Minun lähialueeni -projekti

Osallistuvat ryhmät, lapsimäärät ja lasten iät: 

  • Ryhmät: 2 eskariryhmää ja 2 4–5-vuotiaiden ryhmää 
  • Ikä: 4–6v
  • Lapsimäärä: 20 lasta per ryhmä

Osallistuvat opettajat, lastenhoitajat, muu henkilökunta: 

  • Ryhmissä oli yhteensä 4 opettajaa ja 6 hoitajaa

Projektin kesto 

  • 3 viikkoa yhteistä projektiaikaa, kuitenkin sen lisäksi jo paljon, mitä oltiin jo tehty. Lisäksi koronan lkeinen työskentely 

 

Projektin tavoitteet ja kuvaus 

Koko homma lähti siitä, että Myllypurossa oli käynyt Susi. Lapset kiinnostuivat suomalaisista eläimistä. Tästä lähti idea tulevaisuuden tarkasteluun. 

Oppimiskokonaisuus 1: 

  •  Omaan elinympäristöön tutustuminen, tutustuttiin lähialueen karttaan ja missä kukakin asuu, tutkivat raidejokeria ja sen kautta oman kaupunginosan muutosta. Siinä käytössä oli Kubo-robotti, joka koodattiin alueen karttaa hyödyntäen. Eskarit ja viskarit kävivät tekniikan museossa. Siellä ympäristön muutos esille eri aikakausien tarkastelun kautta (muuttuvat olohuoneet). Keksintökoje – miten ihmiset keksivät

Oppimiskokonaisuus 2: Kaukaiset ajatusmallit – Millainen lähialueeni voisi olla 2050?  

  •  Luovuusharjoituksia ja luovaa ongelmanratkaisua hyödyntäen 
  • Alettiin miettiä: Millaisia ihmiset ja eläimet ovat tulevaisuudessa? – ensin maalattiin hahmot, sitten sadutettiin (millainen hahmo, sen tavoitteet yms.) ja sen jälkeen hahmot muovailtiin muovailuvahasta. Etukäteen oltiin käyty Annantalolla harjoittelemassa muovailua.  
  • valmiista hahmoista piti tehdä animaatiot hyödyntämällä metsästä löytyviä välineitä/lavasteet 
  • -> koronan takia homma jäi käsikirjoitusvaiheeseen -> Opettaja lähetti animaatiopöllöt -linkin ja lapset saivat halutessaan kotona kokeilla animointia 
  • toukokuussa 2020 osa lapsista palasi päiväkotiin ja silloin kuvattiin pieniä pätkiäAnimaatioiden nimet: erilaisia eläimiä, Susi ja Ninja kohtaa 
  • Animaation ja sarjakuvan miettiminen ja omien sarjakuvien tekeminen 

Laaja-alainen osaaminen:  

  • laskemista, koodaamista, omaan yhteisöön ja alueeseen tutustumista, liikennesäännöt, turvallinen koulutie, yhteistyö ja moninaisuus  

Muut tavoitteet:  

  • kestävä kehitys ja ympäristökasvatus, kirjoittaminen ja kuvakäsikirjoituksen oppiminen, kielelliset valmiudet, oman ilmaisun tukeminen, tiedon etsintä ja oppimisvalmiudet, luova ongelmanratkaisu  

Oppimisympäristöt:  

  • lähimetsä, päiväkoti, tekniikan museo, lähialueen ympäristö, kirjasto 

Käytetyt käsityö– ja teknologiavälineet:  

  • Kubo-robotteja, vesivärit, muovailuvaha, pädit, animointiohjelma, luonnonmateriaalit 

Muuta:  

Oli vaikeuksia tilata esim. moottoreita. Kaupungilla tarkat tahot mistä tilataan. 

 

Reflektointi ja arviointi 

Miten tavoitteet saavutettiin? 

  • Teknologian yhdistäminen muihin oppimisalueisiin sujui. Keksimme tapoja millä yhdistää eri alueita. 

Mikä oli projektin arvokkain anti lapsille? 

  • Lapset oppivat luovia ongelmanratkaisutaitoja. Oppivat, että teknologia on yksi tapa tehdä ja tiedonlähde muiden joukossa. Lapset alkoivat ymmärtää, että teknologia on ihmisten muovaamaa ja he voivat itse keksiä. Rohkeutta ja keskustelutaitoja.  
  • Etenkin niille joilla harjoiteltavaa kielellisissä tai matemaattisissa asioissa oli enemmän haastetta myös luovuusasioissa – mitä enemmän tällaista tehdään, voisi nämäkin taidot kehittyä 

Mikä oli projektin arvokkain anti opettajille? 

  • Maker-salkun sisältöä voisi vielä käyttää lisää! Ja lisätä teknistä osuutta tekemiseen.  
  • Nyt tietää mitä voi tehdä 
Jaa artikkeli...

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *