Kylmää vai ei? Käytä kylmähoitoa vain harkiten akuuteissa pehmytkudosvammoissa

Liikuntavammojen ensiapu- ja hoito-ohje päivitettiin Suomessa keväällä 2021. Vanha ”kolmen K:n ohje” kylmä-koho-kompressio pysyy kuitenkin ihmisten mielessä, ja edelleen monen urheiluseuran ensiapulaukun tärkein sisältö on kylmäpakkaukset.

Uusi liikuntavammojen ensiapu- ja hoito-ohje painottaa erityisesti varhaisen kuntoutuksen aloittamista. Tiedon lisääminen vammasta ja sen hoidosta sekä kuntoutuksesta on omana kohtanaan ohjeessa. Myös psykososiaaliset näkökulmat ovat huomioitu osana onnistunutta kuntoutusta. Vanhasta ohjeesta kohoasento ja kompressio ovat edelleen suositeltuja toimenpiteitä. Yksi ihmetystäkin herättänyt uudistus liittyy kylmähoidon käyttöön − sitä ei nimittäin enää suositella yksiselitteisesti pehmytkudosvammojen hoitoon.

Seuraavassa on muutamia syitä, miksi kylmähoidon toteuttamista tulisi käyttää vain harkiten:

• Viivästynyt paranemisprosessi: Tulehdusreaktio (inflamaatio) on luonnollinen osa paranemisprosessia, ja joissakin tapauksissa tulehduksen vähentäminen liian aikaisin voi viivästyttää paranemisprosessia. Tietyt vammat, kuten lihasvenähdykset, voivat hyötyä luonnollisesta tulehdusreaktiosta.
  • Verenkierron heikkeneminen: Kylmä supistaa verisuonia ja vähentää verenkiertoa loukkaantuneella alueella. Vaikka tämä voi vähentää turvotusta, se voi myös rajoittaa paranemisprosessin kannalta tärkeiden hapen ja ravintoaineiden kulkeutumista. Turvotus on osa paranemisprosessia ja parhaiten se poistuu, kun kevyellä aktiivisella lihastyöllä avustetaan lymfanestekiertoa.
  • Kivun peittäminen: Vaikka kylmä voi puuduttaa vammautuneen alueen ja lievittää kipua, se voi myös peittää vamman laajuuden. Kipu on elimistön signaali, joka osoittaa, että jokin on vialla. Jos kipua peitellään jatkuvasti, se voi johtaa lisävammoihin, jos taustalla olevaan ongelmaan ei puututa.

Monet näistä kohdista liittyvät varhaisen kuntoutuksen aloittamiseen: Kipu muistuttaa aluksi siitä, että vamma-aluetta tulee suojata kuormitukselta, ettei lisävaurioita synnyt. Kuormituksen asteittainen lisääminen ja verenkierron lisääminen vamma-alueella edistävät paranemisprosessia. Kylmän käyttö voimakkaan kivun hoidossa voi edelleen olla viisasta, uudessa ohjeessa on kyse enemmänkin sen tiedostamisesta, että kylmähoidolla voi olla merkitystä paranemisprosessin kannalta ja sen käytössä kannattaa käyttää malttia.

Riitta Rosio

Turun yliopisto, hoitotieteen laitos

riitta.rosio(at)utu.fi

Kirjoittaja on fysioterapeutti ja terveystieteiden tohtori, joka on kiinnostunut erityisesti kivunhoidosta ja kivun merkityksestä osana ihmisen toimintakykyä. Hän työskentelee projektitutkijana ja toimii muun muassa vastuuopettajana Turun yliopiston hoitotieteen laitoksen ja Suomen Kivuntutkimusyhdistyksen järjestämässä Kivun hoitotyön täydennyskoulutuksessa.

Lähteet:
Dubois B, Esculier JF. Soft-tissue injuries simply need PEACE and LOVE. Br J Sports Med. 2020 Jan;54(2):72-73. doi: 10.1136/bjsports-2019-101253. Epub 2019 Aug 3. PMID: 31377722.

UKK-instituutti 202 Liikuntavammojen ensiapu- ja hoito-ohje päivittyi – varhainen kuntoutus korostuu. https://ukkinstituutti.fi/liikkumisen-turvallisuus/liikuntavammojen-hoito-ja-kuntoutus/ 1. Viitattu 12.11.2023