Monipuoliset harjoittelumahdollisuudet Turun yliopiston Sote-akatemiassa

Monipuoliset harjoittelumahdollisuudet Turun yliopiston Sote-akatemiassa

Tässä blogissa harjoittelukokemuksistaan keskustelevat opettajaharjoittelija, aikuiskasvatustieteen maisteriopiskelija Päivi Simonen ja melkein valmiit (toukokuussa!) luokanopettajaopiskelijat Anniina Kuosa sekä Emmi Koskinen.

Photo by Alina Grubnyak on Unsplash

P: Minä olen Päivi Simonen ja olen opettajan pedagogisia opintoja tekemässä täällä Sote-akatemiassa.  Olen tehnyt aikuiskasvatustieteen opintoja työn ohessa jo pidempään avoimen puolella ja tutkinto-opiskelijana vuodesta 2020. Olen tehnyt Sote-akatemiaan opintoja 32 opintopistettä, niitä monitieteisiä. Laitoin kysymyksen tälle puolelle ja sainkin palautetta, että mielellään otetaan tänne harjoittelemaan. Harjoittelussani olen tehnyt Sote-akatemialaisten kanssa uutta verkko-opintojaksoa yhteen hankkeeseen osallistuville opettajille ja työelämän edustajille.

A: Minä voin vaikka jatkaa eli minä olen Anniina Kuosa ja olen viidennen vuoden luokanopettajaopiskelija. Meillä nuo aiemmat harjoittelut on olleet kaikki Norssissa, mutta tähän viimeiseen teemaharjoitteluun sai itse valita paikan. Meillä oli Moodle-alueella Sote-akatemiasta sellainen esittely, että tänne saa hakea harjoittelijaksi. Olen enimmäkseen työskennellyt LASTU- ja TEKOS-hankkeiden parissa. Minulla on vaihtelevia tehtäviä ja esimerkiksi siihen TEKOS-hankkeeseen liittyen oli työpaja. Ja LASTU-hankkeen tiimoilta meillä oli symposium tuossa huhtikuussa, niin siihen liittyen teen käytännön järjestelyä aika paljon.

E: Minä olen Emmi Koskinen ja myös luokanopettajaopiskelija, käytännössä viidennen vuoden opiskelija KM-ryhmää. Valmistun tässä keväällä täältä luokanopettajaksi. Olen siis vuonna 2020 tullut maisterikiintiössä opiskelemaan tänne. Olen taustaltani varhaiskasvatuksen opettaja ja varhaiskasvatuksen opinnot tein Tampereella, siitä jatkoin tänne. Suoritan teemaharjoittelun Monelle-opintojakson tutorina, minkä itse tein viime vuonna. Laitoin Jaanet Salmiselle Sote-akatemiaan viestiä, että olisiko mahdollisuus tehdä teemaharkka tässä. Pääasiallinen tehtävä on toimia opiskelijoiden ja opettajien linkkinä ja madaltaa kynnystä ottaa yhteyttä pulmatilanteissa tai muuten vaan. Tutoriahan ei ole ennen ollut, tavallaan tämä on nyt, voisiko sanoa, kokeilu. Minä tapaan ryhmiä ja ohjaan, neuvon ja autan. Pienryhmätyöskentelyvaiheessa käyn jokaisen monialaisen ryhmän tapaamisessa vähintään kerran kattomassa, että miten siellä menee.

A: Jo lyhyen keskustelun perusteella huomaa, että Sote-akatemian sisällä on paljon meneillään. Myös erilaisia harjoitteluja on. Mielenkiintoista on, että teillä molemmilla [Päivi ja Emmi] oli jo työkokemusta taustalla. Pidin lukion jälkeen yhden välivuoden ja sen jälkeen hain OKL:ään. Minulla ei ole mitään sellaista vakipaikkaa ollut, mutta kahtena viimeisenä opiskeluvuotena olen aika paljonkin tehnyt sijaisuuksia.

E: Just tuossa laskeskelin, että itse olen aloittanut sijaistamaan 2015. Minun maisteriopinnot on 140 noppaa, eli se on vähän eri kuin normaali luokanopettajanmaisteri. Tämä harkka tuo vähän eri näkökulmaa, kun ollaankin aikuisten kanssa tekemisissä. Kun yleensä se on ollut varhaiskasvatusta ja sitten perusopetusta missä minä olen työskennellyt. Niin vähän uutta sitäkin kautta. 

A: Meillä on ainakin luokanopeopintojen alusta saakka sanottu, että luokanopet yleensä työllistyy opettajina, mutta on myös muita vaihtoehtoja. On ollut ihan kiva nähdä, että se voi olla hyvin monenlaistakin missä voi tulevaisuudessakin työllistyä.

A: Onko teillä ollut harjoittelu etänä vai oletteko olleet jossain lähijutuissa?

P: Etänä.

E: Etänä kokonaan ja hyvin paljon kyllä pystyy itse määrittelemään sitä, että milloin tekee ja miten tekee.

A: Sama homma.

P: Sama täällä.

A: Tuo onkin yhdistävä tekijä, että harjoittelu on aika vapaata. Tietysti on joitain juttuja, että tiettyyn aikaan pitää saada tehtyä. Pystyy hyvin paljon itse aikatauluttamaan ja sitten vaan tekee. Se on ollut plussaa, kun on muitakin opintoja ja töitä lisäksi. Oon tykännyt että olen saanut nähdä vähän tällaista työskentelyä kuin hankkeissa.

E: Nimenomaan Anniina! Se on plussaa, koska jos olisi mennyt johonkin kouluun harjoittelemaan. Niin olisi ollut muutama viikko, mutta käytännössä aivan kiinni siellä.

P: Joo se on kyllä totta. Se on sitä perinteisempää maailmaa ja sitten kuitenkin nykypäivänä ei voi oikein olla varma, että miten koulumaailma kehittyy. On ihan kiva, että voi välillä olla irrallaankin siitä arjesta.

E: Harjoittelussa olen tykännyt siitä että saa itse suunnitella ja miettiä mitä haluaisin tehdä ja mistä muut voisi hyötyä. Itse Monellen käyneenä tietää missä saatetaan tarvita tukea. Olen saanut ehdottaa omia toimintatapoja eri tilanteisiin, se on sitä vapautta olla luova.

A: Toi on kiva että luotetaan ja annetaan sellaista itsenäisyyttä.

A: On aika vähän mitään deadlinea harjoittelun puitteissa. Mikä on annettu, niin luotetaan siihen että kukin hoitaa mitä on sovittu.

P: Tuo on tosi hyödyllistä, harjoitellaan semmoista omaa itseohjautuvuutta, että miten minä toimin.

E: Toi mitä sanoit itseohjautuvuudesta – se on vahvasti läsnä!

A: Miten muuten toi teidän harjoittelu? Semmoinen ajallinen kesto? Pitkään te olette nyt olleet ja miten pitkälle teillä jatkuu?

E: Harjoitussuunnitelmaan on merkattu että toukokuun alkuun. Tammikuussa aloitin materiaaleihin tutustumisen ja helmikuussa olin jo mukana opintojakson aloituksessa.      

P: Meille suositeltiin opettajan pedagogisissa alun perin, että harjoittelu olisi valmis maaliskuun loppuun mennessä. Koska minulla tämä harjoittelu on sidottu tuotettavaan opintojaksoon, niin harjoittelu loppuu sen aikataulun mukaan kesäkuun puolivälissä.

A: Heti tammikuussa alkoi hankkeella olla aika paljon kaikkia zoom-tapaamisia. Mulla on toukokuun alkupuolella raporttiseminaari, johon asti teen harjoittelua.

E:Mullakin on toukokuussa saman sisältöinen raportointiseminaari. Haluaisin mahdollisimman äkkiä saada otettua paperit ulos ja hakemaan työpaikkoja.

A: Meitä yhdistävä tekijä on varmasti, se että kaikilla on kiinnostus soteko-alan teemoihin. Olen itsekin jo ennen harjoittelun alkua harkinnut Sote-akatemian järjestämiä opintoja. Koen aiheet todella tärkeiksi.

P: Voin suositella lämpimästi sote-opintoja, joissa oli todella hyviä sisältöjä ja paljon valinnanvaraa.

E: Meillä oli Tampereella vakan-kandiopinnoissa moniammatillinen päivä sosionomien kanssa. Muistan myös, että Tampereella käsiteltiin moniammatillisuutta teoreettisella tasolla. Harjoittelussa on ollut mielenkiintoista käytännössä työskentelemään moniammatillisuuden parissa. Konkretia oli se, mikä kiehtoo. Ajattelen myös, että tämä kehittäisi minua eniten ammatillisesti.

A: On tärkeää nähdä myös muutakin, kuin pelkkää koulumaailmaa. Silloin saa vähän toisenlaista näkökulmaa.

P: Monialaisuus on nykyään hyvin tärkeää. Itse tulen ICT-alalta, ja minulla on muuta sote-taustaa, niin on ollut kiva huomata, että Sote-akatemiassa tiimit ovat hyvin moniammatillisia. Moniammatillisuuden voidaankin sanoa olevan Sote-akatemian toiminnan lähtökohta. Tämän huomaaminen on ollut hienoa, sillä normaalissa työelämässä moniammatillisuus ei kaikilla aloilla ole mahdollista. Tässä kohtaa se kuitenkin yhdistää monen eri alan toimijoita – ja myös meitä harjoittelijoita. Kaikki ollaan kasvatustieteilijöitä.

A: On mielenkiintoista, että jokaisella on oma taustansa! Yllättävästi yhteinen sävel on löytynyt, kun työstettävät asiat ovat olleet kaikkia kiinnostavia.

E: Olisipa sellaista myös työelämässä 😊 uskaltaa luottaa toisen ammattitaitoon ja osaamiseen, jolloin myös oma kuorma pienenee.

*****

Emmi Koskinen

Emmi Koskinen

Luokanopettajaopiskelija, OKL Turun yliopisto
Varhaiskasvatuksen opettaja vuodesta 2020

Päivi Simonen

Päivi Simonen

KM-opiskelija, KTL Turun yliopisto
Opettajan pedagogiset opinnot loppusuoralla
(Opintovapaalla päivätyöstä)

Anniina Kuosa

Anniina Kuosa

Luokanopettajaopiskelija, OKL Turun yliopisto


Seuraa meitä: Facebooktwitterrssyoutubeinstagram
Jaa julkaisu: Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *