Opiskelijat nuorten kohtaamisen verkkokurssia kehittämässä

Yhteyden luominen nuoreen asiakkaaseen voi tuntua haasteellista, mutta kohtaamisen taitoja voi harjoitella. Me kuusi sosionomiopiskelijaa Turun ammattikorkeakoulusta pääsimme osallistumaan hankkeeseen, jossa kehitettiin verkkokurssi nuorten kohtaamisesta sosiaali- terveys-, kasvatus- ja opetusalojen kentillä. Kurssin materiaali on tuotettu monitieteellisesti tutkittua tietoa hyödyntäen ja kurssin helmi on nuorilta kokemusasiantuntijoilta saatu materiaali.

Näkymä opintojakson etusivulla. Grafiikka: Viivi Ekebom

Kurssin kehittäminen oli hyvin mielenkiintoista, ja kurssia suunnitellessamme mietimme, millaisesta kurssin toteutuksesta itse pitäisimme opiskelijoina. Pääsimme tutustumaan materiaaleihin, joiden pohjalta loimme verkkokurssille rungon. Tutustuimme teknisiin ja pedagogisiin lainalaisuuksiin. Meillä kaikilla on koronatilanteen vuoksi hyvin paljon kokemuksia verkko-opiskelusta sekä kursseista, jotka suoritetaan kokonaan verkossa. Pyrimme kehittämään mielekkäitä tehtäviä hyödyntäen näitä kokemuksia.

Kurssin suunnittelussa haasteeksi muodostui automaattisen, aina suoritettavissa olevan verkkokurssin rajoitteet. Meidän oli mahdollista käyttää luovuutta, mutta monet ideat jäivät toteutumatta teknisten realiteettien takia. Se, että opiskelijan työtä ei arvioida eikä vertaisoppimiselle ole mahdollisuutta, ovat isoja rajoittavia tekijöitä. Toisaalta rajoitusten huomioon ottaminen kurssia suunniteltaessa oli hyvä oppimiskokemus, koska työelämässä tekniset ja resursseista johtuvat rajoitteet tulevat vastaan aina jossakin vaiheessa.

Saimme verkkokurssia kehittäessämme myös paljon lisää valmiuksia nuorten kanssa työskentelyyn. Kokemusasiantuntijoiden omiin kokemuksiin pohjautuva materiaali on erittäin tärkeää, koska niissä päästään parhaiten näkemään sekä hyvän että huonon asiakaskohtaamisen vaikutukset ja seuraukset. Näistä tiedoista on hyötyä opinnoissamme sekä tulevaisuudessa työkentällä. Verkkokurssia oli mielekästä kehittää, mutta nopea aikataulu toi meille hieman haasteita. Tässä tiimityöskentelytaitomme olivat tärkeässä osassa. Saimme jaettua vastuuta toisillemme, kuuntelimme herkällä korvalla jokaista jäsentä ja tapasimme säännöllisesti ryhmän kesken.

Kirjoittajat:

Adalein Valkonen, Elias Lindholm, Elina Ojalammi, Petri Levola, Rosa Hermansson & Elina Kuittinen

Seuraa meitä: Facebooktwitterrssyoutubeinstagram
Jaa julkaisu: Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail