Kehittämisehdotuksia opiskelun tukemiseen poikkeustilanteessa

Pyysimme syyskuussa 2020 ideoita teiltä siihen, miten voisimme tukea opiskelua ja oppimista poikkeustilanteessa entistä paremmin. Saimme yhteensä 69 hyvin perusteltua sekä oivaltavaa vastausta! Kiitos vielä kaikille vastaajille! Pyrimme hyödyntämään näitä vastaisuudessa.

Kokosimme vastaukset yhteen ja tässä alla jaamme hyvät käytännöt yhteiseen käyttöön, jotta voitte poimia sieltä omaa elämäänne helpottavat pointit tai pyytää niitä opettajilta. Tekemämme TOP3-listauksen kyselyssä useimmiten toistuneista ehdotuksista löydät lisäksi täältä: uutiskirje 10/2020.

Enemmän luentotallenteita ja joustavuutta opiskeluun

Kotona keskittyminen voi olla haastavaa ­– tämän vuoksi joka neljäs teistä toivoi lisää tallenteita (joko etukäteen laadittu video tai luentotallenne) opetuksen yhteyteen. Koitte luennot hyödyllisiksi reaaliajassa mm. vuorovaikutuksen kannalta, mutta Moodleen lisätyt tallenteet auttaisivat esim. tenttiin kertaamisessa, muistiinpanojen tekemisessä ja vaikeiden asioiden oppimisessa. Tallenteista olisi hyötyä myös aikataulujen suunnittelussa tai yhteyksien pätkiessä.

”Mieleeni tulee ensimmäisenä luentovideoiden tallennukset, jotta voi palata itseä mietityttäneeseen kohtaan ja katsoa tallenteen omaan aikatauluun sopien.”

Etäopiskelun haastavuuden vuoksi toivoitte opiskeluun yleisesti myös lisää joustavuutta. Joustavuutta opiskeluun toisivat esim. yllä mainitut luentotallenteet, täysin itsenäisesti suoritettavien kurssien lisääminen, läsnäolopakosta luopuminen pandemia-aikana, exam-tenttien korvaaminen muilla tentti- tai suoritustavoilla ja etäopetuksen jatkaminen myös kevätlukukaudella, vaikka palattaisiinkin takaisin lähiopetukseen.

”Toivoisin, että kun ollaan tehty linjaus opiskeluista etänä, niin myös tarjottaisiin kaikissa kursseissa tenttimahdollisuus etänä.”

”Pitäisin toivottavana, että jonkinlainen mahdollisuus olla etäopetuksessa säilyisi keväälläkin. Jos pienissäkin oireissa on kiellettyä tulla koululle, niin se voi estää kokonaan esimerkiksi läsnäoloa vaativille intensiivikursseille osallistumisen.”

”Joustavuutta deadlineille siinä muodossa, että jos kurssilla on useampia palautettavia töitä […] niin näitä voisi suorittaa etukäteen enemmän omassa aikataulussa.”

Tukea opiskeluun eri tahoilta

Noin 25% teistä kaipasi mahdollisuutta kysymyksiin ja jutteluun luentojen jälkeen niin opettajien kuin opiskelutovereiden kanssa. Ehdotitte mm. erilaisten Q&A-tilaisuuksien järjestämistä, epäformaaleja Zoom-tapaamisia, afterworkejä tai erilaisia chat-mahdollisuuksia niin yksittäisillä kursseilla kuin esim. oppiainetasolla. Toivoitte yhteyden ottamisen olevan entistä helpompaa ja sen tapahtuvan matalalla kynnyksellä.

”Olisi toivottavaa, että kursseilla pidettäisiin ylimääräisiä luentoja, joissa käytäisiin opiskelijoiden lähettämiä kysymyksiä läpi. […] usein kysymykset heräävät vasta luennon jälkeen.”

”Yhteiset verkkotilat, joissa voisi siirtyä “online”-tilaan, kun opiskelee tiettyä kurssia. Tässä verkkotilassa voisi sitten kysyä anonyymisti/nimimerkillä apua samaan aikaan muilta onlinessa olevilta samaa kurssia opiskelevilta.”

Kaipasitte myös yleisesti tukea opiskeluun, jonkinlaista sosiaalista toimintaa sekä erilaisia vinkkejä esim. etäopiskeluun, aikatauluttamiseen ja opiskelumotivaation ylläpitoon liittyen.

Yhdessä opiskelemisen tärkeys

Etäopiskelu voi olla myös yksinäistä puuhaa – 20 % teistä kokikin erilaisten opinto- ja lukupiirien sekä ryhmä- tai parityöskentelyn tukevan opiskelua ja sosiaalistumista poikkeusaikana. Ette kuitenkaan toivoneet joka kurssilla olevan ryhmätöitä, vaan että teitä kannustettaisiin muuten ihmiskontakteihin etänä. Erityisesti toivoitte, että opettajat jakaisivat opiskelijat koordinoidusti ryhmiin tai kursseilla olisi valmiina alusta, jossa ryhmäjaon saisi tehtyä helpommin. Etenkin uusille opiskelijoille ryhmien muodostaminen on haaste, kun tuttavapiiri ei ole vielä muodostunut. Lisäksi toivoitte oppiainetasolla järjestettävän lisää yhteisiä laskuharjoituksia.

”Kannustaminen ihmiskontakteihin etänä, etteivät opiskelijat jää täysin yksin tehtäviensä kanssa.”

”Kursseilla, joissa tehdään ryhmäprojekteja, tai tunnilla keskustellaan pienryhmissä, opettaja voisi jakaa zoom-luentolaiset tälläisiin pienryhmiin ns. breakoutroomeihin. Näissä voisi pitää videokamerat päällä ja keskustella myös muista asioista.”

Kurssisivustojen selkeyteen ja materiaalien saatavuuteen panostaminen

Toivoitte lisäksi selkeämpiä Moodle-sivustoja, jonne saisi näkyviin esim. laskuharjoitusten vastaukset ja joka auttaisi mm. aikatauluttamaan opinnot paremmin:

”Moodlessa kurssien suoritusohjeet ja vaatimukset voisivat olla joissain kursseissa selkeämmät […]. Usein tentit tms. ovat selkeästi kerrottu, mutta monesti jää epäselväksi aikataulu, jossa olisi hyvä edetä kurssilla. Etänä, kun moni luento on itse katsottavissa, olisi hyvä olla selkeät ohjeet, milloin luennot tulisi katsoa ja siihen liittyvät tehtävät tehdä.”

Halusitte myös kaikkien kurssimateriaalien olevan saatavilla sähköisessä muodossa ja materiaaleja olevan enemmän ja paremmin tarjolla kursseilla.

”Luomalla enemmän materiaaleja verkkoon, esim espanjan kurssilla on ollut hienoa nähdä, kuinka kattava moodle alueesta on tehty”

”Myös kurssikirjojen ja muun kursseilla tarvittavan materiaalien saatavuuteen panostaisin, ja toivoisin, että niiden rajallinen riittävyys kaikille opiskelijoille otettaisiin huomioon”

Opiskelijoiden huomioiminen poikkeustilanteessa

Teiltä tuli toive myös mahdollisuuksien mukaan järjestettävään lähiopetukseen pienryhmissä sekä yleinen ehdotus mahdollistaa kurssin loppuun suorittaminen poikkeusaikana aiempien osasuoritusten perusteella. Painotitte lisäksi vuorovaikutteisen luennoinnin ja taukojen tärkeyttä luentojen aikana.

”Lausahdus “Jotta yleisön mielenkiinto pysyisi yllä, tulee heitä aktivoida n. 10min välein” pätee vielä enemmän etäopiskelussa. Enemmän siis kyselyitä, pelejä yms. esim. Kahoot mukaan etäluennoille.”

Etäopiskelun ollessa muutenkin vaativaa, toivoitte myös, ettei opiskelua sysättäisi pelkästään opiskelijoiden vastuulle:

”Opiskelu on ihan yhtä rankkaa myös etänä, eli ei mitään ylimääräisiä tehtäviä vain siksi ettei ollakaan paikan päällä.”

”Vaikka osalla elämä on pysähtynyt ja aikaa on tullut lisää, ei kaikkia tarvitse velvoittaa lisätekemiseen huvin vuoksi. […] Kaikilla ei ole tylsää, osalla edelleen tunnit kiven alla vaikka opiskelun priorisoisi. Opiskelijat ovat ennenkin pystyneet päättämään oman panostusasteen ja halut etsiä lisämateriaalia.”

********************

Välitämme ideanne eteenpäin henkilökunnalle ja pyrimme mahdollisuuksien mukaan hyödyntämään niitä tulevaisuudessa.

Sillä aikaa, kun viemme ideoitanne eteenpäin, voitte tutustua näihin muutamiin ajankohtaisiin vinkkeihin etäopiskeluun ja hyvinvointiin liittyen:

Hyvää syksynjatkoa ja opiskeluintoa!

Opintotoimiston väki

Suggestions on how to Support TSE Studies and Team Spirit

In September 2020, we asked you to send us some ideas on how we could support studying and learning in the exceptional situation. We received 69 answers in total. The tips and proposals we received were insightful and we will try to utilize them in the future. Thank you again for everyone who answered the questionnaire!

Here, we share the good practices for collective use, so you can pick out the tips making your life easier or you can ask these from your teachers. You can find a list of the 3 most popular proposals here: newsletter 10/2020.

Every fourth student wanted more lecture recordings (beforehand recorded videos or videos recorded on the lecture). You found lectures useful in real-time for interaction, but lecture recordings on Moodle would help e.g. in planning schedules, in revising for exams, and with learning difficult subjects. You also wanted studying to be more flexible. This could be done with e.g. giving up compulsory attendance during the exceptional situation, replacing E-exams with other types of exams or conducts, and continuing remote teaching during the spring term even if we return to contact teaching.

Approximately 25% of you longed for an easy opportunity to ask questions and chat with teachers and classmates after lectures. You suggested e.g. organizing different Q&A sessions, informal Zoom-meetings, after works, or different chatting opportunities on both individual courses and subject levels. In addition, you wanted more tips on studying and hoped for some social activities to be organized.

Every fifth student felt that remote social contacts such as different study circles, reading circles, and group works would support studying and socialization. You wanted teachers to form these groups or that there would be a ready-made platform for forming the groups. Furthermore, you wished for clearer Moodle sites, where teachers would add answers for calculations and which would help you e.g. in scheduling your studies. In addition, the course materials should be available electronically and more materials should be available.

As we take your ideas forward, you can check out these few current tips for distance learning and well-being etc.: