Lisää tukea kiinnostavien tallenteiden tekemiseen

Laura Ekblad teki lääketieteellisen pedagogiikan projektityönsä Monelle-kurssin digitaalisesta sisällöstä. Suosittelen tutustumaan työhön tarkemmin sillä kyselyn tuloksissa on paljon jatkon kannalta huomioitavia asioita kun oppimisympäristöjä ja -materiaaleja digitalisoidaan.

Potilastapaus-videot koettiin luentotallenteisiin verrattuna opintoja rikastuttavampina, mutta uskoisin että molemmilla videoformaateilla on oma tärkeä tehtävänsä. Ja on mielestäni hyvä, että opiskelijat kritisoivat potilas-casevideoita liian lyhyiksi. Nimenomaan sitä haettiin, että ne eivät anna valmiita vastauksia vaan toimivat oppimisprosessia eteenpäin vievänä innostajana.

Opettajien digitaidot ovat kehittyneet asenteellisesti eli kynnys tehdä videotallenteita ja videoita sekä käyttää moodlea on madaltunut. Aivan itsenäisesti videoita ei pysty yksittäinen opettaja tekemään ja tämä on kovin realistinen lopputulos. Monellen videoita teimme yhdessä ja tämä oli myös tae laadusta. Jos videot olisi delegoitu yksittäisten opettajien tehtäväksi olisi lopputulos ollut varsin erilainen ja puuttumaan olisi jäänyt yhteinen ideointi ja mukava yhdessä tekeminen. Videoiden tekniikat muuttuvat koko ajan ja jo Monellen aikana mm. saavutettavuusdirektiivi on yksi uusi hallittava asia kun opetuksessa käytettävät videot on tekstitettävä 23.9.2020 mennessä.

Luentotallenteiden äänenlaadun parantaminen on on edelleen haaste. Hyvät kuulokemikrofonit ja sopivat koneen asetukset ovat tärkeitä huomioitavia asioita itse ohjelman hallinnan lisäksi. Äänitys kannattaa tehdä siihen sopivissa tiloissa, joita yliopistoltakin löytyy useita eri puolilta kampusta. Suunnittelemme eRappu-yhteistyönä syksyllä podcast-koulutusta, jossa hyvän podcastin ominaisuuksien lisäksi perehdytään mm. äänen jälkikäsittelyyn.

Monelle-kurssin digitaalisen oppimateriaalin arviointi. Ekblad, L. 2019.