Voiko lasten kokemaa sairaalahoitoon liittyvää pelkoa ja ahdistusta vähentää digitaalisilla menetelmillä?

Lapset joutuvat maailmanlaajuisesti sairaalahoitoon erilaisten lääketieteellisten toimenpiteiden ja tutkimusten yhteydessä. Epätietoisuus tulevasta toimenpiteestä voi aiheuttaa pelkoa ja ahdistusta. Lapset saattavat kokea pelkoa tuntemattoman ympäristön, välineistön ja henkilökunnan vuoksi (1). Pelko voi aiheuttaa esimerkiksi liikkumista tutkimuksessa, jossa tulisi olla paikallaan tai yhteistyökyvyttömyyttä, jolloin tutkimuksen tekeminen voi vaikeutua (2). Pelko ja ahdistus voivat myös lisätä lapsen kokemaa kipua (3). Lapsille on tärkeää antaa ennen sairaalahoitoa riittävästi tietoa ja neuvontaa, jotta he ymmärtävät prosessia paremmin ja pystyvät siten hallitsemaan ahdistusta (4). Etukäteisohjaus helpottaa myös hoitohenkilökunnan työtä. Kun lapsi tietää, mihin hän on menossa ja mitä sairaalassa tapahtuu, tutkimus tai toimenpide voi sujua helpommin ja nopeammin (5).


Viime vuosina digitaalisia ratkaisuja lasten valmistelemiseksi sairaalahoitoa varten on kehitetty paljon ja erilaiset sovellukset ja pelit on todettu hyödyllisiksi. Pelien avulla on valmisteltu lapsia leikkaukseen tai ohjattu huomiota pois kivuliaista toimenpiteistä. Video- tai virtuaalipelien on todettu vähentävän lasten nukuttamisvaiheen (5), tai leikkauspäivän (6,7) ahdistusta, vähentävän lasten kokemaa toimenpidekipua ja vanhempien kokemaa toimenpiteen aiheuttamaa ahdistusta. Lisäksi digitaalisten ohjausmenetelmien käyttö on lisännyt lasten tietämystä toimenpiteestään, edistänyt heidän osallistamistaan sekä vaikuttanut positiivisesti heidän kokemukseensa sairaalaan tulosta (8).


Suomessa on otettu käyttöön muutamia pelejä, jotka valmistelevat lasta sairaalahoitoa varten. Päijät-Hämeen keskussairaalassa on käytössä Päiki Pörriäinen -mobiilipeli (9) ja Satakunnan keskussairaalassa Appe Apina -mobiilipeli (10). Pelien avulla lasta valmistellaan kyseisissä yksiköissä tehtäviin päiväkirurgisiin toimenpiteisiin. Sairaalakamut on Lastenklinikoiden Kummien hankkeessa luotu peli, jonka tarkoituksena on antaa tietoa sairaalasta kolmevuotiaille ja sitä vanhemmille lapsille sopivan pelin muodossa (11).


360-kuvia hyödyntäviä sovelluksia on tehty lapsille kuvantamistutkimuksiin valmistautumista varten. Käytettäessä 360-kuvaa katselija voi tarkastella kuvassa olevaa ympäristöä jokaiseen suuntaan – ylös, alas ja sivuille, luoden katsojalle tunteen siitä, että olisi itse tilassa. 360-kuvia hyödyntävien sovellusten on osoitettu muun muassa vähentäneen lasten kokemaa ahdistusta (5) ja tarvetta vanhemman läsnäoloon tutkimuksessa (7). Lisäksi niiden käyttö on nopeuttanut tutkimuksen kulkua sekä vähentänyt tarvetta uusintakuvaukselle (5) ja tarvetta yleisanestesiaan lasten tutkimusten yhteydessä (12). 360-kuvien avulla lapset pääsevät etukäteen tutustumaan sairaalaan autenttisiin tiloihin, jolloin paikka näyttää jo tutulta sinne saavuttaessa.


Menetelmiä on maailmalla kehitetty jo runsaasti, mutta niitä tulisi saada laajempaan käyttöön niin, että jokainen lapsi ja perhe voisi löytää lapsen ikään ja kehitystasoon soveltuvan menetelmän, jolla valmistautua sairaalahoitoon ja siten vähentää lapsen kokemaa tunneperäistä rasitusta.

    Mirka Toivonen

    Turun ammattikorkeakoulu

    Kirjoittaja on terveystieteiden tohtori ja sairaanhoitaja. Hän työskentelee Turun ammattikorkeakoulussa sairaanhoidon lehtorina ja tutkimusvastaavana Developing Better Health Care in Hybrid World -tutkimusryhmässä.

    mirka.toivonen(at)turkuamk.fi

    1. Salmela M, Aronen ET, Salantera S. The experience of hospital-related fears of 4- to 6-year-old children. Child Care Health Dev 2011; 37: 719–26
    2. Tyson  ME, Bohl  DD, Blickman  JG.  A randomized controlled trial: child life services in pediatric imaging.  Pediatr Radiol. 2014;44(11):1426. doi:10.1007/s00247-014-3005-1
    3. Hedén L, Von Essen L, Ljugman G. Children´s self-reports of fear and pain levels during needle procedures. Nurs Open 2020; 7: 376–82.
    4. Fortier MA, Kain ZN. Treating perioperative anxiety and pain in children: a tailored and innovative approach. Paediatric Anaesthesia. 2015 Jan;25(1):27-35. DOI: 10.1111/pan.12546 
    5. Ryu J-H, Park J-W, Choi SI, Kim JY, Lee H, Yoo H-J, et al. Virtual reality vs.Tablet video as an experiential education platform for pediatric patients undergoing chest radiography: a randomized clinical trial. J Clin Med 2021;10(11). https://doi.org/10.3390/jcm10112486
    6. Suleiman-Martos N, Garcia-Lara R, Membrive-Jimenez M, Pradas-Hernandez L, Romero-Bejar J, Dominguez-Vias G et al. Effect of a game-based intervention on preoperative pain and anxiety in shildren: A systematic review an meta-analysis. J Clin Nurs 2022;31(23-24):3350 doi: 10.1111/jocn.16227
    7. Bray L, Sharpe A, Gichuru P, Fortune PM, Blake L, Appleton V. The Acceptability and Impact of the Xploro Digital Therapeutic Platform to Inform and Prepare Children for Planned Procedures in a Hospital: Before and After Evaluation Study. J Med Internet Res. 2020 Aug 11;22(8):e17367. doi: 10.2196/17367
    8. Rantala A, Pikkarainen M, Miettunen J, He HG, Pölkki T. The effectiveness of web-based mobile health interventions in paediatric outpatient surgery: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. J Adv Nurs. 2020 Apr 13. doi: 10.1111/jan.14381
    9. Hyvis.fi. Päijät-Häme. Päiki Pörriäinen. https://www.hyvis.fi/fi-FI/web/paijat-hame/paiki-porriainen Viitattu 3.11.2023
    10. Meritähti P. Lapsen sairaalajännitykseen löytyy apua – esimerkiksi pelaaminen voi vastata rauhoittavaa lääkitystä. 2018. Yle.fi. https://yle.fi/a/3-10063057 Viitattu 3.11.2023.
    11. Sairaalakamut. http://www.sairaalakamut.fi/ Viitattu 3.11.2023
    12. Ashmore J, Di Pietro J, Williams K, Stokes E, Symons A, Smith M, et al. A free virtual reality experience to prepare pediatric patients for magnetic resonance imaging: cross-sectional questionnaire study. JMIR Pediatr Parent. 2019;2(1):e11684. https://doi.org/10.2196/11684.

    Vastaa

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *