Vuoteni puheenjohtajana 2018-2019

Heipsun hei, uudet auskut!

Ensinnäkin, onnea. Olette päässeet mahtavaan paikkaan nyt, kun pääsette aloittamaan pedagogiset. Vaikka välillä saattaa tuntua siltä, ettei enää tiedä omaa nimeäänkään, ei huolta, se muistuu toukokuussa.

Saatatte huomata heti alkuun, miten auskuissa tarvitaan ja kaivataan kaikista huolta pitävää ja kaikkien etuja ajavaa järjestöä. Turun Auskultantit ry on jo vuodesta 1971 asti toiminut auskultanttien edunvalvojana. Nyt jos koskaan sulla on mitä loistavin tilaisuus sukeltaa koulutuspolitiikan ihanaan maailmaan ja lähteä mukaan hallitustoimintaan. TurAuksesta löytyy kaikkea aina edunvalvonnasta kahvin keittoon, joista ensimmäinen tarjoaa loistavia tilaisuuksia tutustua henkilökuntaan ja jälkimmäinen tutustua niihin upeisiin ihmisiin, jotka sun kanssa opiskelee.

Vuosi sitten mä aloitin mun opeopinnot. Pyöräilin Turun Normaalikoululle pyörällä, jolla matkaan meni tuplasti Google Mapsin näyttämä aika. Syyskuun alussa aamuaurinko edelleen lämmitti, joten olin hiestä märkä perille päästessäni. Aluksi en päässyt sisään, mutta joku oppilas lopulta avasi oven. Sisään päästyäni mietin, mutta mihin ihme sokkeloon olin tullutkaan. Onneksi eräs pieni oppilas johdatti mut oikeeseen paikkaan, ja vain 10 minuuttia myöhässä. Mutta auta armias mä opin sinä aamuna, ettei Norssille tulla myöhässä.

Tää kokemus sai mut harkitsemaan koko opeopintojen lopettamista. Kuitenkin, omaksi onnekseni päätin jäädä. Mun Plan B:stä tuli ehdottomasti Plan A, ja tällä hetkellä oon Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liiton SOOLin hallituksessa sekä harjoittelussa globaalikasvatuksen parissa, joten koulutus ja opejutut eivät jääneet viime vuoteen.

Mikä mut sai mukaan TurAukseen?

Hyvä kysymys, johon vastaisin, jos vain suinkin osaisin. Sähköpostiin tipahti kutsu vaalikokoukseen ja olin kuullut muutaman kerran muutenkin puhuttavan aiheesta ja mainostettavan kouluharjoittelua, muun muassa ollessani sijaisena yhdessä yläkoulussa. Kouluharjoittelusta tulette oppimaan vuoden aikana. On aikoja, jolloin sitä kaipaa enemmän kuin muuta, ja aikoja, jolloin sitä tuleekin ovista ja ikkunoista. TurAus on tapa kerryttää sitä ja vaikka itse sanonkin, aika ihana tapa.

Edeltävän puheenjohtajan innoittamana asetuin ehdolle edes ymmärtämättä, miten mahtava vuosi mulla oli tiedossa. Nyt kun viljelen sanaa mahtava, tässä on kolme kovaa syytä siihen:

1. Ihmiset

Kaikki ihmiset, joihin oon päässyt tutustumaan, on aivan ihania. Ensimmäisenä tietysti mun oma hallitus. Kuusi tuntematonta ihmistä, jotka joskus lokakuisena iltana astuivat sisään Proffan Kellariin tutustumaan toisiinsa, heistä on tullut mulle todella tärkeitä. Muut puheenjohtajat, joihin tutustumista en ollut edes osannut odottaa. Tammikuussa lähdin SOOLin puheenjohtajakoulutukseen, jossa sain 50 uutta kaveria, aika upeeta sellaista. Opettajaopiskelijat eli SOOL, joka on sun asialla. Mikä yhtenäisyyden tunne voikaan olla Rauman torilla helmikuussa, kun pakkasta on yli kymmenen astetta ja Hesa-Äijä laulaa lavalla, miten Rauma ei riitä.

2. Merkityksellisyys

Mä olin ennen TurAusta pohtinut, mitä järjestötoiminnasta voi saada. Tajusin sen aika pian aloittamisen jälkeen. Mikään ei ole parempaa, kuin tehdä itselle merkityksellisiä asioita, jotka ovat merkityksellisiä myös muille. Arvostus joka TurAus-toiminnasta tulee niin muiden auskujen osalta kuin henkilökunnan puolelta, on ihan mieletöntä.

3. Vuosi kuluu ja jälki jää

TurAus on ollut ihana lisä pedavuoteen. Järjestöön on saanut jättää oman jälkensä, minkä myötä myös pedavuoteen on jäänyt oma jälki. Siitä on saanut parhaansa mukaan tehdä meidän näköisen ja sellaisen, jota auskut on toivoneet. Se on syy, miksi tätä tehdään.

Jos sä haluat tehdä omasta pedavuodesta sun näkösen, saada paljon uusia ystäviä ja päästä vaikuttamaan, TurAus on sun paikka. Vaikuttaa voi niin kansallisella tasolla SOOLin kautta, paikallisella tasolla koordinaattoreiden kanssa ja työryhmissä tai auskuhuoneessa kahvin äärellä. Just sä voit olla TurAuksen puheenjohtaja.

Tuu mun seuraajaks,

Saana Ylikruuvi