Pieni suuri ainejärjestö

Astellessani SOOLin eli Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liiton järjestökurssille marraskuussa 2017 kukaan ei tuntunut tietävän, mikä järjestö TurAus oikein on. Kun järkkäkurssilla pohdittiin eeppisten tapahtumien järjestämistä tai yhdistyksen ketterämpää viestintää, pohdin itse samaan aikaan kuumeisesti, minkälaisen järjestön puheenjohtajana mahdoinkaan oikein toimia.

Olin juuri aloittanut uutena puheenjohtajana uuden hallituksen kanssa eikä meistä kukaan itse asiassa tiennyt Turauksesta juuri mitään (eikä juurikaan edes yhdistystoiminnasta). Epätietoisuus johtui siitä, että Turauksen hallitus muodostuu usein sinä samana vuonna auskultoivista aineenopeopiskelijoista. Käytännössä tämä on tarkoittanut, että koko hallitus on vaihtunut toimintakauden jälkeen. Sittemmin toiminnassa on ollut enemmän jatkuvuutta, mikä on ollut ihan mahtavaa nähdä!

Yrittäessäni päästä kärryille järjestön toiminnasta, luin yömyöhään kokousten pöytäkirjoja ja tilinpäätöksiä aina vuoteen 2000 asti. Niistä kävi ilmi, että järjestön toiminnan lakkauttamista oli pohdittu useampanakin vuonna. Tämä selitti sen, miksi toiminta oli vuosien varrella hiipunut ja yhteistyö muiden ainejärjestöjen kanssa oli jäänyt. Ja kyllä, myös minulla ajatus toiminnan lopettamisesta kävi mielessä: talous oli hyvin heikossa kunnossa, tilinpäätöksissä oli paljon virheitä edellisiltä vuosilta, ja yhteistyötä muiden järjestöjen kanssa ei ollut puhumattakaan järjestön tapahtumista.

Asiakirjoista löytyi kuitenkin toivon pilkahdus: pöytäkirjoista päätellen aineenopettajaopiskelijoiden edunvalvonta oli pysynyt punaisena lankana kaikki ne vuodet, jolloin muu toiminta oli jäänyt vähäiseksi. Tämä koulutuspoliittinen rooli oli se pohja, josta motivaatio järjestön uudistamiseen lähti liikkeelle – järjestö ei ollut turha, mutta muutoksia oli tehtävä, jotta toiminnasta saataisiin aidosti kestävää, kannattavaa sekä toimijoille motivoivaa.

Vuoden aikana hallituksemme sai paljon aikaan: Turauksen säännöt ja taloudenhoito uudistettiin, perinteikkään Educa-messujekuljetuksen lisäksi auskuille järkättiin pari muutakin tapahtumaa, viestintään tuli mukaan Instagram ja yhteistyö Opex ry:n sekä muiden aineenopettajajärjestöjen kanssa aloitettiin uudelleen. Tämä kaikki oli alkupamaus näille upeille Turauksen seuraaville toimikausille, joita olen todella ylpeänä ja kiitollisena seurannut alumnina. Nyt toiminnassa on paljon uusia ulottuvuuksia ja järjestön vaikuttavuus sen kuin vain kasvaa sekä paikallisesti että valtakunnallisesti!

Palatakseni niihin SOOLin järkkäkurssin fiiliksiini Turauksen toiminnasta. Koin silloin jonkinlaista alemmuuden tunnetta siitä, ettei Turauksella ollut juuri pysyvää toimintaa tai eeppisiä perinteikkäitä tapahtumia. Näin jälkikäteen on kuitenkin hyvä todeta, että järjestön merkittävyyttä ei mielestäni mitata jäsenten tai tapahtumien määrällä vaan jokaisella järjestöllä on aidosti merkitystä, jos se ajaa omien jäsentensä etua ja järjestön toiminta itsessään tuo sen toimijoille merkityksellisyyttä.

Haluan kiittää Turauksessa toimineita henkilöitä siitä työstä, jota Turun aineenopettajaopiskelijoiden eteen on tehty ja tehdään yhä. Onnea 50-vuotias Turun auskultantit ry! Toivottavasti toimintasi pysyy elinvoimaisena pitkään sekä luo merkityksellisyyttä järjestön jäsenille että siinä toimiville.

Pinja Immonen

Kirjoittaja on Turun Auskultantit ry:n kauden 2017–2018 puheenjohtaja.