Samlärarskap i slöjd ses som ett samarbete mellan slöjdlärare där de tillsammans planerar, förverkligar och utvärderar undervisning i ett mångmateriellt slöjdämne. Samlärarskap möjliggör bland annat lärarnas ömsesidiga lärande, utnyttjande av varandras styrkor när arbetsuppgifter fördelas, differentiering, utbyte av idéer och mångsidigare uppgifter samt möjlighet att stöda varandra i undervisningen. Samlärarskap möjliggör nya infallsvinklar och mera rättvisa metoder för utvärdering. När lärare med olika slöjdinriktningar (teknisk slöjd och textilslöjd) undervisar tillsammans kan det ses som en fördel för eleven, samtidigt som det ger lärarna möjlighet att utveckla sig i sitt undervisningsarbete tillsammans. Oberoende av inom vilket teknikområde en produkt förverkligas finns det många gemensamma nämnare för olika teknikområden gällande exempelvis estetik, användarorientering och teknologikunnande. Dessutom kan samarbete mellan olika läroämnen och lärarkategorier erbjuda eleverna överraskande elevcentrerade projekt.
Mitä on yhteisopettajuus ja miten sitä voidaan toteuttaa?
Professori Eila Lindforssin ja tohtorikoulutettava Juha Jaatisen esitys yhteisopettajuudesta.
INNOKOMP -hankkeessa on kehitelty kaksi erilaista pohjaa lukuvuoden suunnittelua varten. Pohjat toimivat yhteisopetusta toteuttavien opettajien apuna suunnittelutyössä. Niiden avulla voi myös kertoa lukuvuoden kulusta oppilaille. Varsinkin yksinkertaistettu kiehkura sopii hyvin opetustilan seinälle.
Lataa pohja omaan käyttöösi tästä: lukuvuosisuunnitelmapohja
Lataa pohja omaan käyttöösi tästä: vuosikiehkura
Järkevä tapa hyödyntää tulostettua pohjaa on asettaa se isoon kehykseen ja kirjoittaa suunnitelmat lasiin tussilla jonka voi pyyhkiä pois. Pohjaa voi myös täydentää käyttämällä post it -lappuja. Taitava tietokoneen käyttäjä voi myös tehdä pohjasta sähköisesti täytettävän version käyttämällä esimerkiksi kaikille tuttua PowerPoint ohjelmaa.