Osallistuvat ryhmät, lapsimäärät ja lasten iät:
- 2 esiopetusryhmää Saukot ja Majavat, 34 lasta
Osallistuvat opettajat, lastenhoitajat, muu henkilökunta:
- 2 vakan opettajaa, 4 vakan lastenhoitajaa
Projektin kesto (arvio montako viikkoa ja montako tuntia/vko):
- Toteutettu: 6 kertaa (1kerta noin 2h)
- Jäi kesken mutta olisi ollut noin 10kertaa yhteensä
Projektin tavoitteet
Oppimiskokonaisuus 1: Orientaatio (Design museo)
- Tavoitteet: kerrotaan prosessiin osallistuville lapsille, mitä harjoitellaan ja miten arvioidaan
- Yhteistyön vahvistaminen ja neuvottelutaitojen (esim. joustaminen) harjoittelu osana yhteistyötä
Oppimiskokonaisuus 2: Suunnittelu
- Tavoitteet: yhteistyön korostuminen (tämä vaihe jäi kesken)
Laaja-alainen osaaminen:
- kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
- monilukutaito ja tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen
Projektin kuvaus
Orientaatio 1: Design museo
- Vastakohtiin tutustuminen eri aistein – > vastakohdat kuvina (melu vs. hiljaisuus, pehmeä vs. kova), tehtiin tunnekuvat
- ->tunnekuvat; pareittain lapset tunnustelivat omista pusseista esinettä, jonka jälkeen etsivät itselleen parin (parilla oli sama esine). Parit antoivat esineelle nimen ja päättivät esineelle tunnetilan.
- Teknologiavälineisiin tutustuminen –> Pienryhmittäin tutustuttiin salkun sisältöön. Keskusteltiin, mitä sähkölaitteita huoneissa voi olla. Keskustelun pohjalta kokeilimme ledivaloja sekä ovisummeria. -> Jokainen pääsi rakentamaan oman pörriäisen ja tutustumaan, kuinka paristokotelot sekä moottorit toimivat
- Orientaation alkuun ryhmiemme maskoteilta tuli kirje, jossa maskotit pyysivät apua unelmien tilan rakentamiseen. Kirjeeseen palattiin jokaisen tuokion alussa.
- Lapset jaettiin 3-4 hengen ryhmiin ja he saivat keksiä suunnitteluryhmälleen nimen. Ryhmän jäsenten sekä ryhmän nimi tulostettiin vinyylileikkurilla. Lapset saivat itse valita fontin sekä vinyylin värin.
SUUNNITTELU
- 1. Majavat ehtivät kiertämään päiväkodin tiloja pienryhmittäin ja päättämään, minkä päiväkodin tilan he luovat unelmien tilaksi. Pienryhmille annettiin kierrokselle päiväkodin pohjapiirustus sekä tabletti.
- 2. Etäopetusjakson aikana eskareille annettiin tehtäväksi suunnitella paperille oma unelmien tila. Majaville tarkennettiin vielä, että suunnitelma tulisi tehdä tilaan, jonka he ehtivät pienryhmänä valitsemaan
Käytetyt käsityö– ja teknologiavälineet:
- Maker-salkku (kuumaliima, paristot, klemmarit) vinyylileikkuri, tulostusmateriaali, sakset, liima, koristeet, ympäristön havainnointi
Oppimisympäristöt:
- Fyysinen: Design museo, päiväkodin kaikki tilat käytössä (ruokala, jumppasali, ryhmätilat,..)
- Sosiaalinen: ryhmissä työskentely, vierailu museossa
Reflektointi ja arviointi
Miten tavoitteet saavutettiin?
- asetetut tavoitteet saavutettiin
Mikä oli projektin arvokkain anti lapsille? Miten projekti vaikutti lasten käsityö– ja teknologiaosaamisen kehittymiseen?
- Pörriäinen oli lapsille innostavaa tekemistä. Innosti kun sai elävää aikaiseksi. Pörriäisiä ihailtiin valmiinakin.
Mikä oli projektin arvokkain anti opettajille? Mitä projektissa tehtyä/projektista opittua aiotte soveltaa jatkossa? Miten muuttaisitte toteutusta, jos projekti järjestettäisiin uudelleen? Mitä tekisitte toisin, millaisia asioita nostaisitte esiin / vähentäisitte toiminnassa?
- Monipuolinen välineistö, joka innosti lapsia
- Hyödynnämme jatkossa uutta opittua teknologiaosaamista.
- Projektille voisi jatkossa antaa vielä enemmän aikaa ja tehdä sen pidemmällä aikavälillä