Yhteisopetus

Käsityössä yhteisopetus nähdään käsityön opettajien välisenä yhteistyönä, jossa he suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat yhdessä monimateriaalista käsityön opetusta. Yhteisopetus mahdollistaa muun muassa vertaisoppimisen, vahvuuksien hyödyntämisen työnjaossa, henkisen tuen saamisen kollegalta, eriyttämisen, ajatusten vaihtamisen ja monipuolisemmat oppimistehtävät. Yhteisopetus tarjoaa käsityönopetukseen uusia näkökulmia, ammatillista tukea ja oppilasarviointiin tasa-arvoisen käytännön. Erilaisia käsityöllisiä materiaaliteknologioita (ts.kovia ja pehmeitä materiaaleja) opettavien opettajien yhdessä antama opetus on oppilaan etu, mutta se mahdollistaa myös työssä kehittymisen yhdessä. Toteutustavasta riippumatta eri käsityöllisten materiaaliteknologioiden sisällöissä on paljon yhteistä niin estetiikassa, käyttäjälähtöisyydessä kuin teknologiassakin. Lisäksi yhteistyö eri oppiaineiden sekä luokanopettajien kanssa tarjoaa mahdollisuuksia oppijalähtöisiin oppiainerajat ylittäviin projekteihin.


Mitä on yhteisopettajuus ja miten sitä voidaan toteuttaa?


Professori Eila Lindforssin ja tohtorikoulutettava Juha Jaatisen esitys yhteisopettajuudesta.



INNOKOMP -hankkeessa on kehitelty kaksi erilaista pohjaa lukuvuoden suunnittelua varten. Pohjat toimivat yhteisopetusta toteuttavien opettajien apuna suunnittelutyössä. Niiden avulla voi myös kertoa lukuvuoden kulusta oppilaille. Varsinkin yksinkertaistettu kiehkura sopii hyvin opetustilan seinälle.

Lataa pohja omaan käyttöösi tästä: lukuvuosisuunnitelmapohja

Lataa pohja omaan käyttöösi tästä: vuosikiehkura

Järkevä tapa hyödyntää tulostettua pohjaa on asettaa se isoon kehykseen ja kirjoittaa suunnitelmat lasiin tussilla jonka voi pyyhkiä pois. Pohjaa voi myös täydentää käyttämällä post it -lappuja. Taitava tietokoneen käyttäjä voi myös tehdä pohjasta sähköisesti täytettävän version käyttämällä esimerkiksi kaikille tuttua PowerPoint ohjelmaa.