Suomen Teiniliiton vimma, voima ja perintö

Uusi kirja ja podcast -keskustelu johdattelevat suomalaisen oppikoulumaailman ja koululaisliikkeen historiaan.

“Oli poliittinen tai yhteiskunnallinen tila, tilanne melkein mikä tahansa, aina sen ylle sataa ajan tomua, joka tekee siitä – ellei suvaitun – ainakin totutun, vanhan ja johon huomaamatta alistutaan.

Nuoren polven ikuisena tehtävänä on pölyn pyyhkiminen.”

Esseisti Matti Kurjensaaren päiväkirjamerkintä tammikuulta 1969 tavoittaa murrokset ja jatkuvuudet, jotka kuuluvat nuorten yhteiskunnalliseen toimintaan. Siksi Kurjensaaren sanat on valittu johdattelemaan lukijaa Suomen Teiniliiton historiaan Vimmaa ja voimaa -kirjassa, joka ilmestyi lokakuussa 2023. Sen tutkimustyö on tehty Koneen Säätiön rahoittamassa Teiniliitto, vimma ja rakkaus -hankkeessa.

Kirja on kokonaisesitys oppikoululaisten valtakunnallisena etujärjestönä toimineen Teiniliiton vaiheista, yhteiskunnallisesta roolista ja laajemmasta merkityksestä. Ajallisesti tarkastelu ulottuu järjestön syntyvaiheista lakkauttamiseen eli maailmansotien väliseltä kaudelta 1980-luvulle saakka. Näin suomalaisesta koululaisliikkeestä rakentuu kertomus, joka ulottuu kuuliaisuuden ajasta valppauteen, murroksesta sisäiseen valtataisteluun ja romahduksesta hiipumiseen.

Teoksen yhteensä kuudesta kirjoittajasta kaksi, dosentti Ville Soimetsä ja tutkija Ville Okkonen, työskentelee Turun yliopiston poliittisen historian oppiaineessa. Villet keskustelevat kirjan pääasioista Koulu ja menneisyys -podcastin uudessa jaksossa, jossa haastattelijana toimii podcastin toteuttaneen Kasvatuksen ja koulutuksen historian seuran edustaja, tutkija Juhani Tähtinen.

Keskustelussa syvennytään erityisesti Teiniliiton yhteiskunnallisen vaikuttamisen huippukauteen 1960–70-lukujen taitteessa. Liitolla oli tuolloin yli satatuhatta jäsentä, valtakunnallinen toimintaverkosto, laajasti luettu Teinilehti ja tunnustettua sananvaltaa koulujen uudistuksiin liittyvissä kysymyksissä.

Kun Teiniliiton merkitystä ja perintöä katsotaan laajasti, esille nousee kaksi pääteemaa: murrosvaiheiden yli kantanut jatkuvuus nuorison etujoukkojen kasvualustana sekä yhteisellä foorumilla tapahtuvan omaehtoisen toiminnan kauaskantoiset merkitykset. Näiden tuntemisen tarve korostuu nyt, kun monien koululaisten ja opiskelijoiden yhteiskunnallinen aktiivisuus ottaa osin uusia muotoja ja suuntia, erityisesti ilmasto- ja yhdenvertaisuuskysymyksissä.

Vimmaa ja voimaa -teos perustuu runsaaseen alkuperäisaineistoon sekä aikalaisten muistitietoon, josta suurin osa on tuotettu hankkeen puitteissa. Se kertoo ihmisten, aatteiden ja liikkeiden erilaisuudesta, mutta myös yhdessä jaetusta ja koetusta todellisuudesta.

Podcast-keskustelu on kuunneltavissa Spotifyssa.

Ville Soimetsä

Kirjoittaja on poliittisen historian dosentti ja yliopisto-opettaja sekä Teiniliitto-tutkimushankkeen johtaja.

Ville Soimetsä, Essi Jouhki, Liisa Lalu, Ville Okkonen, Kimmo Rentola ja Aapo Roselius: Vimmaa ja voimaa. Suomen Teiniliitto ja yhteiskunta 1939–1983. Toimittaneet Soimetsä, Jouhki ja Lalu. Helsinki: Teos, 2023.