Pilotti 1 takana ja pilotti 2 lähtökuopissa

Sote-akatemian pilottina kehitetty Moniammatillisen klinikkaopetuksen -opintojakso on nyt entistä ehompi kun koulutus pyörähtää käyntiin kolmannen kerran maaliskuussa 2019. Opintojen luennoista osa on tehty luentotallenteiksi ja potilas-casit ovat saaneet kirjallisten tapausselostusten tueksi kukin neljä lyhyttä videota innostamaan opiskelijoiden työskentelyä kun he tekevät tapauksista ohjaus/hoitosuunnitelmia. Moodle-alueelle sijoitettu opettajien Hermo-keskus on osoittautunut tarpeelliseksi eli sähköpostiviestittely on siirtynyt Moodleen ja tavoittaa näin kaikki opintojen opettajat. Ekstrana kuvattiin vielä esimerkinomainen istunto moniammatillisesta yhteistyöstä, jossa opettajat laittoivat itsensä peliin.

Kehittäjäyhteisönä opintojen kehittäminen ja oppimisympäristön rikastaminen on nyt arvioitavana. Asetettuihin tuloksiin päästiin, mutta mitä muuta syntyi matkan varrella? Tähän aiheeseen paneutuvat mm. kaksi kasvatustieteen opiskelijaa gradussaan ja sen tuloksista kuulemme lisää myöhemmin. Turun yliopiston ohjausryhmässä arvoimme työskentelyä seuraavassa tapaamisessa. Itselleni jäi käsitys, että uusien asioiden oppiminen ja ennalta tuntemattomiin haasteisiin oli yhdessä helpompi tarttua ja työskentely yhdessä oli hauskaa. Haasteina ison opettajaryhmän kanssa oli välillä aikataulujen yhteensovittaminen, mutta tämä ei ollut kohtalokasta vaan aina pääsi paikalle riittävästi opettajia eri korkeakouluista. Ja ilman yhteistyötä esimerkiksi videoita olisi ollut mahdoton tehdä.

Pilottina kaksi käynnistyy kauppakorkeakoulun jatko-opiskelijoille suunnattu verkkoresurssi Introduction to doctoral students.

Kolmas pilotti on vielä nimeämättä, mutta alustavia keskusteluja on käyty mm. Tulevaisuuden teknologioiden opintojen kehittämisestä. Turun yliopisto on saanut useita rahoituksia ICT-sote -sisältöjen kehittämiseen erityisesti jatkuvan oppimisen tarpeisiin, mutta myös perusopetu hyötyy tästä. Kun työelämä vetää opiskelijat it-alalla töihin jo ennen valmistumista tarvitaan joustavia opiskelutapoja, jotta opinnot voi suorittaa loppuun työn ohella. Viime vuonna rummutettu jatkuva oppiminen on nyt konkretisoitunut erilaisina rahoituspäätöksinä ja on aika rakentaa toimintamalleja työelämässä jo olevien aikuisten oppimista tueksi yliopistosta käsin. Haasteet ovat moninaiset kuten Hannu Kotilainen ja Tuire Palonen (2018) toteavat Yliopistopedagogiikka-lehdessä.