Koulutustarveselvitys käsittelee ajankohtaista aihetta

Viime toukokuun 19. päivänä Yhdyskuntasuunnittelun seura YSS järjesti seminaari- ja keskustelutilaisuuden, jonka otsikkona oli “MITÄ NYT? Monitieteinen yhdyskuntasuunnittelun korkeakoulututkimus ja -opetus”. Seminaarin ohjelma on nähtävillä YSS:n sivuilla. Tilaisuudessa esittelin myös koulutustarveselvityshankkeen, joka tuolloin oli vielä valmisteluvaiheessa. Hankkeesta myös keskusteltiin, ja moni osallistujista ilmaisi sille kannatuksensa.

Rahoituksen varmistuttua selvitys käynnistyi 1.9.2016 kuntien haastattelukierroksella, joka on edelleen käynnissä. Haastattelut on otettu hyvin vastaan, ja analysoitavaa materiaalia on kertynyt jo varsin mukava määrä. Hanke mainittiin myös Kuntaliiton uutisessa 5. lokakuuta.

Syksyn aikana yliopistojen rahoituksesta ja koulutuksen yleisestä tilanteesta on keskusteltu julkisuudessa useasti. Odotettavissa on, että myös yhdyskuntasuunnittelun koulutusta sivutaan eri yhteyksissä, samalla kun koulutusta antavat tahot jatkavat koulutusohjelmiensa kehittämistä.

Tämän blogin kautta välitän ajantasaista tietoa koulutustarveselvityksen etenemisestä, sidosryhmätilaisuuksista ja tulosten valmistumisesta.

Markku Norvasuo