Turun kauppakorkeakoululla on vahvat perinteet vastuullisen liiketoiminnan saralla: vastuullisen liiketoiminnan opintokokonaisuus, erilaiset vastuullisuusteemaiset tutkimus- ja yhteistyöhankkeet, opinnäytetyöt sekä kaikki oppiaineet läpileikkaava ajatus vastuullisten liike-elämän toimijoiden kouluttamisesta. Tälle vankalle pohjalle aloimme viime keväänä luoda vastuullisuusverkostoa eli responsible business networkia (tuttavallisemmin RBN). Tavoitteenamme oli – ja on edelleen – tehdä näkyvämmäksi se, mitä kaikkea tällä saralla kauppakorkeakoulussamme jo tehdään, saattaa yhteen vastuullisuudesta kiinnostuneita toimijoita uusien (yhteistyö)mahdollisuuksien äärelle ja löytää ratkaisuja kestävämpään huomiseen. Olemmekin ylpeitä voidessamme kertoa, että RBN-jäseniksi on tähän mennessä ilmoittautunut jo reilut viisikymmentä vastuullisuudesta tavalla tai toisella kiinnostunutta koulumme tutkijaa, opettajaa, muuta henkilökunnan jäsentä ja jatko-opiskelijaa.

Järjestimme verkoston kick-off-tilaisuuden marraskuussa, ja paikalle pääsi reilu 20-henkinen vastuullisuudesta kiinnostunut joukko. Oli hienoa huomata, että tässä porukassa ideoita ja energiaa olisi varmasti riittänyt useampaankin workshopiin! Tilaisuuden aikana kartoitimme vahvuuksiamme ja osaamistamme vastuullisuuden saralla sekä keskustelimme verkoston toimintatavoista ja tavoitteista. Lähdimme myös yhdessä pohtimaan konkreettisia ratkaisuja, miten voisimme kasvattaa vastuullisuusteemojen osuutta opetuksessa, jatko-opinnoissa, yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa sekä tutkimuksessa. Tilaisuus poiki monia hienoja ja toteuttamiskelpoisia ehdotuksia, joita vastuuhenkilöt tahoillaan vievät eteenpäin.

RBN on nyt ottanut ensiaskeleensa ja lähtee innolla uuteen vuoteen. Ensi vuodelle verkostolla on suunnitteilla mm. seminaareja, koulutuksia ja tunnustuksia. Tavoitteenamme on luoda koulumme vastuullisuusverkostosta vahva toimija, jossa osaaminen, ymmärrys, into, taito sekä toteutus ja tekeminen yhdistyvät.

Meillä RBN:läisillä on unelma kestävämmästä ja vastuullisemmasta huomisesta – ja nyt on aika kääriä hihat ja tehdä töitä sen toteutumiseksi! Mikä on sinun seuraava vastuullisuustekosi?

Elina Honkasalo
Vastuullisuuskoordinaattori