Uutiskirje 6/2021

Kesäkuun uutiskirjeen aiheita ovat

1. Kesän 2021 aikataulut (opintotoimisto, valmistuminen, valmistumisjuhla, opetusaikataulut ja perehdytykset)
  2. Pepin käyttöönotto elokuussa (kurssi-ilmoittautuminen, Peppi-tutorhaku)
  3. Muuta ajankohtaista

1. Kesän 2021 aikataulut

TSE-Opintotoimistojen tavoitettavuus kesällä

Huomaathan, että opintotoimistot Turussa sekä Porissa pyörivät pienellä miehityksellä tai ovat tavoittamattomissa 24.6.-1.8. Fyysiset toimistot ovat kiinni, sillä työskentelemme etänä. Opiskelijakeskus Disco päivystää ja auttaa sinua kesällä akuuteissa pulmissa.

Ota huomioon myös opintotietojärjestelmien käyttökatko kesä-heinäkuussa, jolloin ei ole mahdollista saada mm. tulosteita opintotietojärjestelmästä. Myöskin määräajan 31.3. jälkeen toimitettujen lisäaikahakemusten käsittely valitettavasti viivästyy käyttökatkon vuoksi. Aukioloista ja käyttökatkosta tarkemmin mm. toukokuun uutiskirjeessä 5/2021.

HUOM: NettiOpsu siirtyy lukutilaan ja käyttökatko alkaa 23.6. klo 16.00.

Valmistuminen kesällä

Jos olet valmistumassa lukuvuoden viimeisenä valmistumispäivänä 30.7., otathan huomioon seuraavat:

>> Hae kaikki kokonaisuusmerkinnät viimeistään 14.6. ja toimita sähköinen valmistumislomake viimeistään 20.6. Valmistumisohje intrassa.

>> Huom: Kun valmistumispäivä on 30.7., saat todistuksesi elo-syyskuussa. Viive liittyy opintotietojärjestelmän käyttökatkoon kesällä.

Valmistumisjuhla

Kesän 2021 valmistumisjuhla järjestetään 17.6. etänä. Tammi-kesäkuussa 2021 valmistuneet maisterit ja tohtorit kutsutaan virtuaalijuhlaan sähköpostitse. Lisätiedot intrassa!

Opetusaikataulut ja syksyn perehdytykset

>> Opinto-oppaalle päivitetään parhaillaan viimeisiä syksyn opetustietoja. Tarkista syksyn opetusaikataulut opinto-oppaalta kunkin opintojakson kurssikuvauksesta 15.6. alkaen.
>> Lukuvuoden 2021-2022 työskentelyajat löydät verkosta ja intrasta. Merkkaa kalenteriin tärkeät päivät, mm. 1. periodin kurssi-ilmoittautumiset alkavat Turun TSE:llä pääasiassa 16.8. ja Porissa 17.8., mutta 1. vuosikurssin ilmoittautumiset alkavat 25.8. Pepissä.

>> TSE järjestää uusille opiskelijoille aiempien vuosien tapaan perehdytyspäivät ennen opetuksen alkua. Perehdytysviikko järjestetään sekä Turussa että Porissa 23.8. alkaen eli viikolla 34. Huom: Turkuun suoraan maisterivaiheeseen valittujen perehdytyspäivät järjestetään jo viikolla 32. Uusille opiskelijoille lähetetään heinäkuussa tervetulokirjeessä ohjeet ja perehdytysohjelma. Perehdytykseen voi osallistua tänä vuonna joko TSE:n tiloissa tai etäyhteydellä.

>> Myös 2. vuosikurssin opiskelijoille järjestetään paluuperehdytys 1. periodin alussa eli viikoilla 35 ja/tai 36. Paluuperehdytyksen painopisteitä ovat sosiaalisten kontaktien ja yhteisöllisyyden vahvistaminen poikkeusajan jälkeen. Tutkinto-ohjelmat ja erikoistumissuunnat (pääaineet) järjestävät perehdytysohjelman ja tiedottavat siitä omia opiskelijoitaan.

2. Pepin käyttöönotto elokuussa

Jos Peppi-uudistus on jäänyt sinulle vieraaksi, kannattaa tutustua mm. TY:n Peppi-sivuihin intrassa (sis. käyttäjän ohjevideot ja lisätietoja) sekä mm. meidän uutiskirjeen 5/2021 ja tässä alla Peppi pähkinänkuoressa -kaavioon:

Klikkaa kuva ja linkit auki tästä. Kuva: Pinja Korvenranta ja Tiitu Peltola
Miten Kurssi-ilmoittautuminen etenee Pepissä?

>> Tarkasta ensin itseäsi koskevat kurssi-ilmoittautumisten aikataulut TSE:n työskentelyaikataulusta.

>> Pääset 2.8. alkaen kirjautumaan opiskelijan työpöydälle Peppiin. Pepin kirjautumisosoite päivitetään kesän aikana NettiOpsun etusivulle sekä intraan. UTU-kirjautumisen jälkeen pääset tutustumaan Pepin hopsiin.

>> Kurssi-ilmoittautuminen tapahtuu Pepin hopsilla. Jos kurssi, jolle haluat ilmoittautua, puuttuu Pepin hopsista, lisää kurssi hopsiin ja ilmoittaudu sitten. Perehdy ilmoittautumisohjeeseen Intrassa ennen ilmoittautumisten alkua.

Huom: Nopeusilmoittautuminen vähenee TSE:llä merkittävästi Pepin myötä! Valintakriteereinä voidaan käyttää esimerkiksi seuraavia: tutkinto-ohjelma, pääaine, vuosikurssi, aiempi edeltävä opintosuoritus, arvonta jne. Jos kurssilla on tarpeen tehdä karsintaa, näet kurssilla käytettävätvalintakriteerit Pepistä ennen kurssi-ilmoittautumisen alkamista.

Ryhdy Peppi-tutoriksi!

TY etsii eri tiedekunnista opiskelijoita toimimaan Peppi-tutoreina opiskelijoille elokuusta alkaen. Peppi-tutoroinnista saa palkkion sekä opintopisteet kuten tutoroinnista tavallisestikin. Haku on käynnissä parhaillaan ja päättyy 9.6. Tutustu tehtävään tarkemmin ja jätä hakemus intrasivun kautta.

3. Muuta ajankohtaista

Jos pääaineen/erikoistumissuunnan vaihtaminen on sinulle ajankohtaista, huomioi määräajat, joista seuraava eräytyy elokuun lopussa. Lisäohjeet intrassa!

Huom! Seuraavan kerran uutiskirje julkaistaan elokuussa. Toivotamme oikein hyvää kesää kaikille!

Opintotoimiston väki

In English: Dear Students, please notice the following summer schedules. Due to UTU switch from NettiOpsu to Peppi ecosystem, the student records are offline June 23 – Aug 2. Consequently, the student office, too, is mostly offline during the same period. In urgent cases, please contact Student Center Disco. If you intend to gradute by the end of the term, please follow carefully the instructions and deadlines on the Intranet. Also, if you are a new student or starting your 2nd year at TSE, you will receive information about study orientarion days by email during the summer.

The future course registrations will take place in the Peppi system. Please check the registration schedule on the Intranet. (Also, please see the chart below!) The address to the Peppi log in page will become available on the Intranet and on NettiOpsu front page during the summer. You will find the Peppi instructions on the Intranet, too. Also, we are looking for Peppi tutors to help class mates with Peppi issues during the Autumn term. Application DL is June 9!

We wish you all a lovely and relaxing summer!

Click here to use the links! Chart by Pinja Korvenranta & Tiitu Peltola