Joka viikkoiset metsäretket osana esikoululaisten monialaista käsityön oppimiskokonaisuutta
Projektin tavoitteet:
- Tutustua, suunnitella, valmistaa ja arvioida lasten mielenkiinnon kohteen mukaan oma metsän eläin ja kuvata se luonnossa
- Liikunta, leikki, yhteistoiminnallisuus ja metsäretket luonnollisena osana oppimiskokonaisuutta
- Tiedonhaku ja tarinan tekeminen ja kuvittaminen omasta eläimestä
- Käsityötaitojen kehittäminen (prototyypin tekeminen eri materiaaleista, huovuttaminen, pesänrakentaminen)
Materiaalit ja tarvikkeet
- Huovutusvillaa ja neulahuovutusmateriaalit
- Metsän luonnonmateriaalit
- Metallilankaa
- Taikataikinaa
- Erilaisia tietokirjoja ja askarteluvälineitä
Miten projekti alkoi?
Esikoululaisten monialainen eläinprojekti lähti liikkeelle joka keskiviikkoisista metsäretkistä ja lasten mielenkiinnosta ja innostuksesta eläimiä kohtaan. Lapset saivat valita oman eläimen, joka toteutettiin käsitöissä huovuttamalla ja joka pääsi myös metsäretkelle ja leikkeihin mukaan. Ryhmästä (n=11) nousi neljä eri eläintä, jonka lapset valitsivat omaksi eläimekseen: kettu, orava, hirvi ja sammakko.
Eläinaihetta tutkittiin monipuolisesti ja eläinteema kulki mukana esikoulupäivissä luonnollisena osana noin kolmen kuukauden ajan. Eläimestä etsittiin tietoa, siitä tehtiin esikoulutehtäviä ja taiteiltiin yhteispiirustus ja tehtiin luonnonmateriaaleista pesä pahvilaatikkoon luokkaan, jolla lapset saivat leikkiä.
Eläin teemaa lähestyttiin monesta eri näkökulmasta. Kuvataide, liikunta, runot, laulut ja sarjakuvan/tarinan tekeminen olivat myös mukana oppimiskokonaisuudessa.
Oman eläimen suunnitteleminen
Eläin maalattiin ja siitä tehtiin varjokuva. Sitä hahmoteltiin ja tehtiin prototyyppi metallilangasta taivuttamalla sekä muovailemalla ja maalaamalla taikataikinasta.
Tekniikat ja materiaalit tutuksi
Käsityötaitoihin tutustuttiin ensin testaamalla märkähuovuttamista ja neulahuovuttamista tekniikkana sekä mietittiin, mitä villa on materiaalina.
Eläimen valmistaminen
Oma eläin toteutettiin neulahuovuttamalla. Lapset leikkasivat eläinhahmon ensin paperista, jonka jälkeen se piirrettiin ja leikattiin superlonista. Tässä kohden opettaja arvioi, että seuraavalla kerralla olisi hyvä, jos lapset piirtäisivät itse eläinhahmot eivätkä leikkaisi niitä valmiista malleista.
Superlonin päälle neulahuovutettiin villaa. Neulahuovutuksessa käytössä ollut ohut n. 30mm superloni toimii esikoululaisten työskentelyssä paremmin mitä hieman paksumpi superloni jo superlonin leikkaamista ajatellen.
Syksyn sateinen sää hidasti hieman projektin lopetusta ja eläinten pääsemistä metsään, jossa ne olivat osana lasten leikkiä ja jossa ne kuvattiin lopuksi.
Arviointi
Henkilökohtaiset keskustelut tai ryhmäkeskustelut olivat osana koko prosessin arviointia. Lapset saivat pohtia mm mitä he ovat oppineet ja missä he ovat erityisesti onnistuneet. Huovuttaminen tekniikkana innosti lapsia ideoimaan mahdollisia seuraavia esikoulutöitä.
Ladattava materiaali (jos materiaali ei näy, lataa sivu uudelleen):