panostamalla monitieteisyyteen.

Valitettavasti viime vuosina on kuitenkin tuntunut siltä, että tieteellistä, luotettavaa tutkimusta ja korkeinta koulutusta ei enää arvosteta. Olemmeko nyt uppoamassa vielä syvemmälle totuuden jälkeiseen ja vaihtoehtoisten totuuksien, eli valheiden, aikakauteen – ja siinä samalla totuuden jälkeiseen politiikkaan?

Näinä aikoina yliopistojen merkitys on entistä ajankohtaisempi ja tärkeämpi. Meidän on kuitenkin voitava nykyistä paremmin keskittyä ydintehtäviimme tutkimukseen ja koulutukseen, jotta voimme vahvemmin vastata meihin kohdistuviin odotuksiin.

Edelliset hallitukset ovat leikanneet yliopistojen ja yleisesti koulutuksen rahoitusta. Samalla annetaan jatkuvasti uusia tehtäviä koko korkeakoulukentälle muun muassa jatkuvan oppimisen toteuttamisen ja aloituspaikkojen lisäyksen muodossa – aina ilman aitoa lisärahoitusta.

Pääministeri Antti Rinteen hallitus käänsi sentään suunnan leikkauksista lisäyksiin. Kuitenkin yliopistoille ennen kesälomia kerrottu vuoden 2020 lisäys, 40 M€, onkin nyt kutistumassa neljännekseen. Oli sitten kyse luuloista tai tulkintojen eroista, niin tämä tuntuu lupausten pettämiseltä.

Kun 10 M€ jaetaan 13 yliopistolle, niin vähäiseksihän vaikutus jää, etenkin kun melkein kaikki yliopistot ovat miinuksella satojen miljoonien eurojen leikkausten jäljiltä. Näinkö rakennamme laadukkaan asiantuntijuuden Suomea ja vahvistamme kansakunnan sivistystä ja menestystä kansainvälisessä kilpailussa?

Laissa on säädetty yliopistojen tehtävistä, ne ovat selvät ja tärkeät. Yliopistojen tehtävänä on edistää vapaata tutkimusta sekä tieteellistä ja taiteellista sivistystä, antaa tutkimukseen perustuvaa ylintä opetusta sekä kasvattaa opiskelijoita palvelemaan isänmaata ja ihmiskuntaa.

Me maamme yliopistoissa teemme tämän kaiken innolla ja laadukkaasti, mahtavalla motivaatiolla – kunhan meille osoitetaan ja varmistetaan pitkäjänteisesti riittävät resurssit.

Osaava, sitoutunut ja hyvinvoiva henkilöstömme ja opiskelijamme ovat tärkein voimavaramme. Koulutamme opiskelijoita muuttamaan maatamme ja maailmaa paremmaksi paikaksi elää, meille kaikille. Kouluttamamme nuoret ovat tulevaisuudessa eri alojen asiantuntijoita, jotka ymmärtävät laajoja kokonaisuuksia ja monimuotoisia riippuvuussuhteita. Monet heistä ovat myös huippututkijoita. Heillä on halua ja kykyä ratkaista maailman ongelmia. Meiltä vuosittain valmistuvat tuhannet kandidaatit, maisterit ja tohtorit ovat suurinta yhteiskunnallista vaikuttavuutta mitä voimme tarjota.

On suorastaan juhlallista, kun yliopistomme uudistuu joka vuosi parilla tuhannella uudella yhteisömme jäsenellä. Harvassa ovat ne organisaatiot, jotka tällaisesta ilosta pääsevät nauttimaan. Uudet opiskelijat ovat merkittävä voimavaramme – ja sparraajamme – heti alusta asti.

Työstämme parhaillaan seuraavaa, kauden 2021–30 strategiaamme. Yliopistoomme saatu DI-koulutuksen laajennus kone- ja materiaalitekniikkaan sekä uusi kiinan kielen koulutusvastuu tuovat tähän työhön tulevaisuusnäkökulmaa. Samalla muistamme, että hyvää koulutusta ei synny ilman hyvää tutkimusta.

Koulutuksemme kehittämisessä on tärkeää, että saamme opiskelijat jo varhain mukaan tutkimukseen. Opiskelijoita voi ja pitää integroida myös opetustehtäviin entistä enemmän.

Vahvistamme myös opiskelijoidemme työelämävalmiuksia yhteistyössä etenkin alumniemme kanssa. Turun yliopisto on yrittäjyysyliopisto ja edistämme myös yrittäjyysajattelua. Ei kaikista tietenkään voi eikä pidä tulla yrittäjiä, mutta meille kaikille yrittäjyyden ymmärtäminen on eduksi.

Haluamme tarjota innostavan ja ainutlaatuisen oppimiskokemuksen. Omia toimiamme täydentää alueen korkeakoulukumppaniemme kanssa tehtävä kehitystyö sekä Turun kaupungin vahva opiskelijakaupunkipainotus.

Koko henkilökunnan, opettajien, tutkijoiden, opiskelijoiden, alumnien ja yhteistyökumppaneidemme tiivis yhteistyö on tärkeää. Sen avulla syntyy laadukasta ja vaikuttavaa tutkimusta ja koulutusta – ja sitä kautta myös maailman osaavin ja sivistynein kansakunta. Pystymme luomaan isänmaalle ja ihmiskunnalle hyvinvointia sekä vahvistamaan tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja toistemme ymmärtämistä.

Jukka Kola
Kirjoittaja on Turun yliopiston rehtori