Käsityössä yhteisopetus nähdään käsityön opettajien välisenä yhteistyönä, jossa he suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat yhdessä monimateriaalista käsityön opetusta. Yhteisopetus mahdollistaa muun muassa vertaisoppimisen, vahvuuksien hyödyntämisen työnjaossa, henkisen tuen saamisen kollegalta, eriyttämisen, ajatusten vaihtamisen ja monipuolisemmat oppimistehtävät. Yhteisopetus tarjoaa käsityönopetukseen uusia näkökulmia, ammatillista tukea ja oppilasarviointiin tasa-arvoisen käytännön. Erilaisia käsityöllisiä materiaaliteknologioita (ts.kovia ja pehmeitä materiaaleja) opettavien opettajien yhdessä antama opetus on oppilaan etu, mutta se mahdollistaa myös työssä kehittymisen yhdessä. Toteutustavasta riippumatta eri käsityöllisten materiaaliteknologioiden sisällöissä on paljon yhteistä niin estetiikassa, käyttäjälähtöisyydessä kuin teknologiassakin. Lisäksi yhteistyö eri oppiaineiden sekä luokanopettajien kanssa tarjoaa mahdollisuuksia oppijalähtöisiin oppiainerajat ylittäviin projekteihin.
Starttilista yhteisopetettavaan projektiin
Starttilista kannattaa ottaa esiin heti yhteisopetettavan projektin suunnittelun alkuvaiheissa. Listaa ei ole tarkoitettu täytettäväksi yhdellä istumalla, sillä vaikka osa asioista loksahtaa kohdalleen nopeammin, osa voi vaatia pidemmän kypsyttelyn ja esimerkiksi projektin sisältöjen selkeytymisen. Lista toimii parhaiten, jos opettajatiimin jäsenet ensin kukin tahoillaan valmistautuvat pohtimalla listalla mainittuja asioita, ja tuovat tekemänsä muistiinpanot yhteiseen keskusteluun. Kesken jääneisiin asioihin palataan myöhemmin, alarivillä sovittuna ajankohtana.
Lataa pohja omaan käyttöösi tästä: StarttilistaYhteisopettajuuteen
Mitä on yhteisopettajuus ja miten sitä voidaan toteuttaa?
Professori Eila Lindforssin ja tohtorikoulutettava Juha Jaatisen esitys yhteisopettajuudesta.
INNOKOMP -hankkeessa on kehitelty kaksi erilaista pohjaa lukuvuoden suunnittelua varten. Pohjat toimivat yhteisopetusta toteuttavien opettajien apuna suunnittelutyössä. Niiden avulla voi myös kertoa lukuvuoden kulusta oppilaille. Varsinkin yksinkertaistettu kiehkura sopii hyvin opetustilan seinälle.
Lataa pohja omaan käyttöösi tästä: lukuvuosisuunnitelmapohja
Lataa pohja omaan käyttöösi tästä: vuosikiehkura
Järkevä tapa hyödyntää tulostettua pohjaa on asettaa se isoon kehykseen ja kirjoittaa suunnitelmat lasiin tussilla jonka voi pyyhkiä pois. Pohjaa voi myös täydentää käyttämällä post it -lappuja. Taitava tietokoneen käyttäjä voi myös tehdä pohjasta sähköisesti täytettävän version käyttämällä esimerkiksi kaikille tuttua PowerPoint ohjelmaa.
Yhteissuunnittelu työpaja
Tutkimusartikkeli
Tutkimusartikkeli: Käsityötä yhdessä opettaen – arvot opettajien tekemän yhteistyön pohjana