Terveisiä auskulta auskulle 2

Moikkamoi uudet opetusharjoittelijat, täällä kirjoittelee pian viidennettä yliopistovuottaan aloitteleva uskontotieteen opiskelija. Uskontotieteen lisäksi opiskelen muun muassa filosofiaa, psykologiaa sekä kasvatustieteitä. Hain mukaan opettajan pedagogisiin opintoihin keväällä 2018, sillä kyseiset opinnot olivat selkeä tavoite omassa opintosuunnitelmassani. Olen pienestä pitäen halunnut opettajaksi, ja opettajan pedagogiset opinnot tarjosivatkin sen unelman tavoittamiseen ainutlaatuisen mahdollisuuden. Suureksi ilokseni pääsin mukaan opintoihin, ja tällä hetkellä muistelen viime lukuvuotta parhaimpana yliopistovuotenani!

Tällä hetkellä moni asia (tai sitten kaikki) saattaa tuntua aika sekavalta ja monimutkaiselta, mutta voin vakuuttaa, että kaikki selviää aikanaan. Itsekin jännitin auskuvuoden alkua ihan hirveästi, mutta kaikki helpottui, kun opintojen palaset ja harjoittelujaksojen vaatimukset alkoivat ajan myötä selkiintyä. Monet ovat varmasti sitä mieltä, että auskuvuosi on hyvin työntäyteinen ja kiireinen, mutta kaiken saa tehtyä erittäin hyvin, kun vain tekee itselleen aikatauluja ja pysyy niissä. Toki vuoden aikana saattaa tulla muutamia yllätyksiä ja aikataulumuutoksia, mutta ei mitään sellaista, josta ei selviäisi. Yliopistolla ja Norssissa didaktikot sekä ohjaajat ovat erittäin mukavia ja auttavaisia, ja asioista voidaan aina yhdessä keskustella ja sopia. Näin ollen ei tarvitse kokea, että jäisi aikatauluhärdellin ja työtaakan kanssa yksin.

Norssilla päivät kuluivat enimmäkseen oppitunteja seuratessa, ja tietenkin omia oppitunteja suunnitellessa ja pitäessä. Sinun ei tarvitse heti syksyn alussa kylmiltään heittäytyä luokan eteen pitämään suoraa kokonaista oppituntia, vaan voit aloittaa harjoittelun esimerkiksi toisen auskun kanssa yhdessä pitämällä jonkun pienemmän osion oppitunnista. Norssilla pääsee myös vuoden aikana osallistumaan monenlaiseen koulumaailman toimintaan kouluharjoittelun muodossa, josta kerätään tietty määrä tunteja. Kouluharjoitteluksi voidaan lukea esimerkiksi kokeiden valvonnat, kokeiden korjaamiset, erilaisten tapahtumien tai teemapäivien suunnitteleminen ja toteutus sekä esimerkiksi erityisopetukseen tutustuminen. Omasta mielestäni kouluharjoittelumahdollisuudet olivat erittäin kiva lisä kaiken muun opiskelun ja opetustoiminnan ohella, sillä silloin sai monipuolisia mahdollisuuksia tutustua koulun toimintaan ja kehittää omaa osaamistaan. Lisäksi, jos sinulla on jokin taito tai harrastus, jota haluaisit opettaa muille, sinulla on mahdollisuus pitää Norssilla omaa kerhoa. Kerhon pitämisestä voit myös saada muun muassa kouluharjoittelua.

Kevätlukukaudella suoritetaan yleensä sivuaineharjoittelu, jolloin on mahdollisuus päästä opettamaan jotakin toista sellaista ainetta, jota on opiskellut tarpeeksi, ja jonka haluaisi esimerkiksi toiseksi opetettavaksi aineekseen. Omalla kohdallani päädyin pitämään sivuaineharjoittelun filosofian oppiaineesta lukion puolella. Kaiken kaikkiaan vaikeinta/haastavinta, mutta samaan aikaan ihan parasta koko vuodessa oli itsensä haastaminen tilanteessa kuin tilanteessa; vaikka kyse onkin ”vain” harjoittelusta, niin se vaatii ihan älyttömästi uskallusta, rohkeutta, luovuutta, improvisaatiokykyä ja kärsivällisyyttä. Muistakaa myös olla itsellenne armollisia, sillä ensimmäisen oman harjoittelutunnin jälkeen ei tarvitse olla mikään superopettaja! Oman opettajuuden löytäminen vie aikaa, ja ainakin omalla kohdallani se oma opetustyyli ja kaikki muu alkoi muodostua selkeämmin vasta kevään puolella. Auskuvuosi on näin ollen ainutlaatuinen mahdollisuus kokeilla kaikkea, sillä vain harjoittelemalla saat lisää rohkeutta ja itseluottamusta opettajana toimimisessa. Mitä tahansa teetkin, niin muista kuitenkin olla oma itsesi. Tällöin kaikki sujuu paljon helpommin, ja oppilaat pitävät sinusta ihan varmasti! Mielestäni parhainta auskuvuodessa oli nimenomaan oppilaiden kanssa työskenteleminen ja oleminen; oppilaat ovat ihania ja fiksuja, ja osaavat tietämättäänkin muistuttaa sinua joka päivä siitä, miksi tahdot nimenomaan olla opettaja.

Itselleni Norssi ei ihan vielä ole taakse jäänyttä elämää, jota haikeudella muistellaan, sillä aloitan nyt syksyllä OKL:n puolella monialaiset opinnot, jotka pätevöittävät myös luokanopettajana toimimiseen. En malta odottaa näiden opintojen alkua ja sitä, että pääsen työskentelemään Norssille yläkoulun ja lukion lisäksi vielä pikkuoppilaidenkin kanssa! Teille toivotan mitä parhainta ja opettavaisinta auskuvuotta; jaksamista ja suunnitelmallisuutta opintoihin, avointa mieltä, hyvää asennetta ja ilahduttavia oppitunteja! 😊

Toivoo,

Vilma Laurila