Monialaisen koulutuksen tekemisen mahdollistaa tuotantotiimi

Monialaisen koulutuksen tekemisen mahdollistaa tuotantotiimi

Sote-akatemiassa toimii tuotantotiimi, joka mahdollistaa monialaiset, useiden yhteistyötahojen kanssa toteutettavat koulutukset. Malli on ainutlaatuinen Turun yliopistolla. Tuotantotiimin ansiosta asiantuntija ja opettaja voi halutessaan keskittyä ainoastaan substanssin tuottamiseen koulutuskokonaisuuteen, tuotantotiimin keskittyessä tekniseen ja hallinnolliseen työhön. Tuotantotiimistä saatuja kokemuksia voitaisiin hyödyntää yliopistolla laajemminkin.

Monet ovat ryhtyneet lisäämään osaamistaan verkko-opintojaksojen ja digitaalisten oppimateriaalien tuotannosta koronan aiheuttamien muutosten kannustamina. Yliopistolla järjestetään paljon laadukasta koulutusta tällä saralla. Laitteistojakin näiden toteuttamiseksi on opettajien saatavissa. Tämä osaaminen on erittäin tärkeää opettajille, jotta entistä enemmän sähköisiä materiaaleja kaipaavat opiskelijat pystyvät osallistumaan opetukseen usein myös ajasta ja paikasta riippumatta.

Sote-akatemiassa kehitetty tuotantotiimi hoitaa tarvittaessa kaikki verkkokurssin rakentamiseen vaadittavat asiat, mutta opettaja voi osallistua tähän työhön niin paljon kuin haluaa. Tuotantotiimi mahdollistaa sen, että asiantuntija voi halutessaan keskittyä tuottamaan oppimateriaaleja ilman, että hänen tarvitsee opetella tai käyttää aikaansa esimerkiksi videoiden editointiin tai Moodle-alueen rakentamiseen. Monet opettajat kuitenkin pitävät tärkeänä osallistua myös suunnitteluun ja toteutukseen kädestä pitäen. Tuotantotiimin tarjoaman avun tasosta sovitaan aina tapauskohtaisesti. Opettajat ovat tuotantoprosessin aikana kokeneet oppineensa myös uutta ja voivat ottaa vastuulleen sellaisia asioita, joita joko kokevat jo osaavansa rutiinilla tai joita haluavat kokeilla ja opetella. Esimerkiksi oppimisalustan rakentamisen tekniikoita tai podcastien nauhoittamista voidaan opetella yhdessä tuotantotiimin kanssa. Tuotantotiimi toimii tavallaan siis myös vertaistukena opettajillemme, jotka hankkivat lisää kokemusta verkkokurssien toteuttamisesta.

Tuotantotiimin tuki on erityisen tärkeää tilanteessa, jossa useiden yliopiston sisäisten ja ulkoisten toimijoiden yhteistyönä tuotetaan vaativia opetussisältöjä. Kokonaisvastuun ottaminen tuotannosta sekä prosessin hallinta alusta loppuun asti takaavat sen, että monitoimijaisen asiantuntijajoukon osaaminen voidaan keskittää sisällöntuotantoon.

Käytännössä tuotantotiimimme voi hoitaa Moodle- tai Digicampus-alustan perustamisen ja rakentamisen, visuaalisen ilmeen tekemisen alueelle, videoiden ja podcastien taltioinnin ja editoinnin sekä tarvittaessa juontamisen, sopimukset digitaalisten materiaalien käytöstä sekä ulkopuolisten yhteistyökumppaneiden kanssa toimimisesta, verkkokurssien tehtävien ja tenttien rakentamisen, ops-tekstien tekemisen ja hallinnoinnin sekä esimerkiksi ilmoittautumisen rakentamisen. Opintojakson valmistuessa jotkut tuotantotiimimme niistä jäsenistä, jotka eivät aktiivisesti ole olleet ko. tuotannossa mukana, koekäyttävät verkkokurssin vielä ennen sen julkaisua. Kun julkaisupäivä on käsillä, hoidamme myös viestinnän. Viesti kulkee sekä Sote-akatemian omia kanavia pitkin, että yhteistyössä yliopiston viestinnän ja mahdollisen ulkopuolisen yhteistyökumppanin viestijöiden kanssa. Tarvittaessa lainaamme podcastien tekemiseen tarvittavia laitteita opettajillemme ja käytössämme on myös niiden sekä videoiden editointiin tarkoitettu laitteisto. Tarkoituksena on ollut saada aikaan ”avaimet käteen” -periaatteella toimiva järjestelmä, joka on hyvin joustava. Tuotantotiimin tarjoama apu muokkautuu tapauskohtaisesti ja tilanteen mukaan.

Kuva: Suvi Puttonen

Tuotantotiimiin kuuluu kaikkiaan seitsemän Sote-akatemian työntekijää, joista kukaan ei tee tuotantoja päätyönään. Olen tehnyt tiimin käyttöön ajantasaisesti toimivan tuotantokalenterin, jossa kunkin tuotannon keskeiset vastuut ovat näkyvissä, samoin niiden eteneminen ja kyseisen toiminnon vastuuhenkilö. Jokaisella toteutuksellamme on vastuutuottaja, joka pitää tuotannon langat käsissään. Yksittäiset tehtävät voidaan jakaa tuotantokohtaisesti tiimin eri jäsenille tämän osaamisen ja kiinnostuksen mukaan. Tehtävien tapauskohtainen sopiminen mahdollistaa tuotantotiimin jäsenten osaamisen kehittymisen eri tehtäviä tekemällä ja antaa samalla joustoa tilanteissa, joissa muut tehtävät vähentävät koulutustuotannon osuutta työntekijän työajasta.

Sote-akatemia rakentaa parhaillaankin useita verkkokursseja ulkopuolisten yhteistyötahojen kanssa. Useat järjestöt ja organisaatiot ottavat yhteyttä ja näin koulutusyhteistyömme on lähtenyt rakentumaan molemmille osapuolille tärkeiden teemojen ympärille. Erityisesti yliopiston ulkopuolisten asiantuntijoiden kanssa tehtävissä toteutuksissa tuotantotiimi on elintärkeä: ilman sitä verkkokursseja ei pystyttäisi toteuttamaan lähes ”liukuhihnatyönä”, kuitenkin laatukriteerit täyttäen. Liukuhihnatyötä tämä toki on vain siinä mielessä, että prosessit on hiottu toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla saumattomasti yhteen ja kattamaan kaikki opintojakson tekemisessä vaadittavat osa-alueet. Jokainen toteutus on omanlaisensa projekti ja lopputulos myös aina tuottajansa ja toteutustiiminsä näköinen.

Saatu palaute tuotantotiimistä on ollut suorastaan ylistävää. Yliopiston sisällä on vastaavaa toimintaa haluttu tarjolle Sote-akatemian ulkopuolellekin ja osaamistamme esimerkiksi videoihin, podcasteihin, sopimuksiin ja verkkotentteihin liittyen on kyselty laitoksilta. Ylipäätään laaja MOOC-tarjontamme on tuntunut saavan kiinnostuneen vastaanoton yliopistolla ja mikä tärkeintä, sen ulkopuolellakin. Ulkopuolisten organisaatioiden osalta olemme saaneet kiitosta siitä, että asiat ovat sujuneet hyvin joustavasti mutta määrätietoisesti. Tuotantomme on vastuutettu aina yhdelle henkilölle, jolla on kaikki langat käsissään. Ulkopuolisten asiantuntijoiden ei tarvitse miettiä, mistä löytää aikaa verkkokurssien vaatiman ehkä vieraan tekniikan ja uusien digitaalisten oppimateriaalien tekemiseen. Samanlaista palautetta on tullut myös yliopiston sisältä, sillä tuotantotiimi auttaa resurssiensa mukaan myös talomme sisällä kehitettäviä, Sote-akatemian tarjontaan tulevia koulutuksia.

Jatkuvan oppimisen edelläkävijyys on monien asioiden summa. Yliopiston kiinnittyminen ympäröivään yhteiskuntaan monialaisten, yhdessä erilaisten organisaatioiden kanssa rakennettavien koulutusten avulla on tähän erinomainen väylä. Sote-akatemiassa kehitetty tuotantotiimi mahdollistaa monitoimijaisten koulutustuotteiden rakentamisen ja laadunvarmistuksen. Samalla kertynyttä oppia voidaan jakaa Turun yliopiston sisällä kaikkien hyödyksi.

Jussi Lehtonen

Jussi Lehtonen

Koulutuksesta vastaava päällikkö, FT
Sote-akatemia, Turun yliopisto

Seuraa meitä: Facebooktwitterrssyoutubeinstagram
Jaa julkaisu: Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

2 Comments

  1. jaana tähtinen

    Mahtavaa! Tällaisen tuotantotiimin ja vastuutuottajamallin tarvitsisi jokainen laitos/tiedekunta. Nostaisi ja yhtenäistäisi hybridi- ja verkkomuotoisten opintojaksojen laatua varmasti ja auttaisi tutkimus- ja opetushenkilöstön keskittymistä sisältöihin, niiden kehittämiseen ja pedagogiikan suunnitteluun.

    1. juhele

      Kiitos kommentista!

      Tuotantotiimin hyödyt on tosiaan huomattu sekä meillä Sote-akatemiassa ja yhteistyökumppaneidemme parissa että myös laajemminkin yliopistolla. Olemme olleet kertomassa toiminnastamme monissa paikoissa yliopistolla.

      Lähitulevaisuudessa yliopisto on lanseeraamassa jonkinlaista yleistä tuotantotiimitoimintaa; siitä kuulee tarkemmin ainakin Jatkuvan oppimisen yhteistyötapahtumassa 18.11.2022.

      Samalla pidän mahdollisena, että jokin yksikkö – pienempi tai suurempi – rakentaa itselleen ja omaan tarpeeseensa parhaiten toimivan tuotantotiimin tekemään juuri niitä asioita, joita omassa yksikössä kaivattaisiin. Omaa osaamista kannattaa jakaa yhteiseen käyttöön ja kun monet osaajat toimivat yhdessä ja yhteisen päämäärän eteen, voi syntyä hienoja kokonaisuuksia!

      Jussi, Sote-akatemia

Vastaa käyttäjälle juhele Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *