Parhaat aseet elämän surkeuksia vastaan

”Parhaat aseet elämän surkeuksia vastaan:

Rohkeus

Omapäisyys ja

Kärsivällisyys.

Rohkeus vahvistaa,

omapäisyys on hauskaa ja

kärsivällisyys tuo rauhan.”

Hermann Hesse

Viime kevät heitti koko yhteiskunnan myllerrykseen. Tämä näkyi ja tuntui tietysti myös meillä poliittisessa historiassa. Sekä tutkiminen että opettaminen vaikeutuivat ja totutuilla rutiineilla ei ollutkaan yhtäkkiä mitään tekoa. Kun yliopiston ovet suljettiin, piti opetus pistää uuteen uskoon noin viikossa. Tämä vaati opettajilta venymistä ja nopeita ratkaisuja. Seminaarien pito siirtyi moodleen ja zoomiin. Examin sulkeminen aiheutti eniten päänvaivaa, mitä tehdä kirjatenteille? Emme missään nimessä halunneet päätyä pelkkiin esseesuorituksiin, koska ne olisivat kuormittaneet sekä opiskelijoita että opettajia kohtuuttomasti. Esseiden rinnalle otettiin käyttöön moodle- ja suulliset tentit. Jouduimme tähän tilanteeseen yllättäen, joten ei ollut olemassa mitään hyväksi koettuja ratkaisuja valmiina. Selvisimme kuitenkin tästä haasteesta. Poliittisen historian koulutuspoliittinen vastaava toimitti meille keräämänsä palautteen viime viikolla ja sen mukaan:

”Kaikki vastaajat olivat sitä mieltä, että poliittisen historian henkilökunta suoriutui hyvin opintojen järjestämisestä poikkeusoloissa!”

Tästä palautteesta olemme hyvin huojentuneita ja kiitollisia.

Meillä ei kuitenkaan ollut valmiuksia siirtää luentokursseja etäopetukseen riittävän nopealla tahdilla. Mutta tästä otettiin opiksi ja nyt syyslukukaudella luentokurssit striimataan ja opiskelijoilla on mahdollisuus perehtyä esimerkiksi Kolmannen valtakunnan nousuun ja tuhoon tai Britannian pitkään historiaan kotoaan käsin. Ensimmäisen vuoden pääaineopiskelijoille sen sijaan järjestetään perusopintojen luentokurssit lähiopetuksena – suurissa saleissa – turvaetäisyyksin. Tämä on ensiarvoisen tärkeää, jotta kiinnittyminen opiskelijaelämään ja -yhteisöön sekä poliittisen historian oppiaineeseen voi toteutua. Myös seminaariryhmät tapaavat ensimmäiset kerrat kasvokkain, jotta saamme tutustua toisiimme kunnolla ja luotua ryhmähengen ennen kuin siirrymme jatkamaan kursseja zoomiin.

Nyt olemmekin paremmin valmistautuneita poikkeusoloihin ja arki on lähtenyt rullaamaan. Arjen ohella meillä on ollut myös syytä juhlimiseen. Pari hienoa palkintoa avasivat nimittäin meidän uuden lukukautemme. Ensinnäkin Niko Hatakan poliittisen historian väitöskirja Populism in the hybrid media system: populist radical right online counterpublics interacting with journalism, party politics, and citizen activism sai Turun Suomalaisen Yliopistoseuran väitöskirjapalkinnon, mikä on huikea tunnustus erinomaisesti tehdystä työstä.

Toiseksi, poliittisen historian perusopintojen monimuotokurssi P4 Suomalaisten maailmat valittiin Turun yliopiston vuoden opintojaksoksi. Erityisen upeaa tästä tekee se, että tällä Ville Soimetsän ja Matti Välimäen koordinoimalla kurssilla on mukana laaja opettajien ja vanhempien opiskelijoiden kaarti, joten palkinto kuuluu isolle porukalle. TYYn laatimissa perusteluissa kurssi saikin tunnustusta nimenomaan yhteisöllisyyden luomisesta:

“Puhumme yliopistolla paljon uusien opiskelijoiden kiinnittymisestä opintoihin ja laajemmin yliopistoyhteisöön. Ehdotetulla kurssilla uusia opiskelijoita opetti 11 henkilökunnan jäsentä ja pienryhmäohjausta antoivat vanhemmat opiskelijat. Opintojakson arvo ei olekaan vain tiedollista, kurssilla opitaan oppiaineyhteisöstä ja yhteistyöstä.”

Kiitos P-klubi kurssin esittämisestä Vuoden opintojaksoksi! Yhteistyömme on aina ollut hyvää ja hedelmällistä. Antakaa meille myös jatkossa palautetta siitä, miten voimme parantaa opetusta, ohjausta ja opintoneuvontaa.

Kuvassa osa P4 Suomalaisten maailmat -kurssin opettajista. Kuvaaja Juho Wilska.

Vastaanottoja EI ole peruttu tältä syksyltä. Ne ovat vain vaihtaneet muotoaan, nyt keskustelut käydään puhelimessa ja zoomissa. Muistakaa siis ehdottomasti ottaa meihin yhteyttä kuten aina ennenkin ja kysyä neuvoja kaikissa poliittisen historian opintoihin liittyvissä asioissa. Vanhemmat opiskelijat, muistakaa myös, että teillä kaikilla on oma henkilökohtainen opettajatuutori, jonka kanssa voitte aina keskustella omaan tutkintoonne liittyvistä asioista.

Noudatetaan Hessen neuvoja. Ollaan rohkeita ja kärsivällisiä, niin poikkeusoloista selvitään. Ja omapäisiä siinä määrin, kun emme vaaranna itseämme emmekä muita. Hyvää lukuvuoden alkua!

Tiina Lintunen

Poliittisen historian oppiainevastaava